Algemene presentatie van het bedrijf Nvidia :
De Amerikaanse groep Nvidia is momenteel de internationale leider in het ontwerp, de ontwikkeling en de verkoop van programmeerbare grafische processoren. Het biedt voornamelijk computer graphics en multimedia processoren aan, maar ook mobiele processoren en andere soortgelijke producten.
Het ontwikkelt ook bijbehorende software onder het merk ForceWear.
De Nvidia Group genereert het grootste deel van haar inkomsten in de Verenigde Staten en in Taiwan, China, Azië-Pacific en Europa.
De concurrentie van het Nvidia-aandeel te kennen:
De NVidia-groep is gespecialiseerd in het ontwerp en de marketing van grafische kaarten en grafische processoren. Op dit gebied heeft het te maken met aanzienlijke concurrentie van andere gespecialiseerde en niet-gespecialiseerde groepen. Wij stellen u voor om hier te ontdekken welke de belangrijkste concurrenten van NVidia in de wereld zijn om u te helpen een coherente investeringsstrategie te ontwikkelen.
Op het gebied van grafische elementen zijn de belangrijkste concurrenten van de NVidia-groep de bedrijven AMD en Intel. Maar ook andere kleinere bedrijven zoals S3 Graphics, SiS of Via moeten in de gaten worden gehouden.
NVidia wordt ook geconfronteerd met enkele van de IT-giganten in de halfgeleiderindustrie die ook grafische processoren aanbieden zoals Intel, Samsung, TSMC, Qualcomm, Broadcom, Hynix, Micron, Texas Instruments, Toshiba, NXP, MediaTek, Infineon of STMicroelectronics.
U kunt eenvoudig informatie over deze wedstrijd vinden op de website van uw makelaar of in het zakennieuws.
De strategische allianties die de Nvidia-groep heeft opgezet:
NVidia heeft belangrijke strategische partnerschappen ontwikkeld die we u hier voorstellen te ontdekken dankzij enkele toelichtingen bij de laatste allianties.
- Ubisoft: In 2013 werd NVidia partner van de Ubisoft-groep om haar technologische innovaties te integreren in bepaalde videogames in de productie.
- Tesla Motors: In 2016 deed Tesla Motors een beroep op NVidia om de digitale dashboards en touchscreens van haar voertuigen uit te rusten met de krachtigste grafische kaarten en processoren van dit merk.
- Bosch: In 2017 werd NVidia partner van Bosch voor de integratie van zijn Drive PX-platform en de ontwikkeling van zijn AI voor autonome wagens.
- Volvo: Ook in 2017 heeft NVidia een partnerschap gesloten met de autofabrikant Volvo om een autonoom aandrijfsysteem te ontwikkelen. De eerste autonome voertuigen zouden in 2021 op de weg moeten zijn.
Voordelen en sterke punten van het NVidia-aandeel als beursactief :
In de eerste plaats blijft de belangrijkste troef van de Nvidia-groep haar positionering op de wereldmarkt. Het bedrijf profiteert immers van een zeer sterke aanwezigheid in zijn activiteitensector in vele landen en geniet ook een uitstekende populariteit bij het grote publiek en bij de IT-industrieën die deel uitmaken van zijn klantenkring.
De Nvidia-groep profiteert ook van een sterke marktcapaciteit. Zij breidt haar activiteiten immers uit naar het buitenland dankzij de aanwezigheid van kantoren in niet minder dan 14 landen. Zo kan het zich effectief beschermen tegen lokale economische crises door verschillende economieën met verschillende profielen te bereiken. De groep presteert met name zeer goed op nieuwe markten dankzij zijn expertise, waardoor hij in staat is deze markten te penetreren en zich op lange termijn te vestigen. Deze internationale expansie heeft de groep dus geholpen om nieuwe inkomstenbronnen te genereren en het cyclische karakter van de markten waarop zij actief is te vermijden.
Om de omzet te verhogen en de resultaten te verbeteren, kan de Nvidia-groep ook rekenen op een sterke reseller gemeenschap. Zo heeft het een echte cultuur kunnen ontwikkelen bij zijn belangrijkste distributeurs en wederverkopers die een belangrijke rol spelen in de promotie van zijn producten en investeren in de opleiding van de verkopers om de verkoop van deze producten te maximaliseren.
Nvidia heeft ook een zeer breed scala aan producten in de sector van de grafische eenheden. Zo biedt zij producten van verschillende niveaus en prijzen aan, waardoor zij de hele markt kan bereiken waar sommige van haar concurrenten gespecialiseerd zijn in een specifiek assortiment. Daarnaast heeft Nvidia verschillende merken die een grote populariteit genieten zoals GeForce, Quadro, Tagra, Tesla en nForce.
Ook het innovatievermogen van de Nvidia-groep kan als een duidelijk voordeel worden beschouwd. Het bedrijf werkt op een bijzonder technologisch gebied en kan op zijn onderzoek en ontwikkeling vertrouwen om nieuwe producten uit te vinden die efficiënter zijn of aan nieuwe behoeften voldoen. Nvidia staat aan het hoofd van een zeer belangrijke octrooiportefeuille met meer dan 2300 octrooien tot nu toe.
Tot slot kunnen we de zeer goede financiële situatie van dit bedrijf waarderen, die gekenmerkt wordt door een toename van de prestaties in de afgelopen jaren. Deze cijfers worden uiteraard zeer gewaardeerd door beleggers en aandeelhouders.
Nadelen en zwakke punten van het aandeel Nvidia als beursactivum :
In de eerste plaats heeft de groep, door de komst van mobiele apparaten, de laatste tijd een daling van de verkoop van zijn producten voor computers meegemaakt. In tegenstelling tot sommige van haar concurrenten die op deze verandering bij de consument hebben geanticipeerd, is Nvidia er nog niet in geslaagd zich op deze nieuwe markt definitief te positioneren.
De groep heeft ook te maken met zeer sterke concurrentie van andere grote multinationale ondernemingen. Als gevolg daarvan is de groep beperkt in zijn toevoegingen aan het marktaandeel. Er moet ook rekening worden gehouden met de Chinese concurrentie, die steeds sterker wordt op het specifieke gebied van halfgeleiders en die de prijzen doet dalen, waardoor de druk nog verder toeneemt.
Tot de meest bedreigende concurrenten voor Nvidia behoren ook nieuwkomers in zeer specifieke segmenten die nichecategorieën vertegenwoordigen. De groep heeft dus een deel van zijn marktaandeel verloren omdat hij zich niet heeft kunnen aanpassen aan deze nieuwe concurrentie.
Ook kan worden opgemerkt dat de Nvidia-groep er niet in slaagt om correct te anticiperen op de producteisen, wat leidt tot een aanzienlijk aantal gemiste kansen in vergelijking met de concurrenten. De onderneming heeft dus niet aangetoond dat zij in staat is haar productie aan te passen aan de behoeften van haar belangrijkste klanten, wat ook heeft geleid tot een aanzienlijke toename van de voorraden en dus tot aanzienlijke verliezen.
Tot slot is het ook betreurenswaardig dat de Nvidia-groep zich blijft richten op zijn kernactiviteiten en slechts beperkt succes boekt in de andere productcategorieën. Hoewel Nvidia een van de toonaangevende bedrijven in haar sector is, staat zij dus voor grote uitdagingen bij de diversificatie naar andere soorten producten met behoud van haar huidige bedrijfscultuur. Bovendien kan het gebrek aan keuze in het door Nvidia verkochte assortiment ertoe leiden dat het een aantal van zijn klanten verliest die de voorkeur geven aan een bedrijf dat in staat is om aan al hun behoeften te voldoen met een enkel, vollediger aanbod.