TOMTOM

Analyse van de koers van het TomTom aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Om de koers van het TomTom-aandeel effectief te kunnen analyseren, is het nodig om wat basisinformatie te hebben over de exacte activiteiten van deze Nederlandse groep, maar ook over de notering en de geschiedenis van de prijzen.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Ten eerste zullen de investeringen van Tomtom in onderzoek en ontwikkeling en de belangrijkste innovaties van Tomtom nauwlettend worden gevolgd.

Analyse nr. 2

De regels met betrekking tot geolokalisatie en dus ook GPS-begeleiding kunnen min of meer streng zijn, afhankelijk van het land en je moet met belangstelling alle grote veranderingen in deze richting volgen.

Analyse nr. 3

Concurrentie is natuurlijk een belangrijk element in deze fundamentele analyse. Hierbij zal met name rekening worden gehouden met de indirecte concurrenten van de groep, waaronder fabrikanten van mobiele telefoons die GPS of ontwikkelaars van routegeleidingsapplicaties op mobiele telefoons, meestal gratis, omvatten.

Analyse nr. 4

Ten slotte zullen we de mogelijke diversificatie van de activiteiten van de groep door middel van overnames of het aangaan van partnerschappen met vooral autofabrikanten op de voet volgen, wat de verkoop en de rentabiliteit van de onderneming ten goede zou komen.

--- Publiciteit ---
Beleg nu in het aandeel TomTom!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Over de TomTom-groep:

U kent ongetwijfeld het merk TomTom als u ooit een van zijn navigatiesystemen heeft gebruikt. Deze Nederlandse groep is namelijk gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van innovatieve navigatiesystemen en bijbehorende producten. Het bedrijf is zelfs internationaal marktleider in deze sector.

De activiteiten van de groep zijn onverdeeld in vier divisies: Consument, Auto, Licenties en Telematics.

 

De belangrijkste concurrenten van TomTom:

TomTom is een softwarebedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, ontwikkelen en commercialiseren van navigatiesystemen. In deze zin krijgt het concurrentie van andere bedrijven die binnen hetzelfde gebied actief zijn. Dit zijn de belangrijkste:

Baidu Map, Bing Map, Bhuvan, Google Maps, Here WeGo, Map World, Mappy, MapQuest, ViaMichelin en Wikimapia.

TomTom is wereldwijd ook de derde grootste VPN-provider, net na concurrenten Garmin en Navman.

Om de mogelijkheden van de koersevolutie van het TomTom-aandeel beter te kunnen bestuderen raden wij aan om rekening te houden met deze concurrenten en om het nieuws over hen goed te volgen: zo kunt u de positionering en progressie van het marktaandeel van TomTom binnen deze sector beter begrijpen. Op deze manier kunt u uw fundamentele analyses verfijnen, waardoor u efficiënte strategieën kunt uitstippelen.

 

De belangrijkste partners van TomTom:

Hier vindt u de recentste partnerschappen die TomTom in de loop van de laatste jaren creëerde.

Nog steeds in 2016 wordt TomTom partner van de Fiat-groep; TomTom levert in dit verband een nieuwe navigatieoplossing.

 

Analyse van de koers van het aandeel TomTom:

De koers van het aandeel TomTom is genoteerd in compartiment A van de markt Euronext Amsterdam en maakt onderdeel uit van de AMX-beursindex.

In de afgelopen tien jaar heeft de koers van het aandeel TomTom een grote hausse gekend. Zo werd in november 2007 een hoogste niveau van € 64,90 bereikt. Daarna stortte de koers in. In februari 2009 stond hij zelfs op € 2,84.  Sindsdien probeert de koers zich te stabiliseren in de buurt van een niveau van € 7 met een licht stijgende trend.

 

De voordelen en sterke punten van het Tomtom-aandeel als beursactiva:

Ten eerste profiteert de Tomtom-groep van een sterk merkimago dankzij de hoge kwaliteit van haar producten en haar constante technologische innovaties. Producten die met name Live-diensten aanbieden staan bekend als de meest kwalitatieve op de markt met zeer recente realtime diensten zoals HD-verkeer, radaraanwezigheidsinformatie en gelokaliseerde zoekacties.

Tomtom is een bedrijf dat zijn klanten ook kan geruststellen dankzij het belang van zijn klanten. De groep heeft wereldwijd maar liefst 50 miljoen gebruikers, wat een zeker stabiel inkomen garandeert, temeer daar de onderneming perfect in staat is haar bestaande klanten te behouden.

De sterke internationale aanwezigheid van Tomtom is een andere onmiskenbare troef van deze groep. De onderneming verkoopt haar producten momenteel in 37 verschillende landen. Dit stelt haar in staat de risico's die verbonden zijn aan een interne markt effectief te beperken. Tomtom is bijzonder goed vertegenwoordigd in Europa, waar het 48% van het marktaandeel in handen heeft, en in Noord-Amerika, waar het 27% van het marktaandeel in handen heeft.

De lancering enkele jaren geleden van een krachtige mobiele navigatieapplicatie is ook goed nieuws voor aandeelhouders en analisten. Deze applicatie is nu een van de best verkochte producten in de Apple App Store en registreert maar liefst 500.000 downloads.

Nog steeds met betrekking tot de sterke punten van Tomtom, kunnen we natuurlijk praten over de verstandige partnerschappen met Nike in het bijzonder, maar ook met bepaalde autofabrikanten zoals Toyota, BMW, General Motors of Ford.

Om de zeer sterke concurrentie in deze sector het hoofd te bieden, kan Tomtom ook rekenen op zijn database, die momenteel het meest compleet is met meer dan 12 landen en 5 miljoen kilometer aan wegen meer dan zijn belangrijkste concurrent.

De laatste troef van Tomtom is de kwaliteit van zijn supply- en distributieketenmodel, dat volledig is uitbesteed. Hierdoor kan het bedrijf profiteren van een grotere uitbreidingscapaciteit of, integendeel, van een snelle vermindering van zijn toeleveringsketen of kan het gemakkelijker nieuwe producten ontwikkelen.

 

De nadelen en zwaktes van het aandeel Tomtom als beursactivum:

De eerste belangrijke zwakte van de groep betreft vooral de zeer hoge bedrijfskosten, die de laatste jaren en sinds 2010 sterk zijn gestegen. Deze stijging van de kosten is niet aan het toeval te wijten. We weten namelijk dat de Tomtom-groep de afgelopen jaren veel heeft geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling en ook veel geld heeft geïnvesteerd in marketing, wat nog maar net vruchten begint af te werpen.

Een andere onmiskenbare zwakte van de Tomtom-groep betreft de financiële middelen. De groep beschikt immers over veel minder middelen dan zijn concurrenten, wat de stijging van zijn marktaandeel sterk beperkt door de geringe investeringscapaciteit, met name in het kader van de overnames.  Tomtom heeft ook minder personeel dan zijn belangrijkste concurrenten.

Tot slot, Tomtom's laatste zwakte op dit moment betreft haar leveranciers. Deze laatste zijn inderdaad gering in aantal. Dit is te wijten aan de technologische specificiteit van bepaalde producten die Tomtom-apparatuur nodig heeft en die slechts door enkele bedrijven worden geproduceerd. Dit verzwakt natuurlijk duidelijk de onderhandelingspositie van de onderneming, die niet altijd een goede controle heeft over de productiekosten en een aanzienlijk risico loopt in geval van een geschil of onderbreking van deze bevoorrading.

Zoals u kunt zien, kunnen deze weinige defecten een aanzienlijke invloed hebben op de koers van het aandeel Tomtom en u moet ze daarom zorgvuldig overwegen.

--- Publiciteit ---
Beleg nu in het aandeel TomTom!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500