GOOGLE

Analyse van de koers van het Google aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Het bedrijf Google is vandaag de dag bekend bij alle particulieren en bedrijven ter wereld. Dankzij het succes van dit merk was het in 2004 mogelijk om de aandelen naar de beurs te brengen en een kapitalisatie van meerdere miljarden dollars te realiseren.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Sinds 2015 zit Google als bedrijf in het Alphabet-concern geïntegreerd, net zoals andere bedrijven uit verschillende activiteitssectoren (bv. Life Science of Calico). Dankzij deze nieuwe organisatiestructuur kan Google zich dus blijven concentreren op zijn belangrijkste activiteiten, die met de gewoontes van webgebruikers te maken hebben. Het kan zijn investeringen in onderzoek en ontwikkeling en in zijn wereldwijde marketingstrategie dus specifieker richten, zonder door externe elementen gestoord te worden.

Analyse nr. 2

Nog op het vlak van toekomstige mogelijkheden kan de Google-groep ook voordeel halen uit de huidige groei van tablets en smartphones, waarnaar de vraag in de komende jaren blijvend zou moeten stijgen. Alleen al in het jaar 2018 zouden er volgens sectorspecialisten wereldwijd meer dan 1,7 smartphones verkocht worden; het grootste deel daarvan zal uiteraard met het Android-besturingssysteem uitgerust zijn.

Analyse nr. 3

Google stelt zich bloot aan verschillende risico’s op het vlak van zoekopdrachten vanuit bepaalde applicaties. Steeds meer gebruikers maken tegenwoordig gebruik van specifieke applicaties om hun online zoekopdrachten uit te voeren. Dit betekent natuurlijk een reëel gevaar voor Googles zoekmachine en kan aanzienlijke gevolgen hebben voor het verkeer daarop. Zo kan ook het aantal adverteerders dat er zijn advertenties publiceert teruglopen. Dit soort software en applicaties veroveren steeds meer marktaandeel op de webgigant.

Analyse nr. 4

Een andere bedreiging waarmee men rekening moet houden zijn administratieve procedures die het imago van het merk Google kunnen schaden.  Herinnert u zich dat Google enkele jaren geleden beschuldigingen van machtsmisbruik overwon. Het ging daarbij over bepaalde praktijken die door de Europese Commissie aangeklaagd werden, zoals het feit dat Google erg competitieve resultaten in de zoekresultaten bewust lager rangschikte. Dat is slechts één voorbeeld uit de verschillende beschuldigingen waarvan Google het onderwerp was.

Analyse nr. 5

Een laatste bedreiging waarmee u rekening moet houden bij het maken van uw fundamentele analyses betreft de erg harde concurrentie in de activiteitssector van dit concern. Google mag er tot nu toe dan wel in geslaagd zijn de concurrentie van verschillende actoren op deze markt af te slaan, maar het is nog steeds verplicht om via innovatie met verschillende producten en diensten zijn marktaandeel te behouden. Er zijn immers talrijke nieuwe bedrijven die op originele wijze en door het gebruik van andere publiciteitsnetwerken zoals radio en televisie proberen om zich in de sector van zoekmachines en sociale netwerken te positioneren.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Google!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.

Algemene presentatie van Google:

Net als Apple roept Google bij de kenners het idee op van een echte Amerikaanse successtory. Het was namelijk dankzij de creatie van een inmiddels onmisbaar geworden hulpmiddel - de beroemde zoekmachine - dat het management van dit bedrijf de faam van deze firma heeft weten te vestigen.

Het feit dat het bedrijf is begonnen met heel beperkte middelen en dat het nu een van de grootste bedrijven van de Verenigde Staten is, onderstreept de prestaties van Google.

 

Het aandeel Google in het kort:

 

De belangrijkste concurrenten en partners van Google:

Google is op dit moment wereldwijd de belangrijkste zoekmachine op internet met een marktaandeel van 70%. De onderneming geeft de concurrentie dus niet veel ruimte. Toch bestaan er enkele bedrijven die op hetzelfde gebied actief zijn en die de concurrentie met de Amerikaanse gigant proberen aan te gaan.

Om beter te begrijpen hoe de positie van Google in deze sector is en in de gaten te houden of bepaalde beursgenoteerde bedrijven aan invloed winnen, vindt u hier de belangrijkste concurrenten van Google:

Op het gebied van partners lijkt Google geen specifieke contracten te hebben afgesloten met andere bedrijven, met uitzondering van het bedrijf Sanofi. Google en Sanofi zijn namelijk in 2016 een samenwerking aangegaan in het kader van een joint venture gericht op de strijd tegen diabetes. Het doel van deze joint venture is het ontwikkelen van digitale hulpmiddelen waarmee met name de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten kan worden gecontroleerd en insuline kan worden toegediend. 

Deze joint venture is in feite opgezet tussen Sanofi en het moederbedrijf van Google, Alphabet, via de gezondheidstak van het bedrijf, Verily. Zoals bekend is enkele jaren geleden Alphabet opgericht, het moederbedrijf van Google.

 

Analyse van de koers van het aandeel Google:

De analyse van de koersen van het aandeel Google aan de hand van de beursgrafieken is in meerdere opzichten interessant. Allereerst toont de analyse van de historische trends aan dat dit beurseffect op de lange termijn veel potentieel heeft. Al sinds een jaar of tien is er namelijk sprake van een stijgende trend, die ook op dit moment nog aanhoudt.

Verder valt op dat het aandeel Google over kortere periodes ook kansen biedt, want de microbewegingen die je kunt waarnemen zijn van een forse omvang, zowel naar boven als naar beneden. Dit geeft aan dat het mogelijk is om in korte tijd grote winsten te boeken.

 

Voorspellingen voor de koers van het aandeel Google:

Om de koersontwikkeling van het aandeel Google te voorspellen, is het noodzakelijk om de indicators te kennen die men moet volgen, en de externe factoren die de koers beïnvloeden, zoals:

 

Historische koersontwikkeling van het aandeel Google:

Het aandeel Google staat al jaren genoteerd op de NYSE van New York in de Verenigde Staten. Hoewel de naam van het aandeel kort geleden is veranderd in "Alphabet" heeft dit effect dus een interessante geschiedenis. Een analyse hiervan is interessant om de onderliggende dynamiek van dit beursaandeel beter te begrijpen.

Als men kijkt naar de historische beursgrafieken van het aandeel Google in de afgelopen tien jaar, valt vooral op dat de onderliggende trend duidelijk opwaarts is. Terwijl de koers van het aandeel in april 2007 ongeveer 230 $ bedroeg, ligt de huidige koers sinds eind 2016 boven de 800 dollar. Deze verviervoudiging van de aandelenkoers binnen enkele jaren toont aan hoe aantrekkelijk dit effect kan zijn voor beleggers met een langetermijnstrategie. Afgezien van een lichte koersdaling tussen december 2007 en december 2008 is het waardepapier namelijk alleen maar meer waard geworden.

 

Waarom het aandeel Google kopen en traden?

Ten eerste blijft het bedrijf Google zich sinds de oprichting in 1998 ontwikkelen en breidt het zijn productaanbod voortdurend uit. Dankzij innovaties en overnames van andere bedrijven is de onderneming een van de grootste internetgiganten ter wereld geworden. Steeds opnieuw introduceert Google producten en diensten die ons dagelijks leven grondig veranderen.

Ook valt op dat Google enorm veel geld investeert in onderzoek en innovatie. Zo beschikt het bedrijf over alle noodzakelijke middelen voor een langetermijnstrategie die tot nog meer winstgevendheid en totale winst leidt.

 

De voordelen en sterke punten van het aandeel Google als beursactivum:

Voordat u enige langetermijnpositie kiest op het beursaandeel Google - en al zeker als u daarvoor CFD’s van online brokers gebruikt - moet u natuurlijk de tijd nemen om de mogelijkheden van een stijging of daling op de lange termijn van deze titel te bepalen. Daarom laten wij u hier kennismaken met de sterktes en zwaktes van dit bedrijf, die mogelijk een rechtstreekse invloed hebben op de bedrijfsresultaten op middellange en lange termijn en die dus onrechtstreeks de koersevolutie van dit aandeel beïnvloeden. Allereerst bekijken we de belangrijkste sterktes van deze onderneming.

Als eerste troef kunnen we het hebben over de wereldwijde dominantie die de Google-zoekmachine kent. Op de specifieke markt van online zoekmachines blijft Google veruit de onbetwiste leider, met een erg groot marktaandeel tegenover dat van de concurrenten. Om deze positie te kunnen behouden verbetert de Amerikaanse gigant voortdurend de technologie die hij voor zijn online zoekmachine gebruikt; zo krijgen andere actoren op de markt geen kans om marktaandeel veroveren.

Nog onder de sterktes van Google valt het grote succes van zijn besturingssysteem Android. Android, een besturingssysteem voor mobiele telefoons, werd jaren geleden aangekocht door Google. Vandaag surft de technologiegroep dankzij dit besturingssysteem, dat op een groot deel van de toestellen op de markt geïnstalleerd is, mee op de massale en wereldwijde stijging in smartphonegebruik Dankzij de steun van Google en zijn weldoordachte marketingstrategie heeft Android momenteel een groter marktaandeel dan Apple, Microsoft of Blackberry. Het Android-besturingssysteem vertegenwoordigt momenteel immers meer dan 80% van het marktaandeel en telt meer dan een miljard actieve gebruikers. Om deze doelstelling te bereiken kan Andoid zich ook beroepen op verschillende voordelen, zoals het feit dat het werkt op talrijke telefoonmodellen waaronder die van de merken HTC en Samsung. Maar net zo goed op goedkopere mobiele telefoons, waardoor het bedrijf een erg groot consumentenbereik heeft. Dit geldt niet voor Apple, de belangrijkste concurrent, van wie het iOs-systeem uitsluitend op de toestellen van het merk zelf werkt en dat vrij duur en dus onbereikbaar blijft voor personen met lagere inkomens.

 

De nadelen en zwakke punten van het aandeel Google als beursactivum:

Nadat we de verschillende sterktes van het Google-concern ontdekten stellen we u de zwaktes van dit bedrijf aan u voor: zij kunnen op de middellange of lange termijn een negatieve invloed op de koers van dit aandeel hebben.

Om te beginnen is het belangrijk te benadrukken dat de Google-groep en zijn winstgevendheid sterk van publiciteit afhangen. Ter herinnering: meer dan 90% van de inkomsten van Google komen uit advertenties van bedrijven en particulieren. Het budget dat bedrijven uitgeven aan publiciteit hangt voor een groot deel af van de economische conjunctuur en van andere factoren zoals de gewoontes en koopkracht van de consumenten en van de budgettaire strategie van het bedrijf. Daarom kunnen alle gebeurtenissen die een negatieve impact op de economie hebben de publiciteitsmarkt en dus de inkomsten van de Google-groep beïnvloeden.

Het derde negatieve punt met betrekking tot Google bestaat uit het erg matige succes dat de sociale netwerken van de groep boeken. Terwijl Google via zijn zoekmachine met de gelijknamige naam de eerste plaats op de markt van online zoekmachines bezet, heeft het bedrijf ook enkele mislukkingen op de markt van sociale netwerken achter zijn naam staan. Sinds 2003 probeert Google zich in dit segment tegenover de gigant Facebook te positioneren, maar zonder succes. Google werd zelfs voorbijgestoken door enkele outsiders die bovendien pas recenter op het toneel verschenen om een plaats te veroveren op deze erg drukbezette markt.

Een aantal veelgestelde vragen

Hoe voer je een financiële analyse uit van Google?

Om een volledige en optimale financiële analyse van het Google-bedrijf uit te voeren, heeft u verschillende elementen nodig, waaronder natuurlijk de omzet van de groep, maar ook andere gegevens. We zullen rekening houden met de analyse van de winst per aandeel, de analyse van de winstgevendheid van de Google-aandelen, d.w.z. de winstgevendheid en de marge van de Alphabet-groep, de analyse van de prestaties van het Google-aandeel met zijn geschiedenis en de analyse van de cashflow van Google.

Hoe maak je een goede analyse van de koers van Google?

Om de Google-aandelenprijs te analyseren, moet u twee soorten analyses opzetten met technische analyse en fundamentele analyse. Voor de technische analyse adviseren wij u gebruik te maken van de voorraadkaarten van uw makelaar. Wat de fundamentele analyse betreft, moet u rekening houden met alle actuele gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de resultaten van de groep en de aantrekkelijkheid van de waarde voor de beleggers.

Wat is de relatie tussen Google en Alphabet?

Sinds augustus 2015 heeft de Google Group zijn activiteiten gereorganiseerd en is Google nu een dochteronderneming van een grotere groep genaamd Alphabet. Alphabet is daarom het moederbedrijf van Google. Sinds deze verandering voert Google bepaalde activiteiten die niet direct verband houden met internet of IT niet meer uit en is het een dochteronderneming van Alphabet geworden. Het Google-aandeel is ook een onafhankelijk aandeel van het Alphabet-aandeel.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Google!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.