FIAT

Analyse van de koers van het FIAT aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

De aandelen van bedrijven die personenauto's produceren zijn bijzonder gewild bij particuliere beleggers. Dat ligt zowel aan de hoge volatiliteit van de aandelen als aan het feit dat informatie over de activiteiten van deze bedrijven eenvoudig te vinden is. Maar om winst te maken met beleggingen in aandelen zoals die van de Fiat-groep moet men wel een correcte analyse kunnen maken van de aandelenkoers om op die manier een objectieve beleggingsstrategie te bepalen. Lees hier enkele adviezen:  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Ten eerste weten we dat de Fiat-groep de laatste jaren veel heeft geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling in het segment van hybride voertuigen en zuinige auto's. De Fiat-groep heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling.

Analyse nr. 2

De inspanningen van Fiat om zich te positioneren in opkomende markten zouden vruchten moeten beginnen af te werpen.

Analyse nr. 3

Meer in het algemeen moet worden opgemerkt dat de automobielmarkt momenteel een snelle groei doormaakt en dat er in nieuwe behoeften moet worden voorzien, met name op het gebied van voertuigen voor beginners. Fiat bevindt zich dus in een goede positie om in dit segment marktaandeel terug te winnen.

Analyse nr. 4

Ten eerste heeft de groep, net als zijn concurrenten, momenteel te lijden onder een steeds strenger overheidsbeleid in de automobielsector, dat verder moet worden versterkt.

Analyse nr. 5

Ook de aanzienlijke stijging van de brandstofprijzen vormt een belemmering voor de verkoop van auto's voor de groep die niet wordt gecompenseerd door de ontwikkeling van "groene" auto's. De aanzienlijke stijging van de brandstofprijzen is een belemmering voor de verkoop van auto's voor de groep. In de grote steden is het gebruik van het openbaar vervoer aanzienlijk toegenomen, wat een indirecte concurrentie betekent.

Analyse nr. 6

Ten slotte vormt de steeds sterkere concurrentie van 's werelds grootste autofabrikanten in deze sector ook een rem op de toekomstige ontwikkeling van Fiat, die daardoor nog meer marktaandeel zou kunnen verliezen.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Fiat!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Over de Fiat-groep:

De Fiat-groep is op dit moment een van de marktleiders in de Europese automobielindustrie. De activiteiten van de groep zijn echter divers en betreffen niet alleen de productie van voertuigen. Fiat behaalt namelijk het grootste deel van zijn omzet met de verkoop van personenauto's en daarnaast met de verkoop van auto-onderdelen. Bovendien biedt de onderneming diensten aan zoals onderhoud.

Fiat heeft 159 productielocaties in de hele wereld en is vooral belangrijk op de Europese markt, maar ook op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markten.

Hoewel Fiat van oorsprong een Italiaanse onderneming is, staat het aandeel genoteerd op de NYSE en Euronext Parijs en maakt het deel uit van de beursindex FTSE MIB.

 

De concurrentie van de FIAT-actie kennen:

De Italiaanse autofabrikant heeft al enkele jaren moeite om zich op de internationale markt te positioneren met een steeds lagere omzet. Dankzij de goedkopere voertuigen dan die van haar belangrijkste concurrenten lijkt het echter sinds 2016 in opkomst te zijn. Het is belangrijk om de belangrijkste concurrenten van Fiat en de positie van de autofabrikanten op de ranglijst van autofabrikanten in termen van verkoop van voertuigen te kennen. Fiat staat op de 7e plaats in deze rangschikking en we raden u dan ook aan om hier de belangrijkste concurrenten te ontdekken.

 

Strategische allianties opgezet door de FIAT-groep:

De Fiat-groep heeft de afgelopen jaren verschillende strategische partnerschappen opgezet. Hier volgt een samenvatting van de recente overeenkomsten met andere bedrijven.

 

De voordelen en sterke punten van het Fiat-aandeel als beursactiva:

In de eerste plaats is het vermogen van de Fiat-groep om wereldwijd ontwikkelingsstrategieën uit te voeren, met name door het aangaan van partnerschappen, natuurlijk een van zijn belangrijkste troeven. De groep is zijn banden met andere ondernemingen aan het versterken en rekent ook op de oprichting van joint ventures, met name in Frankrijk, Turkije, India, Pakistan, China, Servië en Rusland, om zijn productiekosten voortdurend te verlagen en voertuigen tegen concurrerende prijzen te produceren.

We zullen hier ook de zeer hoge productiecapaciteit van de Fiat-groep waarderen, die daardoor in staat is om de markt te overspoelen met haar voertuigen. Het bedrijf kan rekenen op meer dan 130.000 medewerkers wereldwijd, waardoor het maar liefst 2 miljoen voertuigen per jaar kan produceren en dus probleemloos aan de vraag kan voldoen.

Nog steeds met betrekking tot de belangrijkste sterke punten van deze autofabrikant, kunnen we natuurlijk praten over zijn positionering in zijn sector van activiteit. Er zij aan herinnerd dat Fiat momenteel een van de tien grootste autofabrikanten ter wereld is, maar ook de leider op dit gebied in Italië.

Hoewel het Fiat-concern hoofdzakelijk instap- of middenklasseauto's produceert, profiteert het van de populariteit van bepaalde merken die ermee verbonden zijn, omdat zij tot dezelfde groep behoren. Dit zijn natuurlijk de merken Ferrari, Maserati en Alpha Romeo, die worden beschouwd als een van de meest prestigieuze automerken ter wereld.

De Fiat-groep staat ook bekend om zijn internationale expansiestrategie en in het bijzonder om zijn succesvolle activiteiten in opkomende landen. De groep heeft onlangs een joint venture opgericht met de TATA Motors groep en Chery in China, twee activiteiten die al extra inkomsten genereren.

In het algemeen kan ook worden vastgesteld dat de marketingstrategie van het Fiat-concern zeer doortastend en doeltreffend is. Het merk geniet immers van goede reclame op alle communicatiekanalen, van de geschreven pers tot het internet en natuurlijk televisie en radio. Op deze manier bereikt het een grote doelgroep van consumenten en slaagt het erin om in de schijnwerpers te blijven staan.

Ten slotte is de laatste troef van het Fiat-concern ongetwijfeld zijn vermogen om zijn eigen productierecords te breken. Het is niet ongebruikelijk dat het bedrijf cijfers publiceert die op jaarbasis een stijging van het aantal geproduceerde auto's laten zien, wat de groei van de orderportefeuille weerspiegelt.

 

De nadelen en zwaktes van het Fiat-aandeel als beursactiva:

Ten eerste, en hoewel het Fiat-concern een zeer interessante ontwikkelingsstrategie heeft en een van de grootste autofabrikanten ter wereld is, heeft het slechts een klein marktaandeel in vergelijking met de grote automerken die zijn belangrijkste concurrenten zijn. De groep heeft daarom nog veel werk te doen om de ranglijst van leiders in deze sector te integreren.

Tot slot, en ondanks de verschillende samenwerkingsverbanden en joint ventures die de Fiat-groep de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, is het merk er nog niet in geslaagd om in bepaalde geografische gebieden een duurzame positie te verwerven. Dit geldt met name voor de opkomende landen, die reeds lang geleden onder controle stonden van hun belangrijkste concurrenten. Zonder deze externe ontwikkeling zou Fiat dus nog meer moeite hebben om marktaandeel te winnen en een hogere plaats op de ranglijst in te nemen.

In het algemeen moet worden opgemerkt dat de Fiat-groep nog steeds meer sterke dan zwakke punten heeft en dus profiteert van de over het algemeen positieve vooruitzichten op middellange en lange termijn.

Een aantal veelgestelde vragen

Wanneer was de fusie tussen Fiat en Chrysler?

De Fiat-Chrysler Groep is ontstaan uit de fusie tussen het Amerikaanse bedrijf Chrysler en het Italiaanse Fiat. Deze fusie vond plaats in januari 2014 toen Fiat 100% van de Chrysler-groep overnam. De fusie is op 1 augustus 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Fiat goedgekeurd. De resulterende groep is nu eigenaar van de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge en Ram Trucks.

Wie zijn de aandeelhouders van Fiat?

De Fiat Chrysler Groep is voor 29% in handen van de Exor-holding, voor 4,85% van Tiger Global Management, voor 3,91% van Harris Associates, voor 3,71% van BlackRock Fund Advisors, voor 2,39% van Baillie Gifford, voor 2,10% van The Vanguard Group, voor 1,93% van Robeco Institutional Asset Management, voor 1,44% van AQR Capital Management, voor 0,90% van Marketfield Asset Management en voor 0,89% van Goldman Sachs Asset Management.

Waar zijn de aandelen van Fiat Chrysler genoteerd?

Het aandeel Fiat Chrysler staat momenteel op twee afzonderlijke beurzen genoteerd, vanwege de dubbele nationaliteit, de Amerikaanse en de Italiaanse. De belangrijkste markt waarop het aandeel is genoteerd, is die van de beurs van Milaan in Italië. Aan de andere kant is het aandeel ook genoteerd aan de Amerikaanse beurs en op de New Yorkse markt. Het bedrijf is ook opgenomen in de berekening van de Italiaanse FTSE MIB beursindex.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Fiat!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500