AIRBUS

Analyse van de koers van het Airbus aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Natuurlijk, en gezien de sector waarin de Airbus Groep al enkele jaren actief is, zult u de activiteiten en de economische gezondheid van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen nauwlettend in de gaten moeten houden. Dit zal inderdaad invloed hebben op het aantal toekomstige orders voor dit bedrijf.

Analyse nr. 2

De publicaties van de kwartaal- en jaarresultaten van dit bedrijf zullen ook interessant zijn om te bestuderen, vooral als je ze vergelijkt met de doelstellingen die de groep heeft vastgesteld en waarover ze regelmatig communiceert.

Analyse nr. 3

Het is ook mogelijk om te anticiperen op de toekomstige resultaten van het bedrijf Airbus dankzij de gegevens over het orderboek dat over meerdere jaren is gespreid. Uiteraard zullen we ook toezien op de aankondiging van de ondertekening van contracten met bepaalde luchtvaartmaatschappijen.

Analyse nr. 4

Aangezien de reputatie van het vliegtuig van de Airbus Groep essentieel is voor het succes ervan, zullen we ook alle gebeurtenissen die het imago van het merk kunnen veranderen, zoals mogelijke technische problemen of ongelukken of de ontwikkeling van nieuwe innovatieve vliegtuigen, met de grootste aandacht volgen.

Analyse nr. 5

Een andere factor die ook indirect van invloed kan zijn op de activiteiten van de Airbus Groep is ten slotte de brandstofprijs en daarmee de olieprijs die je kunt volgen op de grondstoffenmarkt.

--- Publiciteit ---
Handel in Airbus aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Algemene presentatie van het bedrijf Airbus :

Om te beginnen bieden wij u in eerste instantie een volledige presentatie van de Airbus Groep en haar activiteiten aan. Deze informatie zal u helpen om de economische omgeving van deze groep en dus het groeipotentieel ervan in de komende jaren beter te begrijpen.

De Airbus Groep is een Franse groep die gespecialiseerd is in de luchtvaart-, ruimtevaart- en defensie-industrie. Beter nog, Airbus is momenteel de Europese leider in deze sector en staat op de tweede plaats op de wereldranglijst van deze sector, net achter Boeing, de belangrijkste concurrent, die we u hieronder zullen presenteren.

Om de activiteiten van de Airbus Groep beter te begrijpen, is het mogelijk om ze in verschillende categorieën in te delen op basis van het aandeel in de omzet dat ze genereren en op deze manier:

Het is ook interessant om de geografische spreiding van de activiteiten van de groep te kennen. Slechts 27,9% van de omzet wordt namelijk gegenereerd in Europa, 36,6% in Azië-Pacific, 17,5% in Noord-Amerika, 10% in het Midden-Oosten, 2,2% in Latijns-Amerika en 5,8% in de rest van de wereld.

 

De concurrentie van het Airbus-aandeel kennen:

Zoals we hierboven hebben gezien, is de Airbus-groep momenteel de nummer twee in de wereld in zijn activiteitensector achter de Amerikaanse Boeing-groep. Maar in werkelijkheid zijn de twee groepen vrijwel de enige in deze markt en de enige die het belangrijkste commerciële vliegtuigsegment in de wereld delen. Een goede kennis van de Boeing-groep is daarom essentieel om in uw analyses rekening te houden met deze concurrentie.

 

Voordelen en sterke punten van het Airbus-aandeel als beurswaarde:

Allereerst is de positionering van de Airbus-groep op de wereldmarkt van de lucht-, ruimtevaart- en defensie-industrie natuurlijk een groot voordeel. Er zij aan herinnerd dat de enige concurrent van de groep de Amerikaanse groep Boeing blijft, waarmee zij voortdurend concurreert om de leidende positie.

Zoals we hierboven hebben gezien door de presentatie van dit bedrijf, is Airbus actief op verschillende gebieden, met natuurlijk vooral de civiele luchtvaart maar ook defensie en ruimtevaart en helikopters. Deze opsplitsing van de activiteiten van de groep in verschillende segmenten en dochterondernemingen biedt een vorm van bescherming tegen het risico dat verbonden is aan één en dezelfde actuele sector.

Het feit dat de sector waarin de Airbus Group actief is, niet erg concurrerend is, is natuurlijk een ander voordeel waarmee u hier rekening moet houden. Opgemerkt moet worden dat deze sector van activiteit een hoge toetredingsdrempel heeft en daardoor het aantal nieuwe spelers beperkt. Dit kenmerk maakt het ook gemakkelijker voor de groep om prijzen vast te stellen die comfortabele marges mogelijk maken.

Wij waarderen ook de goede zichtbaarheid die de Airbus Group biedt met betrekking tot haar toekomstige inkomsten. Het orderboek van de groep biedt inderdaad zichtbaarheid over meerdere jaren.

De Airbus-groep biedt ook het voordeel van een interessante geografische positionering met een verkoop in vele landen over de hele wereld, maar vooral een goede aanwezigheid in de opkomende markten die vandaag de dag meer dan de helft van de activiteiten van het bedrijf vertegenwoordigen.

 

Nadelen en zwakke punten van het Airbus-aandeel als beursactief:

In de eerste plaats is het betreurenswaardig dat de Airbus-groep zijn omzet slecht verdeeld heeft over de verschillende dochterondernemingen. Er zij aan herinnerd dat het overgrote deel van de inkomsten van de groep nog steeds afkomstig is van de bouw van verkeersvliegtuigen. Een verlies aan dynamiek of een daling van de vraag uit deze sector kan dus een groot risico vormen voor de winstgevendheid van de Airbus-groep.

Op dezelfde manier moet de Airbus-groep, om het hoofd te kunnen bieden aan zijn Amerikaanse concurrent, steeds meer innoveren. Daarom moet zij veel geld investeren in onderzoek en ontwikkeling, wat een aanzienlijke invloed heeft op haar resultaten. Men mag immers niet vergeten dat de huidige investeringen van de groep in O&O meer dan 4% van de totale omzet van de onderneming uitmaken, ondanks de talrijke inspanningen om deze kosten te verminderen.

Hoewel de Airbus Groep een sterke reputatie en succes heeft op het gebied van de commerciële en burgerluchtvaart, is het betreurenswaardig dat zij niet hetzelfde succes heeft kunnen behalen op het gebied van de luchtvaart en de militaire systemen. We herinneren ons natuurlijk de aanhoudende problemen van de Groep met de commerciële mislukking van zijn A400-toestel in 2016, die zeer zwaar woog op de algemene rentabiliteit van Airbus, met aanzienlijke kosten tot gevolg.

In de ruimtevaartsector kan Airbus ook bang zijn voor een sterkere concurrentie dan in andere segmenten. De Space X-groep heeft al enkele jaren te maken met een zeer sterke concurrentie, die de komende jaren tot een verder verlies van marktaandeel zou kunnen leiden.

Het laatste zwakke punt van de Airbus-groep betreft de strategische controle op de operationele winstgevendheid. Deze winstgevendheid heeft de beleggers in de afgelopen jaren inderdaad teleurgesteld en hoewel ze in 2018 beter gecontroleerd zijn, zijn de beleggers voorzichtiger met het publiceren van toekomstige financiële resultaten.

Een aantal veelgestelde vragen

Op welke indexen staat het aandeel van de Airbus Groep genoteerd?

Het aandeel van de Airbus Groep is natuurlijk een van de bekendste en populairste aandelen op de Franse beurs. Airbus is ook een bedrijf met een zeer hoge marktkapitalisatie. Het is bijvoorbeeld opgenomen in de berekening van de Franse referentiebeursindex CAC 40 en is daarmee een van de 40 Franse bedrijven met de grootste marktkapitalisatie. Het is ook opgenomen in de Eurostoxx 50 index en is daarmee een van de 50 grootste gekapitaliseerde bedrijven in Europa.

Welke indicatoren verdienen de voorkeur voor het Airbus-aandeel?

Veel indicatoren verdienen de voorkeur om te anticiperen op toekomstige bewegingen in de koers van het Airbus-aandeel. Met name directe economische informatie zoals het orderboek van de Groep, dat een vrij betrouwbaar beeld geeft van de toekomstige resultaten, of meer indirecte elementen zoals de gezondheid van de commerciële luchtvaart- en reissector waarvan een deel van de activiteiten van de Groep afhankelijk is en dus de aantrekkelijkheid van zijn aandeel op de beurs.

--- Publiciteit ---
Handel in Airbus aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500