Beleggen in het aandeel Tesla Motors

Via de online handelsplatforms liggen de aandelen van de grote Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven voortaan ook binnen het bereik van particuliere beleggers. Deze keer hebben we ervoor gekozen het aandeel van de Tesla-groep te bespreken. In dit artikel vindt u praktische informatie over de activiteiten van dit bedrijf, maar ook historische gegevens afkomstig uit de technische analyse van de aandelenkoers van de laatste tien jaar.  

Beleg nu in het aandeel Tesla!
Beleggen in het aandeel Tesla Motors
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen, vanwege het gebruik van hefbomen, een hoog risico met zich mee dat u geld verliest. 65% van de particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD's met deze provider. Ga na of u begrijpt hoe CFD's werken en overweeg of u zich het hoge risico op verlies van uw geld kunt veroorloven.

Beoordeling: 4.75 4 stemmen

 

Over Tesla Motors:

De Tesla-groep of Tesla Motors is een Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in het ontwerpen, fabriceren en verkopen van elektrische voertuigen. Het bedrijf is echter actief op verschillende terreinen, waaronder vooral de verkoop van auto's en verder de verkoop van aandrijvingen voor elektrische voertuigen en de levering van technische ontwikkelingsdiensten.

Dankzij twee productielocaties is Tesla vooral aanwezig op de Amerikaanse markt, maar China en Noorwegen zijn ook belangrijke afzetmarkten.

 

Het aandeel Tesla Motors in het kort:

  • Totale beurswaarde: 33 miljard USD
  • Aantal aandelen: Niet opgegeven
  • Plaats van notering: Nasdaq All Markets
  • Markt: Nasdaq select market
  • Index: Nasdaq 100
  • Sector: Autosector

 

Hoe werd de Tesla Motors-groep gefinancierd?

De eerste investering waarmee Tesla gelanceerd kon worden was die van ElonMusk, de medeoprichter van PayPal, die ondertussen voorzitter van de raad van bestuur bij Teslawas geworden. Hij was bovendien verantwoordelijk voor de eerste twee investeringsrondes en zal samen met Vantagepoint Venture Partners ook de derde leiden. Die laatste investeringsronde zal nieuwe bekende investeerders aan boord hijsen, zoals SergeyBrin en Larry Page, co-stichters van Google en Jeff Skoll, voormalig voorzitter van de eBay-groep.

In 2007 werd er via een privé-investering (waarin ElonMusk voor 37 miljoen participeerde) niet minder dan 105 miljoen dollar opgehaald door de groep. Na het vertrek van Ze'evDrori, een Californische ondernemer die Martin Eberhard in 2007 opvolgde, neemt ElonMusk in 2008 de leiding van de groep over.

Na de lancering van een netwerk van bijna 3000 superladers waarmee men de batterij in 45 minuten volledig kan opladen, besteedt Tesla meerdere miljarden dollars aan de bouw van een fabriek in Nevada die batterijen voor Model 3 zal bouwen. Voor dit doel moest het bedrijf sinds 2013 bijna 4 miljard ophalen op de markten. Niettemin steeg de aandeelwaarde sinds de beursnotering in 2011 met factor 11.

In 2017, ten slotte, haalt Tesla opnieuw voor 1,2 miljard dollar aan fondsen op door 1,3 miljoen gewone aandelen uit te geven en converteerbare effecten van de eerste rang met vervaldatum in 2022 te verkopen.

 

De belangrijkste concurrenten van Tesla Motors:

Tesla Motors is gespecialiseerd in de productie van elektrische voertuigen. Het moet sinds enkele jaren dus opboksen tegen de concurrentie van een steeds groter wordende groep van andere grote, wereldwijde autoconstructeurs die zich op de markt van milieuvriendelijke voertuigen begeven. Om u te helpen betere analyses van de aandelenkoers van Tesla Motors te maken, vindt u hier zijn belangrijkste concurrenten binnen dit marktsegment:

  • Renault,dat in Frankrijk de voorloper is binnen dit marktsegment.
  • Groupe PSA dat zich nog maar net op de sector van elektrische voertuigen heeft gestort, maar toch een ernstig gevaar vertegenwoordigt.
  • BMW dat in Duitsland een pionier inzake elektrische auto's is met modellen die zich eerder in het bovengedeelte van de markt bevinden.
  • Volkswagen dat in 2017 een groot gamma van elektrische en autonome voertuigen lanceert.

 

De belangrijkste partners van Tesla Motors:

Tesla Motors sloot verschillende strategische partnerschappen waarmee het bedrijf zijn leiderspositie binnen de sector kon behouden. Hieronder vindt u de voornaamste.

In 2014 sluit de in verzekeringen gespecialiseerde Allianz-groep, en dan in het bijzonder zijn Franse dochteronderneming van autoverzekeringen, een partnerschap met Tesla Motors waarmee Allianz zijn diensten aanbiedt aan klanten van de autobouwer.

De Tesla Motors-groep en NVIDIA zijn sinds 2016 partners met betrekking tot de initiële ontwikkeling van het grootste geïntegreerde aanraakscherm voor automobieltoepassingen. Vandaag voorziet NVIDIA al de informatie- en entertainmentschermen en de digitale dashboards van de voertuigen die Tesla Motors produceert, zoals het recente model X.

Nog steeds in het jaar 2016 kondigt de Japanse groep Panasonic een investering van meer dan 30 miljard yen aan in een fabriek van Tesla Motors die fotovoltaïsche cellen en modules produceert. Deze aankondiging deed het aandeel Tesla tijdens de zitting met 3% stijgen.

 

Analyse van de koers van het aandeel Tesla Motors:

De koers van het aandeel Tesla staat aan de Amerikaanse Nasdaq Global Select Market genoteerd. Ook is het aandeel onderdeel van de beursindex Nasdaq 100.

Het is bijzonder interessant om de historische grafieken van de koers van het aandeel Tesla Motors voor de afgelopen tien jaar te bestuderen. Direct valt op dat het aandeel er jarenlang moeilijk in slaagde beleggers aan te trekken.

In de eerste jaren van de notering stagneerde de koers rond de 30 €. Vervolgens ging hij onverwachts omhoog dankzij de ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen in 2013. Sindsdien stijgt de koers voornamelijk, met hele duidelijke pieken maar ook met grote en mindere grote koersdalingen.

 

Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Tesla Motors:

Laten we samen enkele erg belangrijke gegevens met betrekking tot het aandeel Tesla Motors bekijken, en dan vooral met de betrekking tot de positie die Tesla Motors inneemt op de nationale en internationale aandelenmarkten. Deze algemene informatie zal u helpen om een beter algemeen begrip te krijgen van dit aandeel op de beurs, en dus om een betere analysesvan de live koers te maken.

  • In 2017 bedraagt de totale beurswaarde van Tesla Motors 52.396,54 miljoen USD.
  • Het aantal door Tesla Motors uitgegeven en momenteel op de aandelenmarkt circulerende aandelen ligt in de ordegrootte van 8.161.643 stuks.
  • De aandelenkoers van Tesla Motors staat momenteel genoteerd op de Main Market van de NASDAQ Global Select Market in de Verenigde Staten.
  • Tesla Motors staat ook genoteerd op de  Amerikaanse beursindex NASDAQ 100.
  • De groep van aandeelhouders van Tesla Motors bestaat uit 13,5% aandelen van FMRC, 8,23% van Baillie Gifford & Co, 7,37% van T Rowe Price Associates, 5% van Tencent Holdings, 3,50% van Vanguard Group, 2,39% van BlackRock, 1,65% van JennisonAssociates, 1,62% van MSIM, 1,41% van State Street Corporation en 1,28% van Capital World Investors.

 

Economische en financiële geschiedenis van Tesla:

Om de historische beursgrafieken van het Tesla-aandeel beter te begrijpen en om de tendensen uit het verleden te kunnen analyseren, is het belangrijk om de gebeurtenissen die de recente geschiedenis van dit bedrijf kenmerkten te kennen. Daarom laten wij u hier kennismaken met een paar belangrijke weetjes uit de afgelopen decennia.

  • De Tesla-groep werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning; de naam van het bedrijf werd gekozen als eerbetoon aan de wetenschapper Nikola Tesla.
  • In 2008 lanceert Tesla Motors de productie van zijn eerste in seriegebouwde auto, de Tesla Roadster. Dit 100% elektrische voertuig wordt verkocht via de website van het merk. In een periode van vier jaar zorgt deze auto ervoor dat de aandeelwaarde van de groep met factor 10 vermenigvuldigt.
  • Tussen 2008 en 2009 produceert Tesla ongeveer 1000 auto's die vooraf gereserveerd werden voor Amerikaanse klanten. Pas in 2009 gaat het bedrijf internationaal: in dat jaar verkoopt het in Europa Roadsters onder de naam "Signature Edition", een tot 250 exemplaren begrensde reeks.
  • In 2013 wint Tesla Motors de wereldtitel voor constructeurs in categorie lllA van het FIA AlternativeEnergies Cup-kampioenschap. Het behaalt dit succes met de Roadster 2.5 met chassisnummer EU377, bestuurd door James Morlaix en copiloot SébastienChol. In hetzelfde jaar lanceert de groep een nieuwe afdeling die Tesla Energy Group of TEG gedoopt wordt: de afdeling krijgt als taak het ontwerpen en produceren van energieopslagsystemen om Tesla's voertuigen mee in te richten en om de technologie te verkopen aan verschillende partners van het merk, zoals Daimler of Toyota.
  • In 2014 opent ElonMusk de octrooien van Tesla voor het grote publiek.
  • In 2015 beslist Tesla om zijn aanbod te diversifiëren. Het lanceert de Powerwall, een designbatterij die ontworpen werd voor woningen en die in twee versies (7 en 10 kWh) verschijnt. De groep voorziet met het oog op gebruik door bedrijven ook een professionele 10 kWh-versie van deze batterij. Nog steeds in 2015 heeft Tesla een deficit van 184 miljoen dollar, hoewel het een recordaantal auto's verkocht heeft en zijn verkoopcijfer met 52% ziet stijgen. Tegelijk koopt de groep voor een niet nader genoemd bedrag Riviera Tool, een specialist in aluminiumsnijgereedschap die in de Verenigde Staten 100 mensen tewerkstelt.
  • In 2016 laat de Tesla-groep na de voorstelling van Tesla Model 3 meer dan 375.000 bestellingen optekenen. De eerste leveringen worden verwacht in 2017. Nadat SolarCity in moeilijk vaarwater terechtkwam, kondigt Tesla de overname van het bedrijf voor 2,8 miljard dollar aan. Het bod zal uiteindelijk bijgesteld worden naar 2,6 miljard dollar.
  • Nog steeds in 2016 opent de Amerikaanse autoriteit die over de financiële markten waakt een onderzoek naar Tesla: de groep wordt ervan beschuldigd zijn investeerders tijdens een fondsenwerving niet op de hoogte te hebben gebracht van een ongeval dat veroorzaakt werd door het rijhulpsysteem van zijn auto's. Hetzelfde jaar zal de groep aankondigen dat de auto's die nog in productie zijn allemaal ingericht zullen worden met materiaal dat compatibel is met 100% zelfstandig rijden. Het bedrijf rekent erop het zijn softwaredeel tijdens 2017 en 2018 zal ontwikkelen. Nog altijd in 2016 koopt de Tesla-groep het Duitse ingenieursbedrijf Grohmann Engineering voor een niet meegedeeld bedrag. Het doel is om door automatisering de productiecapaciteit van Tesla te verhogen.

 

Welke toekomstperspectieven voor Tesla Motors?

Nog voordat u positie inneemt op de koers van het Tesla-aandeel stelt u zich ongetwijfeld vragen over de toekomst van dit bedrijf, dat onlangs belangrijke fondsen ophaalde op de financiële markten. Daarom is het belangrijk dat u zich over de commerciële strategie, die persoonlijk door Elon Musk bepaald werd, buigt.

Meer dan tien jaar geleden lanceerde hij het Master Plan, waarvan de strategie vooral berustte op de democratisering van elektrische voertuigen door in te zetten op winsten uit voertuigen uit het luxesegment, die daarna dienst zouden doen om de lagere segmenten te financieren. Maar recentelijk communiceerde Elon Musk Master Plan 2 aan het publiek: dat verduidelijkt aan investeerders en pers de lijn die het management beoogt voor de komende jaren.

Het eerste wat we uit dit nieuwe strategische plan onthouden is het meer diverse gamma van elektrische voertuigen dat door de groep geproduceerd zal worden, met zelfs individuele voertuigen van het compacte SUV- of pickuptype. Bemerk ook de ontwikkeling en toekomstige marktintroductie van een zwaargewicht - de Tesla Semi - en van een elektrische bus.

Voor de langere termijn kondigt het concern ook de ontwikkeling van een gamma van autonome voertuigen aan, met een vloot voertuigen zonder bestuurder, en de mogelijkheid om elektrische Tesla-voertuigen te delen met andere gebruikers wanneer hun eigenaars ze niet gebruiken. Let ook op de overname van het bedrijf Solar City, dat gespecialiseerd is in het installeren van zonnepanelen en dat opgericht werd door neven van Elon Musk. Het garandeert de ideale oplossing voor projecten van de groep op het vlak van zonne-energie, waarover men in Master Plan 1 al sprak.

Blijft nog de vraag hoe deze ontwikkelingen en projecten gefinancierd zullen worden. Dit is meteen ook waarom we bij de aankondiging van Master Plan 2 een koersdaling van het aandeel Tesla Motors zagen. Gespecialiseerde financiële analisten schatten dat deze projecten het bedrijf bijna 3 miljard dollar zouden kunnen kosten. Zo kunnen we beter begrijpen hoe het gebrek aan gegevens over de financieringswijze kan wegen op de moraal van de beleggers, die twijfelen aan de haalbaarheid ervan. Het is dus aangewezen om de haalbaarheid van dit plan op de lange termijn van nabij te blijven volgen. Om te beginnen verwacht men logischerwijs een stijging van de bedrijfskosten en dus een daling van de winstgevendheid, hetgeen gevolgen heeft voor dit beursaandeel.

De realisatie van de projecten die uit het strategische plan voortvloeien vereisen geld. Denk aan de ontwikkeling van de SUV en pickup, die het bedrijf verschillende honderden miljoenen dollars zouden kosten, op voorwaarde dat ze componenten gebruiken die ook door andere constructeurs al gebruikt worden. Daarnaast roepen andere projecten vragen op met betrekking tot de realisatietijd. Dat is in het bijzonder het geval voor het ontwerp van het zwaargewicht dat door de groep aangekondigd wordt en dat 5 tot 9 jaar op zich kan laten wachten, om het vervolgens op te nemen tegen de hevige concurrentie van constructeurs die gespecialiseerd zijn in dit voertuigtype. Als het bedrijf uitsluitend op de verkoop van zijn elektrische voertuigen zoals Model S, Model X en Model 3 rekent, riskeert het een aanzienlijke financiering te mislopen en daardoor vertraging op te lopen bij het uitvoeren van de eerder opgestarte projecten.

 

Hoe een goede fundamentele analyse van de koers van het aandeel Tesla Motors te maken?

Voor het bepalen van een goede strategie voor de koers van het aandeel Tesla Motors is het essentieel om zowel een technische analyse als een fundamentele analyse te gebruiken. Daarenboven weten we uit ervaring dat deze titel bijzonder gevoelig is voor de effecten van aankondigingen en dat de actualiteit een concrete en rechtstreekse invloed heeft op zijn evolutie.

Daarom raden wij u aan om aandachtig alle officiële verklaringen van het concern en zijn management te volgen, in het bijzonder wat het Master Plan 2 betreft. Het bereiken van de doelstellingen die door het bedrijf bepaald werden en de middelen om ze te bereiken zullen hierbij belangrijk zijn. U moet dus goed letten op alle financieringsoplossingen die door het bedrijf gebruikt worden, de eventuele strategische partnerschappen die het sluit en natuurlijk zijn ook de financiële resultaten van de groep belangrijk.

Wij willen er u nogmaals attent op maken hoe belangrijk het is de concurrentie goed te bestuderen omdat Tesla Motors actief is in een erg zwaarbevochten sector, die niet voor niets ‘de sector van de toekomst’ genoemd wordt. De race naar autonome elektrische auto’s is sinds enkele jaren helemaal losgebarsten en Tesla is niet het enige bedrijf dat volledig op dit soort van innovaties inzet. Elke aankondiging van de ontwikkeling of marktlancering van een nieuw voertuig door een van deze bedrijven kan ook een rechtstreeks effect hebben op de tendensrichting van het aandeel Tesla Motors.

Daarom is elke belangrijke aankondiging afkomstig uit deze activiteitssector in staat de prijs van het aandeel Tesla Motors te beïnvloeden, wat met goed uitgesproken en erg volatiele accentueringen of terugkerende tendensen een prima instapmogelijkheid is.

 

Voorspellingen voor de koers van het aandeel Tesla Motors:

Om voorspellingen te doen voor de koers van het aandeel Tesla Motors moet naar de goede indicators worden gekeken. Ook moeten de gebeurtenissen worden gevolgd die deze markt direct beïnvloeden. Daarbij moeten de volgende elementen in de gaten worden gehouden:

Direct in het aandeel Tesla beleggen:

Om direct in het aandeel Tesla te beleggen stellen wij u voor u in te schrijven bij een van de meest betrouwbare brokers van de Forex-markt. Deze biedt namelijk CFD's (contracts for difference) voor dit beursaandeel aan.

Beleg nu in het aandeel Tesla!*
CFD's zijn complexe instrumenten en brengen, vanwege het gebruik van hefbomen, een hoog risico met zich mee dat u geld verliest. 65% van de particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD's met deze provider. Ga na of u begrijpt hoe CFD's werken en overweeg of u zich het hoge risico op verlies van uw geld kunt veroorloven.