UNILEVER

Analyse van de koers van het Unilever aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

De investeringen van de groep in ondernemingen in andere sectoren dan consumptiegoederen die Unilever in staat zouden stellen haar aanbod effectief te diversifiëren.

Analyse nr. 2

Inspanningen om de innovatie te verbeteren en nieuwe producten te creëren of de aantrekkelijkheid van een bestaand product te verbeteren.

Analyse nr. 3

De methoden die de onderneming toepast om haar activiteiten in overeenstemming te brengen met de huidige milieuzorgen.

Analyse nr. 4

De ontwikkeling van marktaandelen in deze sector en de strategieën van Unilevers directe concurrenten zijn uiteraard een belangrijke factor bij het anticiperen op Unilevers financiële resultaten. Dit omvat het toezicht op productimitaties door lokale bedrijven met vaak aantrekkelijkere prijzen of generieke merkproducten die rechtstreeks door detailhandelaren en distributeurs worden ontwikkeld en via hun netwerken worden verkocht.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Unilever!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Over de Unilever-groep:

Unilever is een van de wereldwijde marktleiders in de productie en verkoop van voedsel- en schoonmaakproducten. Het grootste deel van de omzet haalt het bedrijf met schoonmaak- en verzorgingsproducten en verder met voedingsmiddelen.

De commerciële strategie van Unilever is gericht op alle continenten, maar vooral op Afrika en Azië. Daarna volgen Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Op dit moment heeft de groep wereldwijd maar liefst 171.000 mensen in dienst.

De koers van het aandeel Unilever staat genoteerd op Euronext Amsterdam.

 

Het aandeel Unilever in het kort:

 

De belangrijkste concurrenten van Unilever:

De Unilever-groep is een gigant van de globale voedingsmiddelenindustrie; hij deelt deze markt alleen met enkele andere grote multinationale ondernemingen. Die laatste betekenen natuurlijk een grote concurrentie voor Unilever; traders die willen beleggen in het Unilever-aandeel moeten deze concurrenten dus perfect kennen. Om u te helpen bij uw analyses, vindt u hierna de wereldwijde rangschikking met de grootste bedrijven van deze sector.

Het is van cruciaal belang om de marktaandeelevolutie van elk van deze bedrijven in de sector te volgen: alleen zo kunt u een volledige en ernstige fundamentele analyse van het aandeel Unilever maken.

 

De belangrijkste partners van Unilever:

Unilever bereikte dit niveau van winstgevendheid en omzet natuurlijk door een goed gefundeerde ontwikkelingsstrategie op basis van talrijke overnames en fusies, maar ook door het oprichten van bepaalde strategische partnerschappen.

In 2003 begint Unilever via een joint venture zelfs een partnerschap met Pepsico - een van zijn concurrenten - voor de productie van het klaar-om-te-drinkengamma van Lipton-thee.

Recenter, in 2016, sluit Unilever een overeenkomst met het Cubaanse Intersuchel voor de oprichting van de joint venture Unilever Suchel. Zo wil Unilever op Cubaanse bodem de productie van schoonheids-, hygiëne- en schoonmaakproducten lanceren.

 

Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Unilever:

Om dit artikel te beëindigen bekijken we de positie van het Unilever-concern op de internationale aandelenmarkt. Om zo'n analyse te maken vindt u hier enkele gegevens en essentiële informatie over het bedrijf en zijn beursaandeel. Dit zal u helpen om het aandeel beter te kennen en in uw tradingactiviteiten op te nemen:

 

Economische en financiële geschiedenis van Unilever:

Om de historische technische analyse van het aandeel Unilever beter te kunnen interpreteren vindt u hierna een paar belangrijke gegevens over gebeurtenissen uit de laatste jaren met betrekking tot Unilever.

 

De voordelen en sterke punten van het Unilever-aandeel als beursactiva:

Ten eerste is het natuurlijk de moeite waard om hier in herinnering te roepen dat de belangrijkste kracht van de Unilever-groep ligt in de diversiteit van de merken die zij bezit. Het bedrijf bezit bepaalde merken die zeer populair zijn en een sterke positie hebben op de consumentengoederenmarkt. Dankzij dit voordeel profiteert Unilever ook van een grotere marktpenetratiekracht dan sommige van haar directe concurrenten, waardoor zij gemakkelijk marktaandeel kan winnen.

Unilevers strategie in de afgelopen jaren, die zich heeft gericht op het vergroten van haar omvang en productdiversiteit door middel van fusies en overnames over de hele wereld, heeft de groep ook in staat gesteld haar organisatorische groei te verbeteren en, uiteraard, haar omzet te verhogen. Dit is dus een andere kracht van deze groep.

We weten ook dat de Unilever-groep volledige zeggenschap heeft over schaalvoordelen. Hierdoor kan hij profiteren van een efficiënte productie en zo aantrekkelijke prijsstrategieën opzetten om meer consumenten aan te trekken en zijn producten efficiënter te verkopen.

Natuurlijk waarderen we ook Unilevers vermogen om internationaal uit te breiden, wat het resultaat is van een jarenlange strategie. Met een toenemende aanwezigheid in markten over de hele wereld wint Unilever elk jaar aan populariteit, wat natuurlijk ook een van haar sterke punten is.

De analyse van Unilevers sterke punten kan daarom worden samengevat als consistent met het sterke vermogen van de groep om haar groei in de komende jaren te handhaven en haar aanwezigheid op de wereldwijde markt voor consumentengoederen te consolideren.

 

De nadelen en zwakheden van het Unilever-aandeel als beursactiva:

Ten eerste, een van de belangrijkste zwakke punten van de Unilever-groep betreft de aard van haar producten. Unilever brengt namelijk voornamelijk producten op de markt die kunnen worden nagebootst en waarmee verschillende andere merken zonder problemen kunnen concurreren. Dit probleem doet zich voor op een moment dat Unilever veel geld investeert in de ontwikkeling van nuttige en innovatieve producten, wat een reëel risico op verliezen inhoudt.

Het feit dat de Unilever-groep haar activiteiten alleen concentreert op de productie en verkoop van consumptiegoederen is ook een andere handicap van deze onderneming. Concurrenten die hun productmix meer uitbreiden, hebben immers meer kans om inkomsten uit verschillende segmenten te genereren.

Ten slotte moet ook worden opgemerkt dat de Unilever-groep voor het op de markt brengen van haar producten zeer sterk afhankelijk is van haar externe distributienetwerk en detailhandelaren, waardoor zij geen directe invloed kan uitoefenen op consumenten buiten de reclame die zij op haar producten kan maken.

De zwakke punten van de Unilever-groep kunnen worden samengevat als een gebrek aan innovatie en diversiteit in het productaanbod van de onderneming en een marketingstrategie die waarschijnlijk voor verbetering vatbaar is.

Een aantal veelgestelde vragen

Op welke markten zijn de aandelen van de Unilever-groep genoteerd?

De Unilever-groep is een groep die, zoals u wellicht al weet, op verschillende markten is genoteerd. Dit heeft te maken met het feit dat deze groep een  Nederlands-Britse groep is . Zo is het mogelijk om de notering van haar aandelen te volgen zowel op de Euronext Amsterdam Market, op de London Stock Exchange in Londen, als op de NYSE-markt in de Verenigde Staten. Als u  dit aandeel vanuit Europa verhandelt, volgt u het waarschijnlijk op Euronext of de LSE.

Op welke beursindexen is het Unilever-aandeel te vinden?

Zoals hierboven aangegeven is de koers van het Unilever-aandeel genoteerd aan Euronext Amsterdam, de London Stock Exchange en de NYSE. Als gevolg daarvan maakt de onderneming ook deel uit van de samenstelling van drie grote benchmark-indexen, waaronder de AMX voor de Nederlandse markt, de FTSE 100 of Footsie voor de Britse markt en de Euronext 100 op Europees niveau.

Hoe maakt u een succesvolle technische analyse van het Unilever-aandeel?

Om een goede technische analyse van het Unilever-aandeel op te zetten, moet u eerst de juiste grafieken gebruiken. Wij raden bijvoorbeeld de innovatieve grafieken op online handelsplatformen aan, die het mogelijk maken om verschillende indicatoren tegelijkertijd weer te geven. In uw technische analyse moet u zich richten op trendindicatoren, maar ook op volatiliteitsindicatoren en verschillende draai- of versnellingspunten zoals draaipunten, steunen en weerstanden.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Unilever!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500