Algemene presentatie van TUI:
Laten we nu verder gaan met een meer diepgaande presentatie van het TUI-bedrijf. Een goede kennis van deze groep en haar activiteiten is immers essentieel als u haar uitdagingen en groeimogelijkheden effectief wilt identificeren.
De TUI AG-groep is een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in de toeristische sector. Meer specifiek is dit bedrijf momenteel de leider in deze activiteitssector in Europa.
Om de activiteiten van deze groep beter te begrijpen, is het mogelijk om ze in verschillende categorieën onder te verdelen op basis van het omzetaandeel dat ze genereren en op deze manier:
- De toeristische diensten vertegenwoordigen uiteraard het grootste deel van de activiteiten van TUI met 97,6% van de omzet van het bedrijf. Ze hebben met name betrekking op de eigendom van touroperators en luchtvaartmaatschappijen met met name TUI Travel, cruises, hotelgroepen met TUI Hotels & resorts en een totaal park van 354 hotels, d.w.z. 262.244 bedden en andere items van dit type.
- De rest van de groepsomzet, namelijk 2,4% van de omzet, is afkomstig van andere activiteiten, voornamelijk vastgoedactiviteiten.
Het is ook interessant om de geografische spreiding te kennen van de omzet van dit bedrijf dat momenteel 28,1% van zijn omzet in Duitsland, 31,8% in het Verenigd Koninkrijk, 1% in Spanje, 35,8% in de rest van Europa, 1,6 % in Amerika en 1,7% in de rest van de wereld.
Ken de concurrentie van het TUI-aandeel:
Om de groeimogelijkheden van TUI en dus die van haar aandelenmarktaandeel volledig te begrijpen, moet u altijd de activiteitensector en de belangrijkste spelers kennen en analyseren. Dus nu nodigen we u uit om de belangrijkste concurrenten van dit bedrijf te leren kennen:
- FRAM: Ook bekend onder de naam Fer Route Air Mer, dit bedrijf is een Franse touroperator die werd opgericht in 1949 en die een groep is geworden met verschillende activiteiten, opererend onder de naam "FRAM Voyages" of "FRAM Agencies". Het is in deze sector in Europa zelfs de nummer drie achter TUI en Thomas Cook.
- Thomas Cook Group: Deze andere touroperator is een Brits bedrijf dat in het midden van de 19e eeuw in Engeland is opgericht. Dit bedrijf is echter op 13 september 2019 failliet verklaard. Het had toen meer dan 2.600 reisbureaus, 33 touroperators en een aanwezigheid in meer dan vijftien landen, evenals 89 vliegtuigen.
- Karavel: Dit Franse bedrijf dat met name het bedrijf Promovacances exploiteert, is een bedrijf dat gespecialiseerd is in toerisme en dat een online reisbureau exploiteert.
De strategische allianties van de TUI-groep:
Laten we nu de strategische bondgenoten van TUI verkennen met een presentatie van twee recente voorbeelden van partnerschappen die de groep heeft opgezet met andere bedrijven om in een behoefte te voorzien of de groei ervan te ondersteunen:
- MAIF: Allereerst en in 2013 was het met verzekeraar MAIF dat TUI een strategisch partnerschap opzette. Meer specifiek is het de dochteronderneming TUI France, leider in toerisme in het land, die de krachten heeft gebundeld met de MAIF-groep, een belangrijke speler in de sector van de persoonlijke verzekeringen, in het kader van een sociaal partnerschapsovereenkomst met betrekking tot de werving van personeel als onderdeel van het plan voor vrijwillig vertrek van TUI France. Deze aanpak betrof een honderdtal medewerkers en maakte het mogelijk om de traditionele rekruteringscircuits in te korten en zo het maatschappelijk en verantwoord engagement van deze twee bedrijven aan te tonen.
- Booking: Meer recent, in juni 2020, is het met de online hotelreserveringsgigant Booking dat de TUI-groep een nieuw strategisch partnerschap heeft getekend. De strategie van Booking was om aanwezig te zijn in alle aspecten van de reis met een geïntegreerd aanbod in activiteiten, accommodatie, ticketverkoop en vervoer. Het is dus na de lancering van de droge verkoop van activiteiten of ervaringen in de digitale taal in 2019 en in 10 Franse steden dat Booking.com dit strategische partnerschap ondertekent met de reisorganisatie TUI. Dankzij dit partnerschap hebben Booking-klanten in feite directe toegang tot een productportfolio van meer dan 70.000 bezoeken en attracties over de hele wereld en via TUI's dochteronderneming TUI Musement, waarvan De geleidelijke lancering op het online-boekingsplatform in de komende maanden zal effectief zijn.