Algemene voorstelling van het bedrijf Visa :
Zoals u zich kunt voorstellen, is het bedrijf Visa het bedrijf dat de gelijknamige bankkaarten in Frankrijk en over de hele wereld op de markt brengt. Haar activiteit is echter onderverdeeld in twee hoofdsectoren, de eerste natuurlijk met betrekking tot de verkoop van betaalmiddelen zoals creditcards, debetkaarten of online betaalkaarten, en de tweede met betrekking tot alle diensten zoals advies, bijstand of beheer van partnernetwerken.
Dit Amerikaanse bedrijf maakt het grootste deel van zijn winst in de Verenigde Staten. Het Visa-aandeel, genoteerd op de NYSE-markt en met inbegrip van de Dow Jones-indexberekening, biedt vele voordelen voor de online handel
Ken de concurrentie van het Visa-aandeel:
De Visa-groep heeft niet te maken met een groot aantal concurrenten in de zeer gesloten en gereguleerde sector van de bankkaarten. Het is echter interessant om meer te weten te komen over de twee belangrijkste concurrenten, American Express en Mastercard.
- American Express: Op dit moment is de marktleider op het gebied van bankkaarten vanuit een internationaal perspectief. Dit Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in betaalmethoden met kaarten, maar ook in reischeques en is toonaangevend in de organisatie van zakenreizen over de hele wereld.
- Mastercard Group: Staat genoteerd aan de NYSE en is ook een Amerikaans bedrijf voor betalings- en terugtrekkingssystemen dat gevestigd is in New York. Het is de belangrijkste concurrent van Visa op de Europese markt. Het biedt credit- en debitcards van het merk Mastercard aan, maar ook Maestro- en Cirruskaarten. Betalingen met deze kaart worden in meer dan 32 miljoen winkels wereldwijd geaccepteerd, wat een idee geeft van de bekendheid ervan.
De strategische allianties die door de Visa groep zijn opgezet :
Strategisch gezien heeft de Visa groep in de loop van de tijd verschillende strategische partnerschappen kunnen aangaan met andere grote bedrijven. We nodigen u uit om enkele van deze partnerschappen te ontdekken.
- Paypal: Dit is bijvoorbeeld het geval bij een strategisch partnerschap dat in 2016 met het Paypal-bedrijf is aangegaan.
- Honda: Ook in 2016 heeft Visa samen met autofabrikant Honda een betalingssysteem ontwikkeld dat in het voertuig is geïntegreerd.
- Orange: In 2015 is Visa ook met Orange gaan samenwerken op het gebied van innovatie om deel te nemen aan de oprichting van het Orange Cash systeem dat in de mobiele telefoons is geïntegreerd en nu "smartshopping" wordt genoemd.
- Publicis: Ten slotte is Visa ook een partner van de Publicis-groep, die belast is met de promotie van de sportpartnerschappen van de groep in de hele wereld.
Sterke punten en voordelen van het Visa-aandeel als beursactief:
Een van de grootste troeven van de Visa groep is natuurlijk haar zeer sterke merkidentiteit wereldwijd. Inderdaad, als we denken aan een bankkaart, zijn de drie grote namen die automatisch in gedachten komen Visa, Mastercard en American Express en niet de naam van de bank die de bankkaart heeft verstrekt. Deze bekendheid is inderdaad een garantie voor het vertrouwen van de klanten en prospects van de gebruikers.
De Visagroep heeft ook een interessante positie op de markt voor bankkaarten met een uiterst geringe concurrentie. De huidige situatie is inderdaad die van een duopolie en de twee belangrijkste spelers op deze markt blijven Visa en Mastercard, die momenteel de enige zijn die zich op de massamarkt richten. De werking van hun bankkaartgamma's maakt ze bijzonder aantrekkelijk voor klanten die kleine en repetitieve transacties uitvoeren. Men zou kunnen denken dat de American Express-groep ook een directe concurrent van Visa is, maar in werkelijkheid is zijn positionering veel selectiever en geraffineerder dan die van de andere twee groepen. Visa richt zich inderdaad op de massamarkt met een zeer hoog volume aan transacties per seconde, wat het potentieel biedt voor terugkerende en repetitieve verkopen die haar kracht zijn. Het dagelijks gebruik van een creditcard is inderdaad een echte reflex bij de consument geworden.
Aan de andere kant richt Visa zich meer op debetkaarten dan op creditcards. De groep slaagt er dus in om het kredietrisico sterk te beperken.
Wij waarderen ook de kwaliteit en de doelgerichtheid van de acquisities van de Visa-groep, die perfect in lijn zijn met haar kernactiviteiten. Dit voorkomt een bepaalde spreiding die als gevaarlijk of risicovol zou kunnen worden ervaren.
Ten slotte is een van de belangrijkste kwaliteiten van de Visagroep de kwaliteit van de marketingrelaties en de communicatie met het grote publiek. Bijzonder opmerkelijk zijn de inspanningen die worden geleverd voor de sponsoring van grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen, die het mogelijk maken om ondanks een grote investering een zeer groot publiek te bereiken. Op die manier slaagt Visa erin om haar merkkracht en reputatie te vergroten en kan ze de concurrentie serener tegemoet treden.
Zwakke punten en nadelen van het Visa-aandeel als beursactief :
Een van de grootste negatieve punten van Visa is de optie die Visa Europe heeft ingesteld om Visa Inc. te vragen haar aandelen terug te kopen. Een dergelijk verzoek zou natuurlijk een zeer grote impact hebben op de financiën van de groep, met een zeer grote en snelle uitstroom van middelen.
Ook moet worden opgemerkt dat de groep zich weliswaar richt op een populaire massaclientèle, maar dat het betreurenswaardig is dat er weinig keuze is aan high-end kaarten op de markt waar zijn concurrent American Express bijzonder goed gepositioneerd is. Deze specificiteit zou dus op langere termijn kunnen wegen op de resultaten van de groep en de ontwikkeling van de groep in bepaalde segmenten van de bevolking kunnen afremmen.
Ten slotte is het aandeel van Visa, net als alle andere aandelen in deze activiteitensector, sterk blootgesteld aan de financiële wereld en aan de grillen van de banksector, waarvan niet bekend is dat deze de afgelopen jaren zeer stabiel is geweest.