Algemene presentatie van het bedrijf Snapchat :
Het bedrijf Snap, voorheen Snapchat, zit achter de creatie van een gratis mobiele applicatie voor het delen van foto's en video's. Het is gemaakt door studenten van Stanford University in de Verenigde Staten. Hoewel dit systeem voor het delen van bestanden niet nieuw is, is wat nieuw is in Snapchat de tijdslimiet voor het bekijken van de media die door de ontvangers worden verzonden. Deze kijktijd varieert van één tot tien seconden.
Snapchat werd onlangs op de beurs geïntroduceerd, met een waardering van 24 miljard dollar aan het begin van 2017.
De winst van de Snap Group wordt op verschillende manieren gegenereerd, waarvan de belangrijkste zijn:
- Reclame-inkomsten via de Discover-ruimte
- De aankoop van bonussen waardoor u het ontvangen bestand een tweede keer kunt bekijken.
- De aankoop van filters die door gebruikers worden gemaakt op basis van hun geografische locatie of persoonlijke gebeurtenissen en die "Geofilters On Demand" worden genoemd.
- Sponsoring van Geofilters of lenzen door merken.
- Advertenties die worden weergegeven op de applicatie tussen de verschillende mediaweergaven of snapshots of bij het bekijken van het "verhaal".
De koers van het Snapchat-aandeel staat momenteel genoteerd op de NYSE Main Market en omvat de berekening van de Nasdaq-index.
Ken de concurrentie van de Snapchat-actie:
Snapchat is momenteel een van de meest populaire sociale netwerken ter wereld. Maar hoewel het erin geslaagd is om zich een plaats te veroveren in de harten van de gebruikers, heeft het nog steeds te maken met sterke concurrentie van vele grote bedrijven. Het is belangrijk om te weten met welke concurrentie Snapchat te maken heeft voordat er op de beurs wordt gehandeld en daarom zullen we hier de wereldwijde ranglijst van de grootste sociale netwerken in termen van aantal gebruikers onthullen.
- Facebook: is natuurlijk de marktleider met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand in 2017.
- YouTube: komt op de tweede plaats met 1,5 miljard gebruikers per maand.
- De WhatsApp-applicatie: staat op de derde plaats met 1,2 miljard gebruikers per maand.
- Google Hangouts: is vierde met 1 miljard actieve gebruikers per maand.
- WeChat: is vijfde met 889 miljoen actieve gebruikers per maand.
- De Chinese Tencent QQ: met 877 miljoen maandelijkse gebruikers staat de 6e plaats op de ranglijst.
- Instagram: staat op de 7e plaats met 700 miljoen actieve gebruikers per maand.
- Google+: staat op de 8e plaats met 359 miljoen maandelijkse gebruikers.
- Twitter: is 9e met 328 miljoen gebruikers per maand.
De strategische allianties die de Snapchat-groep heeft opgezet:
- Square: In 2014 heeft Snapchat de krachten gebundeld met Smartphone betaalspecialist Square in een strategische samenwerking.
- BNP Paribas: In 2017 heeft de Franse bank BNP Paribas een marketingpartnerschap opgezet met Snapchat om haar aanwezigheid op de sociale netwerken te versterken en haar imago bij de werkende jongeren te moderniseren.
- Time Warner: Ook in 2017 kondigde de entertainmentreus Time Warner een investering van meer dan $100 miljoen aan in Snapchat content en reclame.
Voordelen en sterke punten van het Snapchat-aandeel als beursactief:
Het eerste voordeel van het bedrijf Snapchat is natuurlijk zijn gebruikersbestand. De Snapchat Group heeft momenteel meer dan 166 miljoen gebruikers wereldwijd. Maar dat is nog niet alles: elk jaar stijgt dit cijfer met gemiddeld 36%, wat zou moeten leiden tot een verdubbeling van het aantal gebruikers in de komende twee jaar.
Snapchat verschilt ook van zijn belangrijkste concurrenten door het unieke karakter van zijn toepassing. Inderdaad, in tegenstelling tot andere software voor sociale netwerken en het delen van beelden, maakt Snapchat het mogelijk om automatisch berichten te verwijderen. Wat bij het uitbrengen van de applicatie als een defect werd beschouwd, is nu een sterk punt geworden in het licht van de controverses rond gegevensbeveiliging bij de meeste van haar concurrenten.
Het bedrijf Snapchat heeft er ook voor gekozen om zijn strategie te baseren op een jonger gebruikersdoel dan zijn concurrenten. Zo telt het merendeel van de tieners en jongvolwassenen onder de vaste gebruikers en is dit doel ideaal voor een toekomstige evolutie van het aanbod van Snapchat, dat alles te winnen heeft bij het behoud van haar bestaande klanten op lange termijn.
Om de gebruikers echt verslaafd en loyaal te maken, kan Snapchat rekenen op een speelse interface die vooral gebaseerd is op visuele inhoud. Het is echter aangetoond dat beelden meer stimulerend zijn dan geschreven inhoud en aantrekkelijker zijn voor het menselijk brein.
Nadelen en zwakke punten van het Snapchat-aandeel als beursactief:
De eerste zwakte van Snapchat betreft direct de onderwaardering van zijn aandeel op de beurs. Inderdaad, na een beursgang in 2012 die een complete mislukking was, slaagt de groep er nog steeds niet in om investeerders aan te trekken en te overtuigen. Dit schaadt dus het merkimago en vertraagt de ontwikkeling ervan.
Ook moet worden opgemerkt dat de Snapchat-groep moeite heeft om haar activiteiten te diversifiëren om meer inkomsten te genereren. Sinds de oprichting heeft het bedrijf namelijk meerdere malen geprobeerd om zich te diversifiëren naar verschillende gebieden van zijn kernactiviteiten zonder enig succes, aangezien de meeste projecten uiteindelijk mislukten met een aanzienlijk verlies van geld voor het bedrijf. Dit was met name het geval bij de Snapchat Spectacles toepassing die een zeer impactvolle mislukking heeft gekend.
Hoewel de bijna constante toename van het aantal gebruikers van de Snapchat-toepassing moet worden toegejuicht, zijn deze cijfers eigenlijk niet transparant. Tegelijkertijd worden de activiteitenpatronen van de gemiddelde Snapchat-gebruiker in de loop van de tijd steeds onregelmatiger. Het aantal gebruikers dat daadwerkelijk actief is en dus potentieel winstgevend is, daalt al enkele jaren sterk.
Een ander zwak punt met betrekking tot het bedrijf Snapchat en zijn aandeel op de beurs betreft het bedrijfsmodel zelf van de groep, dat steeds meer afhankelijk is van reclame om zijn omzet te behalen. Aangezien de aanvraag die aan het grote publiek wordt aangeboden gratis is, is meer dan 96% van de omzet van het bedrijf afkomstig uit reclame. Hoewel dit model goed geschikt is voor andere digitale bedrijven zoals Google of Facebook, lijkt het niet echt te passen bij de activiteiten van Snapchat-gebruikers.
Om af te sluiten met de nadelen van het bedrijf Snapchat, kan men ook een overdreven vergelijking van deze toepassing met het sociale netwerk Facebook betreuren. Het model van Snapchat is echter totaal anders dan dat van deze twee concurrenten en de functionaliteiten zijn hier veel beperkter. Het is ook bekend dat consumenten liever applicaties zoals Facebook's Messenger of Whatsapp gebruiken als instant messaging dan Snapchat, wat hier een aantal beperkingen heeft.