SANOFI

Analyse van de koers van het Sanofi aandeel

67% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Aangezien de Sanofi-groep actief is in de sector van de gezondheidszorg, zullen wij bijvoorbeeld toezien op de ontwikkeling van de levensverwachting en de belangrijkste gezondheidsaandoeningen die extra inkomsten kunnen genereren.

Analyse nr. 2

De partnerschappen van Sanofi kunnen u ook bepaalde aanknopingspunten bieden met betrekking tot de ontwikkelings- en groeimogelijkheden van Sanofi, met name met betrekking tot partnerschappen met biotech- en onderzoeksbedrijven.

Analyse nr. 3

Uiteraard heeft de Sanofi-groep te maken met sterke concurrentie van andere grote farmaceutische bedrijven in de wereld. Dit betreft met name de markt voor generieke geneesmiddelen, die de onderneming schade kan berokkenen.

Analyse nr. 4

De octrooien die door de groep worden aangevraagd na de lancering van nieuwe producten en de vervaldata van deze octrooien zullen in dit verband eveneens worden opgevolgd.

Analyse nr. 5

Het beleid inzake medische dekking en terugbetaling van geneesmiddelen door de verschillende landen waar Sanofi zijn producten verkoopt, zal uiteraard ook een invloed hebben op de omzet van de Groep.

Analyse nr. 6

Ten slotte zullen wij ook de regelgeving inzake de goedkeuring van geneesmiddelen wereldwijd in het oog houden, die de verkoop van Sanofi kan doen toenemen of afnemen.

Verhandel het Sanofi-aandeel!
67% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op eToro

Algemene presentatie van Sanofi

De Sanofi-groep is een Franse groep die internationaal actief is en gespecialiseerd is in farmaceutische producten. Meer bepaald is Sanofi momenteel de leider in deze sector in Europa. De activiteiten van Sanofi kunnen evenwel in twee grote groepen worden onderverdeeld naargelang van het aandeel in de omzet dat zij genereren, namelijk

De ontwikkeling en de verkoop van farmaceutische producten alleen maken meer dan 85,40% van de totale omzet van de onderneming uit. Het gaat onder meer om producten voor de behandeling van cardiovasculaire aandoeningen, trombose, aandoeningen van het centrale zenuwstelsel zoals slapeloosheid, multiple sclerose en epilepsie, bepaalde kankers en bepaalde allergieën. Eveneens in deze categorie dient te worden vermeld dat de groep ook OTC-producten en generieke geneesmiddelen produceert en op de markt brengt.

De ontwikkeling en marketing van vaccins vertegenwoordigt de resterende 14,6% van de omzet van de Groep. Deze categorie omvat vaccins voor kinderen, alsook specifieke vaccins zoals griepvaccins, meningitisvaccins, poliovaccins en, uiteraard, alle vaccins die bestemd zijn voor mensen die reizen naar of een bezoek brengen aan bekende gebieden waar de ziekte endemisch is.

Om aan de vraag naar farmaceutische producten te voldoen, heeft Sanofi meer dan 79 productievestigingen over de hele wereld.

Geografisch gezien is Sanofi een mondiaal bedrijf dat in vele landen actief is en zijn producten op de markt brengt. Maar het is uiteraard in Europa dat de groep een groot deel van zijn omzet behaalt met 20,5% van de totale omzet van de groep en 6,6% voor Frankrijk alleen. Maar de Amerikaanse markt is nog winstgevender met 33,8% van de gegenereerde omzet en 1,7% voor de rest van Noord-Amerika. De rest van de wereld neemt dus de resterende 37,4% van de omzet voor zijn rekening.

Analyse van de koers van het Sanofi aandeel
Verhandel het Sanofi-aandeel!
67% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op eToro

Concurrentie

Helaas staat de Sanofi-groep niet alleen in zijn activiteitensector, die bovendien zeer concurrerend is. Daarom is het van belang te weten wie de voornaamste tegenstanders van deze groep zijn, teneinde het belangrijkste nieuws en de belangrijkste publicaties ervan te kunnen volgen. Hier volgt een korte presentatie van de belangrijkste concurrenten van Sanofi:

Pfizer 

 In de eerste plaats is de Pfizer-groep waarschijnlijk de grootste concurrent van Sanofi. Dit Amerikaanse farmaceutische bedrijf werd opgericht in 1849 en is nu aanwezig in meer dan 150 landen over de hele wereld. Het is uiteraard een van de leiders in zijn activiteitensector in de wereld, met name in termen van marktkapitalisatie. De groep heeft wereldwijd ook meer dan 81.800 mensen in dienst, waarvan bijna 3.000 in Frankrijk. Zij voert regelmatig fusies uit met andere concurrerende ondernemingen om haar winstgevendheid en haar positie wereldwijd te versterken.

Novartis 

Nog steeds wat de belangrijkste concurrenten van Sanofi betreft, is de Novartis-groep een Zwitsers farmaceutisch concern dat in 1996 ontstond na de fusie tussen Sandoz en Ciba-Geigy. Het hoofdkantoor is gevestigd in Basel.

Merck

Tot de belangrijkste concurrenten van Sanofi behoort nog steeds de Duitse onderneming Merck, die eveneens gespecialiseerd is in de farmaceutische en de chemische sector. Het concern is thans gevestigd in Darmstadt in de deelstaat Hessen.

GSK

De GSK-groep, ook bekend onder de naam GlaxoSmithKline, is een Britse multinational en een van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld. Het is ontstaan uit de fusie van Glaxo Wellcome en SmithKline in 2000. Het Britse concern heeft nu meer dan 95.490 mensen in dienst in meer dan 116 landen over de hele wereld. GSK wordt ook erkend als een van 's werelds meest innovatieve bedrijven, mede dankzij haar grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. GSK heeft twee verschillende bedrijfsonderdelen

Roche 

De Zwitserse farmaceutische onderneming Roche is natuurlijk ook een concurrent van Sanofi die serieus moet worden genomen. Het is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in deze bedrijfssector. Sinds 2004 is de onderneming actief in twee verschillende sectoren, de farmaceutische en de diagnostische. De Roche-groep heeft commerciële activiteiten in meer dan 150 landen over de hele wereld, maar het hoofdkantoor is nog steeds gevestigd in Basel, Zwitserland. Het bedrijf heeft momenteel meer dan 94.000 mensen in dienst.

AstraZeneca 

De laatste grote concurrent ten slotte is de AstraZeneca-groep, een farmaceutisch concern dat is ontstaan uit de fusie tussen Astra en Zeneca in 1999. De groep heeft nu wereldwijd bijna 63.000 mensen in dienst voor onderzoek, ontwikkeling en productie, alsmede voor de verkoop van farmaceutische producten en de verlening van diensten op het gebied van de medische zorg.


Strategische allianties

Sinds vele jaren gaat Sanofi strategische partnerschappen aan met verschillende ondernemingen die betrokken zijn bij verwante en niet-verwante activiteiten. Hieronder volgen de belangrijkste allianties van de Sanofi-groep en haar belangrijkste partners.

Coca-Cola

Sanofi is met name de partner van Coca-Cola met wie het heeft besloten om in 2012 een gezonde drank te ontwikkelen.

GDF-Suez

In 2013 sloeg Sanofi ook de handen ineen met GDF-Suez in een gezamenlijk project om het energieverbruik wereldwijd terug te dringen.

Google

Tot slot kondigde de Sanofi-groep in 2015 een partnerschap met Google aan in het kader van de bundeling van hun vaardigheden en knowhow in de strijd tegen diabetes met de gemakkelijke detectie van glucosespiegels.

Denali Therapeutics

In 2018 heeft de Sanofi-groep een partnerschap opgezet met Denali Therapeutics met als doel gezamenlijk verschillende verbindingen te ontwikkelen voor de mogelijke behandeling van verschillende neurodegeneratieve en systemische ontstekingsziekten. Sanofi is voornemens een eerste betaling van $125 miljoen aan Denali te doen, alsmede andere toekomstige betalingen op basis van de voortgang van mijlpalen, voor een totaal bedrag van meer dan $1 miljard.

Regeneron

Meer recent, in 2019, bundelde Sanofi zijn krachten met zijn Amerikaanse concurrent Regeneron om een andere immuno-oncologiebehandeling te ontwikkelen, waarbij de nadruk vooral ligt op twee leadproducten die al in klinische ontwikkeling zijn.

Verhandel het Sanofi-aandeel!
67% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op eToro
De voordelen en de sterke punten van het aandeel Sanofi als beursactivum

Allereerst geniet de Sanofi-groep een zeer interessante positionering in zijn activiteitensector. Sanofi is inderdaad niemand minder dan de vierde grootste farmaceutische groep ter wereld. Op Europees niveau is zijn positionering nog interessanter omdat het gepositioneerd is als leider in zijn sector. Hier kan ook aan worden herinnerd dat Sanofi momenteel de nummer één ter wereld is op het gebied van vaccins.

Een ander belangrijk hoogtepunt van Sanofi's actie betreft de zeer waarschijnlijke groei van de farmaceutische industrie in de komende jaren. Deze verwachte groei is gebaseerd op verschillende bevindingen en verschillende structurele factoren.

Ook de goede spreiding van de verschillende activiteiten van de Sanofi-groep is een sterke troef. Er moet aan worden herinnerd dat de groep 31% van zijn inkomsten genereert dankzij reeds gevestigde producten, 20,5% dankzij diabetesbehandelingen, 9,5% dankzij gezondheidsproducten voor het grote publiek, 10% dankzij producten voor de behandeling van zeldzame ziekten, 5 % dankzij generieke geneesmiddelen, 4% dankzij oncologische behandelingen, 13% dankzij vaccins en 7% dankzij veterinaire gezondheidsproducten. Het bedrijf vormt dus geen significant risico verbonden aan een en dezelfde gezondheidssector en kan bepaalde verliezen compenseren met andere markten.

Geografisch heeft de Sanofi-groep zich ook strategisch weten te positioneren. Dit is met name het geval met zijn positionering in opkomende markten, waardoor de groep 33% van zijn omzet behaalt, waarvan slechts 12% in Azië en die momenteel snel groeien. Bedenk dat de Amerikaanse markt 36% van de omzet vertegenwoordigt en West-Europa slechts 22% van de omzet.

Analisten die gespecialiseerd zijn in deze markt onderstrepen ook het belang van de strategie van de Sanofi-groep, die zijn waarde reeds heeft bewezen. Het bedrijf spitst zich immers vooral toe op het verminderen van zijn afhankelijkheid van enkele hoofdmoleculen. Op deze manier vermindert het de impact van patenten en de opkomst van generieke geneesmiddelen die veel laboratoria al een paar jaar teisteren.

We kunnen ook waarderen dat de Sanofi-groep hard op weg is om een ​​van de grote namen te worden in de gezondheidszorg voor het grote publiek over de hele wereld met zijn assortiment niet-receptplichtige geneesmiddelen. Om dit te doen, besliste het in het bijzonder om zijn veterinair gezondheidscentrum te verkopen aan het Duitse bedrijf Boerhinger Ingelheim in ruil voor de aankoop van de merken Lysopaïne, Dulcolax en Surbronc, die over de hele wereld op de markt worden gebracht. Deze beslissing is inderdaad een slimme manier om ons in dit segment van de toekomst te positioneren.

Beursinvesteerders en aandeelhouders waarderen ook de zichtbaarheid die dit bedrijf biedt op zijn toekomstige groei. De groep kondigt op voorhand de release van nieuwe medicijnen aan. Om een ​​van de leiders in zijn branche te blijven, kan Sanofi ook rekenen op zijn vele innovaties. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling zouden tegen 2020 immers 6 miljard euro moeten bedragen.

Ten slotte heeft de Sanofi-groep het voordeel dat ze over een zeer aanzienlijke liquiditeit beschikt, namelijk meer dan 8 miljard euro, waardoor ze regelmatig programma's kan lanceren om aandelen van haar aandeelhouders terug te kopen met zeer aantrekkelijke terugbetalingen.

Nadelen en zwakke punten van het Sanofi-aandeel als beursactivum

Ten eerste en ondanks de vele inspanningen van de groep en haar diversificatiestrategie, blijft de opkomst van generische geneesmiddelen haar schaden. In feite wordt de concurrentie in dit segment steeds belangrijker en agressiever, vooral met betrekking tot bepaalde zeer populaire producten. Deze concurrentie leidt dus tot een verlies van patenten voor het bedrijf en heeft een aanzienlijke impact op de winstgevendheid.

Aan de andere kant, en als de medische en gezondheidssector blijft bloeien, is dit werkterrein ook een zeer moeilijke sector vanuit een bepaald oogpunt. Bedrijven in deze sector, zoals Sanofi, hebben immers te maken met de druk die wordt uitgeoefend door de volksgezondheidsautoriteiten en moeten daarom de kosten drastisch verlagen, wat uiteraard leidt tot inkomstenderving. Mede door de autoriteiten worden deze groepen in toenemende mate geconfronteerd met zeer restrictieve regelgevingsbarrières die hun groei en ontwikkeling kunnen vertragen.

Op de Amerikaanse markt lijdt de groep momenteel talrijke verliezen als gevolg van de introductie van het generieke geneesmiddel Lilly, dat rechtstreeks concurreert met zijn Lantus-behandeling. Dit laatste wordt dus steeds vaker uitgesloten van de lijst van behandelingen die door verzekeringsorganisaties worden vergoed. Aan de andere kant, en nog steeds in de Verenigde Staten, moet de groep de negatieve gevolgen onder ogen zien van de vertraging bij het op de markt brengen van zijn antidiabetische injectorpen.

Het jaar 2017 heeft ook niet bijgedragen aan het herwinnen van het vertrouwen van beleggers. In feite heeft Sanofi in drie opeenvolgende kwartalen een aanzienlijke omzetdaling meegemaakt, afgezien van de verkoop in verband met veterinaire gezondheid. Vanwege deze teleurstellende resultaten heeft de groep ook enkele van zijn doelstellingen naar beneden bijgesteld. Dit betreft met name diabetesbehandelingsproducten maar ook generieke geneesmiddelen.

Meer in het algemeen en om af te sluiten met de negatieve punten van de Sanofi-groep, moet worden opgemerkt dat de winst een lagere groei liet zien dan die van concurrerende bedrijven. De groep kondigde in 2017 ook het uitstel aan in 2018 van de terugkeer naar een uitbreiding van de winstgevendheid.

De informatie die hier wordt verstrekt, is slechts indicatief en mag niet worden gebruikt zonder een meer volledige fundamentele analyse van dit bestand uit te voeren, waarbij in het bijzonder rekening wordt gehouden met externe gegevens, toekomstige publicaties en al het fundamentele nieuws dat deze sterke en zwakke punten zou kunnen doen evolueren of ze min of meer belastend. Deze informatie vormt op geen enkele manier een aanbeveling voor het uitvoeren van transacties.

Een aantal veelgestelde vragen

Wat is de oorsprong van de Sanofi Groep?

De geschiedenis van Sanofi begint in september 1973 wanneer Elf Aquitaine besluit een dochteronderneming op te richten in de sector hygiëne en gezondheid onder de naam Omnium Financier Aquitaine pour l'Hygiène et la Santé. Het bedrijf bestond toen uit 10 personen en fungeerde als een start-up gefinancierd door de Franse groep met een dotatie van meer dan 500 miljoen frank. Het is deze onderneming die, na zich te hebben ontwikkeld, de Sanofi-groep zal worden.

Wat is de marktkapitalisatie van de Sanofi groep?

Op dit moment, d.w.z. in 2020, bedraagt de totale marktkapitalisatie van de Sanofi-groep 112,9 miljard euro. Dit is een van de hoogste beurskapitalisaties op de Franse beurs. Er zij ook op gewezen dat de omzet van Sanofi in het laatste boekjaar, 2019, 32,126 miljard euro bedroeg. Dit verkoopcijfer vertoont de laatste jaren een stijgende lijn.

Waar beleggen in Sanofi-aandelen?

Terwijl veel beleggers gebruik maken van beursbeleggingsproducten om aandelen van Sanofi Group te verwerven, geven anderen er de voorkeur aan aandelen rechtstreeks op de beurs te verhandelen en maken zij daarvoor gebruik van online handelsplatforms. Deze platforms maken het mogelijk om opwaarts of neerwaarts te speculeren op de koers van het aandeel dankzij CFD-contracten of contracts for difference, die betrekking hebben op talrijke Franse en internationale beursaandelen.

Verhandel het Sanofi-aandeel!

eToro is een multi-asset platform dat zowel aandelen- als crypto-assetbeleggingen aanbiedt, evenals de handel in activa in de vorm van CFD's. De eToro is een multi-asset platform dat zowel aandelen- als crypto-assetbeleggingen aanbiedt.

Houd er rekening mee dat CFD's complexe instrumenten zijn en een hoog risico vormen van snel verlies van middelen door hun hefboomeffect. 67% van de rekeningen van kleine handelaren verliezen geld wanneer zij CFD's bij deze leverancier verhandelen. U moet zich afvragen of u begrijpt hoe CFD's werken en of u het zich kunt veroorloven om het aanzienlijke risico te nemen om uw geld te verliezen.

De inhoud in kwestie wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en mag niet als beleggingsadvies worden beschouwd. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor toekomstige resultaten. De handelsgeschiedenis is minder dan 5 jaar oud en is mogelijk niet voldoende om als basis te dienen voor een investeringsbeslissing.

Crypto-activa zijn volatiele instrumenten die over een zeer korte periode aanzienlijk kunnen fluctueren en daarom niet geschikt zijn voor alle beleggers. Anders dan via CFD's is crypto-actief handelen niet gereglementeerd door enig regelgevend kader van de EU en is er derhalve geen enkel toezicht op de handel in crypto-activiteit. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op eToro