Over de Samsung-groep:
De Samsung-groep is van oorsprong een Koreaanse groep die in de loop der jaren overal ter wereld filialen heeft gevestigd, waaronder natuurlijk ook in Europa, met onder andere Samsung Nederland. De activiteiten van Samsung genereren een jaarlijkse omzet van honderden miljarden dollars en zijn vooral gericht op de fabricage en verkoop van elektronische onderdelen en hardware.
Sinds enkele jaren houdt Samsung zich ook bezig met mobiele telefonie waardoor het bedrijf zijn werkterrein heeft verbreed en dus ook meer winst heeft kunnen behalen.
De belangrijkste concurrenten van Samsung:
Sinds een paar jaar specialiseert de Samsung-groep zich vooral in de productie en verkoop van smartphones, waardoor hij andere grote smartphonebouwers de loef afstak en sectorleider werd. Het is dus in deze sector dat we de grootste en meest te duchten concurrenten van Samsung moeten zoeken. Om u te helpen bij het maken van een vergelijkende analyse, en dus bij het innemen van een positie met betrekking tot het Samsung-aandeel, stellen we u hier de belangrijkste marktconcurrenten van Samsung voor:
- Apple staat momenteel tweede in de rangschikking van mobiele telefoonfabrikanten, met een marktaandeel van 14,1%.
- Daarna volgt het Chinese Huawei, dat met een marktaandeel van 8.9% de derde plaats in de rangschikking inneemt.
- Xiaomi bezet de vierde plaats met een marktaandeel van 17,9%.
- Lenovo, tot slot, bezet de 5de plaats met een marktaandeel van 4,8%.
- Samsung blijft dus eerste met een marktaandeel van niet minder dan 21,7% in 2016.
De belangrijkste partners van Samsung:
De Samsung-groep weet in zijn verschillende activiteitensectoren een zekere naambekendheid te behouden via verschillende partnerschappen die we u hier wat meer in detail voorstellen.
- De groep werkt bovendien zelfs samen met Apple voor de het bouwen van een gebogen scherm voor de volgende iPhone. Dit partnerschap werd in 2017 gesloten.
- Voor zijn mobiele telefoontoestellen tekende Samsung in 2016 ook een akkoord met Tesla voor het ontwerp van de accu´s.
- In 2017 werd er op het gebied van artificiële intelligentie een samenwerking tussen Google en Samsung in het leven geroepen.
- Met het oog op nieuwe projecten, ten slotte, werd de al bestaande partnerschap met Microsoft op het gebied van professionele mobiliteit in 2017 uitgebreid.
Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Samsung:
Het is belangrijk om via het verleden de dynamiek achter de verschillende tendensen van het Samsung-aandeel goed te kennen, zoals de gebeurtenissen uit de fundamentele analyse met de grootste impact, of de belangrijkste technische gegevens. Toch is het ook belangrijk om een paar basisgegevens te kennen, zoals deze:
- In 2017 bereikt de totale beurswaarde van de Samsung-groep het bedrag van 200 miljard euro.
- De aandelenkoers van Samsung staat momenteel genoteerd op de Amerikaanse aandelenmarkt Nasdaq All Markets.
- Samsung maakt ook deel uit van de Amerikaanse beursindex Nasdaq 100.
- De groep van aandeelhouders is samengesteld uit 13,5% aandelen van Samsung Electronics, 9,03% aandelen van National Pension Service of Korea, 7,55% aandelen van Samsung Life Insurance, 4,25% aandelen van Samsung C&T Corp, 3,54% aandelen van Kun-Hee Lee PhD, 1,40% aandelen van The Vanguard Group, 1,32% aandelen van Samsung Fire & Marine Insurance, 1,28% aandelen van BlackRock, 1,24% aandelen van NN Investment Partners BV en 1,13% aandelen van Capital Research & Management Co.
Financiële en economische geschiedenis van Samsung:
Om de verschillende koersbewegingen die de evolutie van het Samsung-aandeel kenmerkten beter te interpreteren, is het noodzakelijk om in de recente financiële en economische geschiedenis van deze groep te duiken. Hieronder vindt u enkele te onthouden gegevens:
- In 2011 verkoopt Samsung voor 1,4 miljard dollar (waarvan een deel in aandelen) zijn activiteiten in harde schijvenbedrijf Seagate Technology.
- In 2014 begint de groep met de bouw van een smartphonefabriek in Vietnam. Datzelfde jaar maakt de groep bekend dat hij zijn dochteronderneming, die actief is in de glasvezelsector, voor een niet nader genoemd bedrag verkoopt aan Corning. Vervolgens kondigt Samsung het verdwijnen van 10.000 banen in Zuid-Korea en het afvloeien van 9 tot 10% van het personeel in China aan.
- In 2016 neemt Samsung voor 1,3 miljard dollar de participatie van 37,5% van Samsung Electronics in Samsung Card over. In datzelfde jaar koopt HP voor 1,05 miljard dollar de printeractiviteiten van de groep. Samsung wordt ook veroordeeld tot het betalen van een geldboete van 120 miljoen dollar aan Apple voor inbreuken op octrooien. Andere moeilijkheden zijn het gevolg van de voorvallen die door de Samsung Galaxy Note 7 veroorzaakt werdenen waardoor het toestel teruggeroepen moest worden en de verkoop ervan stopgezet. In november van datzelfde jaar neemt Samsung Harman over, een bedrijf dat zich specialiseert in audiovisuele systemen die in auto’s geïntegreerd zijn.
Als u ontleedt hoe deze verschillende gebeurtenissen de aandeelwaarde van Samsung beïnvloed hebben, zult beter in staat zijn om toekomstige bewegingen van dit aandeel op de markt te voorspellen.
Details van de verschillende producten en diensten die Samsung aanbiedt:
Hierboven spraken we al eens in het kort over de verschillende activiteiten van Samsung. Maar om een volledig zicht te krijgen op de markten die dit bedrijf beoogt, is het natuurlijk aanbevolen om wat dieper te graven. Dat is precies wat wij u hier aanbieden, met details van de verschillende activiteitensectoren waarin de groep actief is.
De belangrijkste activiteitenpijler van Samsung is natuurlijk mobiele telefonie. Die sector vertegenwoordigt bijna een derde van de bedrijfsactiviteiten en zorgt ervoor dat Samsung zich tussen de wereldwijde leiders in deze sector kan positioneren. Samsung strijdt met zijn grootste concurrent, Apple, zelfs vaak om de globale leidersplaats op het vlak van toestellen. Het verovert bovendien onophoudelijk nieuwe stukken marktaandeel dankzij zijn capaciteit om te innoveren en steeds meer geperfectioneerde en technologisch hoogstaande smartphones aan te bieden.
Samsung is ook een erkende producent van lcd-, led- en amoledschermen. Deze op een na grootste activiteit van de groep omvat producten die bestemd zijn om geïntegreerd te worden in schermen van computers, telefoons en televisies. Vandaag is Samsung de wereldwijde nummer één van deze sector. Om die positie te bereiken zette Samsung ook in op een overnamestrategie; zo kocht het in 2011 voor 671 miljoen euro bijvoorbeeld de aandelen die Sony in handen had in een joint venture tussen beide bedrijven.
De op twee na grootste activiteitenpijler van Samsung omvat digitale media. Het gaat om de productie van consumentenapparaten zoals flatscreen-tv's, koelkasten, fototoestellen en printers. Deze erg concurrentiële sector vertegenwoordigt een van de belangrijkste uitdagingen van het bedrijf voor de komende jaren.
Samsung is ook een van de grootste producenten van halfgeleiders; wat deze activiteit betreft bezet het bedrijf wereldwijd de tweede plaats in de sector, net na Intel. Het Samsung-concern is bovendien gespecialiseerd in de productie van Flash- en DRAM-geheugens; in dit segment is het bedrijf met een erg groot marktaandeel de wereldwijde nummer één. Bijna twee derde van de elektronische componenten die Samsung maakt zijn geheugenelementen. Het gaat om een van de meest winstgevende activiteiten van Samsung, die de groep jaarlijks interessante marges en een aanzienlijke winst bezorgt.
Vroeger had Samsung ook technologische activiteiten in het uiterst gespecialiseerde domein van met het internet verbonden brillen. Vandaag is deze activiteit opgegeven, maar ze heeft wel de capaciteit van het bedrijf om te innoveren en om toekomstige leidende markten op te sporen aangetoond: in die tijd betrof het immers een van de eerste producten die smartphonefuncties verbonden met een voorwerp uit het alledaagse leven. Later zou Samsung dit domein verder vernieuwen door met het internet verbonden horloges: die kenden een groter succes en worden vandaag nog steeds verkocht.
Een andere activiteitendiversificatie van Samsung is de oppuntstelling van het Samsung Pay-systeem, een service waarmee men dankzij contactloze NFC-technologie aankopen via de smartphone kan betalen. Deze technologie was het voorwerp van jarenlang onderzoek en werd nog maar erg recentelijk op de markt gebracht. Ze vertegenwoordigt een van de belangrijkste terreinen van het bedrijf voor de komende jaren.
Daarnaast mogen we uiteraard ook de overige randactiviteiten van Samsung in het kader van diversificatie niet vergeten. Zo wil het bedrijf zich ook op de markt van groene energie positioneren. De groep heeft de leiding over een Europees centrum voor innovatie dat in 2013 in Londen geopend werd en injecteert op regelmatige basis ook grote budgetten in Onderzoek & Ontwikkeling.
Moet ik op de lange termijn positie kiezen op de koers van het aandeel Samsung?
Wilt u het Samsung-aandeel kopen om het in uw beleggingsportefeuille te integreren of om via CFD's een aankooppositie op deze titel te kiezen, dan vraagt u zich ongetwijfeld af wat de toekomstperspectieven van dit bedrijf zijn. Zoals u nu dankzij de informatie hierboven weet, heeft Samsung talrijke troeven in handen om het goed te blijven doen en om in zijn verschillende sectoren zijn positie tussen de sectorleiders te behouden.
En toch: het productengamma van Samsung mag vandaag dan erg populair zijn bij het grote publiek, niets garandeert dat het op langere termijn een succes blijft. Het bedrijf kan - zoals elk groot concern in de technologiesector - op ieder moment uit de gratie van zijn consumenten vallen. Flopt de lancering van een product waarin de groep veel middelen investeerde (zoals een nieuwe smartphone), dan kan dat in werkelijkheid grote gevolgen hebben: niet alleen voor de bedrijfsresultaten, maar - omdat het aandeel Samsung bijzonder speculatief is - ook en vooral voor de beurswaarde.
Maar om toekomstige bewegingen in het Samsung-aandeel te voorspellen, moet men zich baseren op verschillende analyses. Mettertijd wist Samsung zijn productaanbod ook te diversifiëren. Men vindt het merk vandaag in verschillende productengamma's zoals televisies, computers, smartphones en huishoudelijke apparaten, en dat steeds met aanzienlijke bekendheid. Samsung stelt alles in het werk om zijn producten steeds populairder te maken, in het bijzonder via frequente advertentiecampagnes in verschillende media. Dit geldt in het bijzonder voor het Galaxy-gamma van smartphones. Het bedrijf geeft meer dan 30 miljoen euro per jaar uit aan publiciteit.
Argumentenvooreenstijging van de aandelenkoers van Samsung:
Wat betreft de elementen die kiezenvooreenstijging van de koers van het aandeel, vindenwe de volgendepunten:
- Allereerstiseen van de belangrijksteargumentenvooreen lange opwaartse trend in de aandelenkoers van Samsung natuurlijk de lange ervaring van het bedrijf in zijn branche. Samsung is al tientallenjarenactief op de markt en iseringeslaagdeenuitstekendemerkreputatie en knowhow op te bouwen die wereldwijdwordterkend.
- Ook de marketingstrategie van Samsung verdient lof voor de effectiviteitervan. Dit bedrijfheeft er immers alles aangedaan om zich te richten op eenzeergroteklantenkring van consumentendooreenzeergevarieerdproductaanbod te ontwikkelen met talrijkemodellen en opties die overeenstemmen met verschillendeprijsklassen. Dit maakt het natuurlijkmogelijk om de verkoop van elk van zijnnieuweapparaten, die in verschillendemodellenkomen die meer of minderduurzijn, afhankelijk van de opties of de grootte, aanzienlijk te verhogen.
- De Samsung Groepslaagt er ook in zich op eenzeerinteressante manier te positioneren in bepaaldespecifiekesegmenten van zijnsector. Met namezijnpositiealseen van 's wereldsgrootstefabrikanten van tv-toestellen en mobieletelefoons kan wordenbenadruktalseenechtetroef van dezegroep. Zijprofiteert dus van eensterkeonderhandelingspositie en eensterkeaanwezigheid op de internationale markt.
- Eenander argument vooreenstijging van de aandelenkoers van Samsung is het vermogen van het bedrijf om hoogwaardigestrategischeallianties te smeden met anderegrotetechnologieconcerns. Hierdoor kan zijsteedsgeavanceerdereproductmodellenaanbieden en haarproductiekostenzoveelmogelijkbeperken om haar marges te vergroten of haarverkoopprijzen te kunnenverlagen.
- Dit brengtonsbijeenander argument tengunste van het Samsung-aandeel, dit keer met betrekkingtot de innovatievemogelijkheden van dezegroep. Samsung investeertinderdaadveelgeld in onderzoek en ontwikkeling en staatbekend om het regelmatigvoorstellen van innovatieveproductmodellen. Zobehoudtzijeenzekeredynamiek en kan zijhaarleidendepositietenopzichte van haarbelangrijksteconcurrentenbehouden.
- De diversificatie van de activiteiten van de Samsung-groepiseenanderonmiskenbaarvoordeel. De groepisimmersvooralbekend om de producten die zijontwerpt, produceert en verkoopt, zoalstelefoons, computers en huishoudapparaten, maar isookeenbelangrijkeleverancier van reserveonderdelenzoalslcd-schermen, geheugens of andereonderdelenvooranderefabrikanten en somszelfsvoor de directe concurrenten van Samsung.
- In het segment van de smartphones kan ookwordenopgemerktdat Samsung momenteeleenleidendepositieinneemtwatbetreft de verkoop, net voorzijnbelangrijkste concurrent Apple. Dit succesis met name te dankenaan de Galaxy-telefoons, die snelpopulairzijngeworden en nogsteedszijn op de markt. Deze smartphones waren de eerste die effectiefconcurreerden met Apple'sIPhonetelefoons.
- Eenander indirect argument datmoetwordenoverwogenvoordat de handel in de aandelenprijswordtgestart, heeftbetrekking op het personeeldatbeschikbaarisvoor het Samsung-bedrijf. Samsung heeftmomenteelwereldwijdmeer dan 400.000 mensen in dienst, waardoor het zoweleengroteproductiealseengrootverkoopapparaatheeft. Dit aantalmedewerkersweerspiegeltook het succes van dezeonderneming en haarsterkeontwikkeling.
- Tenslotteis het laatste argument vooreenstijging van de aandelenkoers van Samsung de internationale status van dit bedrijf, datzijnproductenmomenteelwereldwijd op de marktbrengt. Samsung is met namezeergoedgepositioneerd in de opkomendemarkten van Azië, waar het geografischgeziendichtbijis en waar het ookeen van de belangrijksteverkopers van hightechproductenis.
De argumentenvooreendaling van de aandelenkoers van Samsung:
Zoals u uit het bovenstaandekuntopmaken, zijn er veelargumentenvooreen lange opwaartse trend in de koers van het Samsung-aandeel. Maar zoeenvoudigis het niet, want de groepheeftookeenaantalzwakkepunten en dus ookeenaantalelementen die eenbearishinvloedzoudenkunnenhebben op de trends. Daaromstellenwe nu voor om de tweegrootsteargumenten te ontdekken die neigennaareenkoersdaling van dit aandeel.
- Allereerstkunnenwenatuurlijk de concurrentie van de Samsung groepalseengrote handicap aanhalen. Sinds de komst van de smartphones zijn de marktaandelen van dit bedrijf in dit segment inderdaadzeersterkgedaald, ook al blijft Samsung de leider in dezemarkt, met namedoor de komst in dezesector van nieuweconcurrentenzoals de Koreaanse Huawei, die hoogtechnologischeproductenaanbiedt maar ietsgoedkoperis dan Samsung. In dezezeerspecifiekemarktcontextzijn de uitbreidings- en ontwikkelingsmogelijkheden van de groepdusbeperkt.
- Het tweede argument tengunste van eenkoersdaling van het Samsung-aandeelhoudttenslotteverband met de veleproblemen die Samsung met eenaantal van zijnoctrooienondervindt, met nametenopzichte van zijnreedslangbestaande concurrent Apple. Hoeweldezezaken nu zijnafgesloten, vrezenbeleggersvoor dit soortnieuweschandalen in de toekomst en zijnzesomshuiverig om long posities in te nemen op dit aandeelvanwegeeengebrekaanvertrouwen. Daarnaasthebbendezepatentzorgen er ooktoebijgedragendat het merkimago van Samsung in de ogen van het grotepublieknegatieverisgeworden.