Algemene presentatie van Google:
Net als Apple roept Google bij de kenners het idee op van een echte Amerikaanse successtory. Het was namelijk dankzij de creatie van een inmiddels onmisbaar geworden hulpmiddel - de beroemde zoekmachine - dat het management van dit bedrijf de faam van deze firma heeft weten te vestigen.
Het feit dat het bedrijf is begonnen met heel beperkte middelen en dat het nu een van de grootste bedrijven van de Verenigde Staten is, onderstreept de prestaties van Google.
De belangrijkste concurrenten en partners van Google:
Google is op dit moment wereldwijd de belangrijkste zoekmachine op internet met een marktaandeel van 70%. De onderneming geeft de concurrentie dus niet veel ruimte. Toch bestaan er enkele bedrijven die op hetzelfde gebied actief zijn en die de concurrentie met de Amerikaanse gigant proberen aan te gaan.
Om beter te begrijpen hoe de positie van Google in deze sector is en in de gaten te houden of bepaalde beursgenoteerde bedrijven aan invloed winnen, vindt u hier de belangrijkste concurrenten van Google:
- Baidu is op dit moment nummer twee op het gebied van zoekmachines op internet en heeft 19,82 % van de markt in handen. Het is een Chinese zoekmachine die vooral in China actief is, het enige land waar Google geen marktleider is.
- Dan komt Bing, dat in handen is van Microsoft, met een marktaandeel van 8,11 % op het gebied van online zoekopdrachten.
- Yahoo is ten slotte de derde grote concurrent van Google met een marktaandeel van 7,68 %.
Op het gebied van partners lijkt Google geen specifieke contracten te hebben afgesloten met andere bedrijven, met uitzondering van het bedrijf Sanofi. Google en Sanofi zijn namelijk in 2016 een samenwerking aangegaan in het kader van een joint venture gericht op de strijd tegen diabetes. Het doel van deze joint venture is het ontwikkelen van digitale hulpmiddelen waarmee met name de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten kan worden gecontroleerd en insuline kan worden toegediend.
Deze joint venture is in feite opgezet tussen Sanofi en het moederbedrijf van Google, Alphabet, via de gezondheidstak van het bedrijf, Verily. Zoals bekend is enkele jaren geleden Alphabet opgericht, het moederbedrijf van Google.
De voordelen en sterke punten van het aandeel Google als beursactivum:
Voordat u enige langetermijnpositie kiest op het beursaandeel Google - en al zeker als u daarvoor CFD’s van online brokers gebruikt - moet u natuurlijk de tijd nemen om de mogelijkheden van een stijging of daling op de lange termijn van deze titel te bepalen. Daarom laten wij u hier kennismaken met de sterktes en zwaktes van dit bedrijf, die mogelijk een rechtstreekse invloed hebben op de bedrijfsresultaten op middellange en lange termijn en die dus onrechtstreeks de koersevolutie van dit aandeel beïnvloeden. Allereerst bekijken we de belangrijkste sterktes van deze onderneming.
Als eerste troef kunnen we het hebben over de wereldwijde dominantie die de Google-zoekmachine kent. Op de specifieke markt van online zoekmachines blijft Google veruit de onbetwiste leider, met een erg groot marktaandeel tegenover dat van de concurrenten. Om deze positie te kunnen behouden verbetert de Amerikaanse gigant voortdurend de technologie die hij voor zijn online zoekmachine gebruikt; zo krijgen andere actoren op de markt geen kans om marktaandeel veroveren.
Nog onder de sterktes van Google valt het grote succes van zijn besturingssysteem Android. Android, een besturingssysteem voor mobiele telefoons, werd jaren geleden aangekocht door Google. Vandaag surft de technologiegroep dankzij dit besturingssysteem, dat op een groot deel van de toestellen op de markt geïnstalleerd is, mee op de massale en wereldwijde stijging in smartphonegebruik Dankzij de steun van Google en zijn weldoordachte marketingstrategie heeft Android momenteel een groter marktaandeel dan Apple, Microsoft of Blackberry. Het Android-besturingssysteem vertegenwoordigt momenteel immers meer dan 80% van het marktaandeel en telt meer dan een miljard actieve gebruikers. Om deze doelstelling te bereiken kan Andoid zich ook beroepen op verschillende voordelen, zoals het feit dat het werkt op talrijke telefoonmodellen waaronder die van de merken HTC en Samsung. Maar net zo goed op goedkopere mobiele telefoons, waardoor het bedrijf een erg groot consumentenbereik heeft. Dit geldt niet voor Apple, de belangrijkste concurrent, van wie het iOs-systeem uitsluitend op de toestellen van het merk zelf werkt en dat vrij duur en dus onbereikbaar blijft voor personen met lagere inkomens.
De nadelen en zwakke punten van het aandeel Google als beursactivum:
Nadat we de verschillende sterktes van het Google-concern ontdekten stellen we u de zwaktes van dit bedrijf aan u voor: zij kunnen op de middellange of lange termijn een negatieve invloed op de koers van dit aandeel hebben.
Om te beginnen is het belangrijk te benadrukken dat de Google-groep en zijn winstgevendheid sterk van publiciteit afhangen. Ter herinnering: meer dan 90% van de inkomsten van Google komen uit advertenties van bedrijven en particulieren. Het budget dat bedrijven uitgeven aan publiciteit hangt voor een groot deel af van de economische conjunctuur en van andere factoren zoals de gewoontes en koopkracht van de consumenten en van de budgettaire strategie van het bedrijf. Daarom kunnen alle gebeurtenissen die een negatieve impact op de economie hebben de publiciteitsmarkt en dus de inkomsten van de Google-groep beïnvloeden.
Het derde negatieve punt met betrekking tot Google bestaat uit het erg matige succes dat de sociale netwerken van de groep boeken. Terwijl Google via zijn zoekmachine met de gelijknamige naam de eerste plaats op de markt van online zoekmachines bezet, heeft het bedrijf ook enkele mislukkingen op de markt van sociale netwerken achter zijn naam staan. Sinds 2003 probeert Google zich in dit segment tegenover de gigant Facebook te positioneren, maar zonder succes. Google werd zelfs voorbijgestoken door enkele outsiders die bovendien pas recenter op het toneel verschenen om een plaats te veroveren op deze erg drukbezette markt.