De fundamentele analyse

Als u geïnteresseerd bent in de wereld van de aandelenmarkt, helpt dit artikel u om de kennis te verkrijgen die nodig is om een goede analyse te maken van de effecten waarin u overweegt te beleggen. Want nog voordat u aandelen aanschaft, moet u een analyse maken van de toestand van het bedrijf dat de aandelen uitgeeft. Hier komt de fundamentele analyse goed van pas, omdat u dankzij deze analyse te weten kunt komen hoe het zit met de waarde, de prestaties en de financiële gezondheid van een bedrijf en u zo dus de rentabiliteit ervan kunt inschatten.  

--- Publiciteit ---
Begin nu met handelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500
De fundamentele analyse

Gegevens waarmee in de fundamentele analyse rekening moet worden gehouden:

Om de kwantitatieve gegevens van een bedrijf te verkrijgen, moet gebruik worden gemaakt van de financiële en boekhoudkundige analyse en moeten tegelijkertijd de huidige en de voorgaande gegevens onderzocht worden. Het marktonderzoek zorgt voor het verband met de technische analyse, want dit onderzoek gebruikt de schommelingen van de basisindicatoren zoals het volume en de prijs om het marktsentiment te bepalen.

De fundamentele analyse vereist echter ook dat rekening wordt gehouden met de financiële analyse van het aan de beurs genoteerde bedrijf. Hiervoor moet gekeken worden naar de waarde van het aandeel en wordt geprobeerd om te bepalen of het aandeel onder- of overgewaardeerd is.

 

Fundamentele analyse versus technische analyse:

Hoewel het voor elke belegger noodzakelijk is om een fundamentele analyse te maken van de aandelen van een bedrijf, is dat niet genoeg om een efficiënte strategie voor de lange termijn te bepalen. Dit type analyse is namelijk een aanvulling van de technische analyse en daarom is het aan te bevelen om de resultaten van deze twee onderzoeken systematisch met elkaar te vergelijken. Op die manier kan de mogelijke ontwikkeling van de koers van deze effecten zo betrouwbaar mogelijk worden bepaald.

De fundamentele analyse is kortom een hulpmiddel dat gebruikt moet worden in samenhang met elke andere doorslaggevende indicator. Maar de fundamentele analyse biedt wel iets extra's ten opzichte van de technische analyse. Dankzij deze analyse kan namelijk de reactie van de markt worden bepaald op basis van de verschillende onderzochte gegevens. Hiervoor moet u natuurlijk een beroep doen op uw gevoel voor logica, maar ook de huidige situatie vergelijken met een soortgelijke situatie uit het verleden of betreffende een ander bedrijf in dezelfde sector.

Als u een specifieke situatie vindt die in het verleden een sterke reactie van de kant van beleggers heeft veroorzaakt en dus heeft geleid tot een koersdaling of -stijging van het aandeel, dan is het heel goed mogelijk dat de reactie opnieuw dezelfde zal zijn. U begrijpt dat de fundamentele analyse een goede kennis van de beursgeschiedenis van het bedrijf vereist en dus eenvoudiger toe te passen is bij de oudste bedrijven aangezien de jongste bedrijven weinig voorgeschiedenis hebben.

 

Hoe maak je een goede fundamentele analyse van een aandeel uit te voeren?

Zoals u nu hebt begrepen, is een fundamentele analyse een essentiële methode om de mogelijkheid van een prijsstijging of -daling van een effect zoals een aandeel te beoordelen. Dus, en als u overweegt een positie in te nemen op een aandeel, moet u aandacht besteden aan verschillende fundamentele basisindicatoren en de huidige gebeurtenissen fundamentele indicatoren. Hier zijn de dingen waar je op moet letten:

Voor de fundamentele analyse van de huidige waarde van een onderneming worden de volgende indicatoren gebruikt:

  • Financiële indicatoren die de waarde en de over- of onderwaardering van de onderneming en haar aandelenkoers bepalen aan de hand van verschillende beurskoersen. Deze indicatoren helpen u om te bepalen of de koers van het aandeel hoger of lager is dan de geschatte werkelijke waarde en helpen u dus om te bepalen in welke richting uw posities het meest geschikt zijn.
  • Sterke en zwakke punten van een bedrijf: Door de sterke en zwakke punten van een bedrijf te vergelijken, kunt u de belangstelling van investeerders voor het bedrijf bepalen. Een bedrijf dat meer sterke dan zwakke punten in aantal of gewicht heeft, heeft de komende jaren een grotere kans om zijn groei te verbeteren en winstgevender te worden.
  • Een analyse van kansen en bedreigingen: De economische en financiële omgeving waarin een onderneming actief is, is ook belangrijk omdat het mogelijk is om vast te stellen welke kansen de onderneming zou kunnen aangrijpen om haar ontwikkeling te benadrukken of welke bedreigingen haar winstgevendheid kunnen belemmeren.
  • Strategische plannen van het bedrijf: De meeste beursgenoteerde bedrijven communiceren hun strategieën en doelstellingen gemakkelijk jaarlijks of over meerdere jaren. Deze indicator is een indicator bij uitstek die het mogelijk maakt om na te gaan of de onderneming haar beloften kan nakomen.
  • Met betrekking tot de toekomst van de onderneming en naast de analyse van haar huidige situatie, zal ook rekening worden gehouden met ander nieuws dat een belangrijke invloed kan hebben op de evolutie van haar aandelenkoers, zoals:

Gegevens van concurrenten en de sector waarin het actief is in het algemeen, met inbegrip van wijzigingen in de marktaandelen van de verschillende spelers, de sterkte van de vraag en belangrijke publicaties en mededelingen van sommige van zijn tegenstanders.

  • Klimaat-, politieke of reglementaire gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de verkoop of productie van een bedrijf en die uiteraard de toekomstige winstgevendheid van het bedrijf zullen bepalen.
  • Financiële transacties die de uitbreiding van de activiteiten van een bedrijf mogelijk maken, zoals overnames of fusies, joint ventures of partnerschappen over de hele wereld.
  • De verschillende innovaties en nieuwe producten of diensten die een onderneming aanbiedt die haar in staat zullen stellen om een breder klantendoel te bereiken of zich te ontwikkelen tot nieuwe segmenten om zich beter te beschermen tegen de risico's die verbonden zijn aan één enkele sector.
  • de afhankelijkheid van een onderneming van haar leveranciers of van de prijs van grondstoffen die zij nodig heeft voor haar bedrijfsactiviteiten of de wisselkoers van haar valuta met de valuta's waarin zij haar leveranciers betaalt of haar producten en diensten voor export verkoopt.

Op onze website vindt u de details van deze informatie voor elke grote beursgenoteerde onderneming om uw onderzoek verder te vergemakkelijken en deze fundamentele analyse efficiënter te maken.

--- Publiciteit ---
Begin nu met handelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500