Over de groep MCDonald's Corp:
De MCDonald's Corporation-groep is marktleider op het gebied van fastfood, zowel in zijn land van herkomst, de Verenigde Staten, als in de hele wereld, want het bedrijf is actief in bijna heel Europa, Azië, de regio van de Stille Oceaan, het Midden-Oosten en Afrika.
Interessant is dat slechts 67,2 % van de MCDonald's-restaurants direct door de groep worden geleid, terwijl de rest bestaat uit franchisenemers met 3589 aangesloten leden. De MCDonald's-groep bezit trouwens ook de Engelse dochteronderneming "Prêt à manger".
Ken de concurrentie van het aandeel van de MCDonald's:
De Mc Donald's groep is ongetwijfeld de leider in de fastfoodsector in Frankrijk en in het buitenland. Maar sommige bedrijven concurreren er hevig mee en kunnen het marktaandeel van de reus en dus ook zijn aandelenkoers op de beurs beïnvloeden. De omzet van McDonald's blijft echter ruim boven die van haar concurrenten en is daarmee de nummer één in deze sector, ondanks het feit dat haar leidende positie voortdurend wordt bedreigd. Om deze reden is het sterk aanbevolen om de concurrentie nauwlettend in de gaten te houden alvorens een positie in te nemen op de aandelenmarkt. Het is erg belangrijk om de belangrijkste concurrenten van Mc Donald's te kennen voordat u gaat handelen en we raden u aan om ze hier te ontdekken:
- In de Verenigde Staten: en wereldwijd in de rest van de wereld heeft Mc Donald's te maken met concurrenten zoals Burger King, Wendy's, Taco Bell en Subway, die internationaal sterk groeien.
- In Frankrijk: Mc Donald's blijft de nummer een fast-food restaurant met 1.340 vestigingen in het land net voor de metro, die 501 heeft. Daarna komt Quick met 397 restaurants en KFC met 179 restaurants.
De strategische allianties die door de MCDonald's groep zijn aangegaan:
De Mc Donald's-groep baseert zijn strategie deels op specifieke samenwerkingsverbanden die het mogelijk maken om concurrerend te blijven.
- Coca-Cola: Dit is bijvoorbeeld het geval bij de samenwerking met het drankenmerk Coca-Cola, dat al meer dan 30 jaar alle restaurants van deze keten levert.
- Andere partners: Er zijn ook partnerschappen met vrijetijdsbedrijven zoals Pokémon Go of King Jouet en andere verenigingen.
Analyse van de koers van het aandeel MCDonald's:
De aandelen van MCDonald's staan op de Amerikaanse markt genoteerd aan de NYSE. Dankzij een uitgekiende marketingstrategie gaat de koers van de aandelen sinds de beursintroductie steeds meer omhoog.
Voor de komende jaren is het daarom slim om te gokken op een groei van het dividend van dit aandeel.
De voordelen en sterke punten van het aandeel Mc Donald's als beursactivum:
Laten we allereerst niet vergeten dat de Mc Donald's groep profiteert van een zeer sterk merkimago met een belangrijke herinnering, aangezien dit merk wereldwijd bekend is en zijn klanten er zeer loyaal aan zijn.
Het model van Mc Donald's in termen van de verscheidenheid aan aangeboden producten is ook een andere troef, evenals het belang dat wordt gehecht aan hygiëne en de snelheid en kwaliteit van de dienstverlening in de restaurants van deze groep. De diensten van Drive in het bijzonder hebben de groep in staat gesteld om haar klantenbestand over de hele wereld verder te ontwikkelen door te surfen op de steeds populairder wordende fastfoodcodes.
Uiteraard kan de groep zijn succes ook baseren op sterke reclame en marketing die hoge investeringen vereisen, maar meer inkomsten genereren met een high-end imago. Nog steeds in termen van marketingstrategie, de kindermenu's ontwikkeld door Mc Donald's in staat stellen om klanten aan te trekken vanaf een jonge leeftijd en hun loyaliteit op de lange termijn op te bouwen. Mc Donald's is daarentegen bezig zijn andere communicatieactiviteiten dan de traditionele reclame uit te breiden, met name door het sponsoren van bepaalde wereldsportevenementen.
Natuurlijk kan ook de zeer sterke aanwezigheid van McDonald's in de wereld worden genoemd als een van de activa van de groep. Dit merk is aanwezig in meer dan honderd landen en heeft wereldwijd meer dan 35.000 restaurants. In totaal werken momenteel meer dan anderhalf miljoen mensen voor de Mc Donald's groep, waaronder franchisenemers. Om haar expansiestrategie te maximaliseren, aarzelt de groep niet om lokale producten of producten aan te bieden die aangepast zijn aan de lokale gebruiken in verschillende landen zoals India of het Midden-Oosten.