Over het bedrijf Twitter:
Twitter werd in 2006 opgericht in de Verenigde Staten. Het bedrijf biedt een microbloggingdienst door middel van korte boodschappen die online worden geplaatst en die internetters kunnen delen. Twitter profiteert van de trend van de sociale netwerken die jongere generaties zo waarderen. Tegenwoordig breidt het bedrijf zijn activiteiten uit, met name dankzij diensten voor het bedrijfsleven en advertenties.
Natuurlijk is het bedrijf internationaal actief. Het marktbereik strekt zich uit over alle landen van de wereld.
De belangrijkste concurrenten van Twitter:
Twitter is actief in de sector van sociale netwerken en internet. Het strijdt dus tegen verschillende concurrenten die u goed moet kennen om het Twitter-aandeel op de beurs beter te kunnen inschatten. Hierna vindt u de details van de belangrijkste concurrenten van dit microbloggingnetwerk, net als hun specificiteiten of raakvlakken met Twitter.
Vanuit algemeen oogpunt blijft de belangrijkste ernstige concurrent van Twitter Facebook, dat op basis van gebruikersaantal momenteel wereldwijd leider is in de sector van sociale netwerken.
Maar er bestaan nog andere rechtstreekse en onrechtstreekse concurrenten van Twitter, zoals:
- Google Plus laat zijn gebruikers privéberichten of publieke berichten delen; ze kunnen ook bepaalde informatie uit Picasa, Flickr of Twitter importeren.
- Pump.io is gratis software voor microblogging waarmee een gedecentraliseerd microbloggingnetwerk gecreëerd kan worden.
- Myspace was een van de eerste sociale netwerken ter wereld.
Ten slotte is er een nieuwe concurrent die in de nabije toekomst waarschijnlijk behoorlijk van zich zal laten spreken. Het gaat over Mastodon, dat in 2016 gelanceerd werd en dat in 2017 in minder dan drie weken tijd zijn aantal geregistreerde leden van 30.000 tot 500.000 zag stijgen.
De belangrijkste partners van Twitter:
Twitter ontwikkelde ook sterk zijn online aanwezigheid door het creëren van gerichte partnerschappen.
We onthouden vooral het partnerschap met Yahoo in Japon in 2015. De zoekmachine zal - net zoals Flipboard, dat ook een partner van Twitter is - dus gesponsorde tweets publiceren in zijn netwerk.
Snapchat kan ook als een bevoorrechte partner van Twitter beschouwd worden, omdat deze applicatie rechtstreeks met het microbloggingnetwerk verbonden is.
Twitter richtte wereldwijd ook verschillende partnerschappen met livestreamingbedrijven op.
Wat zijn de voordelen en sterke punten van het Twitter-aandeel als beursactivum?
Een van de eerste troeven van Twitter is ongetwijfeld zijn positionering in de zeer gesloten sociale netwerksector. Hoewel het verre van concurrerend is met de reusachtige Facebook, is dit micro-bloggingsysteem erin geslaagd om zijn plaats te veroveren tussen de reuzen van dit werkterrein. Twitter is erg populair bij het grote publiek en in het bijzonder bij jongeren die geïnteresseerd zijn en zich steeds vroeger registreren, wat het loyaliteitswerk van het bedrijf vergemakkelijkt.
We merken ook op dat Twitter vaak profiteert van groot nieuws om nieuwe gebruikers te winnen. Dit was inderdaad het geval tijdens de recente grote Amerikaanse politieke verkiezingen, zoals de presidentsverkiezingen van 2016, die de groep in staat stelden de publieksrecords te breken. Het steeds systematischer gebruik van dit netwerk voor het delen van informatie door persoonlijkheden uit de hele wereld, of dat nu in de politiek of op andere gebieden is, is een echte troef voor de onderneming, die zo profiteert van hun reputatie om haar eigen reputatie te versterken.
Een andere kracht van Twitter is de mogelijkheid om de media en het aanbod te diversifiëren om zo tegemoet te komen aan de steeds verder ontwikkelde behoeften van de gebruikers en de hevige concurrentie aan te gaan. Dankzij de implementatie van de mogelijkheid om video's te delen op het netwerk, heeft Twitter dus kunnen reageren op een van de belangrijkste problemen die het de afgelopen jaren heeft ondervonden.
Tot slot kan Twitter-aandelen vanuit het oogpunt van een investeerder aantrekkelijk zijn om te kopen als onderdeel van een langetermijnstrategie, vanwege hun hoge opwaartse spiraal en het groeipotentieel van de onderneming. In termen van geld te verdienen zijn dienst, Twitter heeft nog steeds veel kaarten te spelen, wat suggereert een interessante toekomst voor de resultaten en de winst, terwijl sommige van haar concurrenten kan worden geconfronteerd met een gebrek aan ideeën om hun inkomsten te verhogen.
Wat zijn de gebreken en zwakke punten van Twitter als beursactiva?
Het eerste zwakke punt van het Twitter-bedrijf blijven natuurlijk zijn concurrenten en in het bijzonder de sociale netwerken Facebook en Snapchat die door hun leukere werking meer gebruikers trekken.
We merken ook op dat het aantal maandelijkse actieve Twitter-gebruikers de afgelopen maanden en jaren licht is gedaald en onder de voorspellingen van analisten blijft, wat erop zou kunnen wijzen dat het netwerk in het verleden op begint te raken en zijn bruikbaarheid verliest, ten voordele van zijn concurrenten.
Het gevolg van dit verlies aan gebruikers is uiteraard voelbaar in de resultaten van de groep, die een omzetdaling en steeds grotere nettoverliezen rapporteert. Het aanbieden van live video-uitzendingen door de groep was helaas niet voldoende om de situatie recht te zetten, vooral omdat het microblognetwerk het contract verloor om de wedstrijden van de National Football League uit te zenden ten gunste van gigant Amazon.
Natuurlijk zijn de advertentie-inkomsten de laatste tijd ook sterk gedaald, vooral omdat het bedrijf moeite heeft om professionele adverteerders aan te trekken. Dit brengt ons op een ander zwak punt van Twitter, dit keer strategisch, aangezien het bedrijf moeite heeft om een effectief marketingmodel te ontwikkelen waarmee adverteerders zich op hun prospects kunnen richten en hun prestaties kunnen meten.