RENAULT

Analyse van de koers van het Renault aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

De grote Franse bedrijven waarvan de aandelen op de markt zijn genoteerd, bieden aantrekkelijke investeringsmogelijkheden voor Franse handelaren en investeerders. En onder de meest populaire voorraden vinden we regelmatig grote namen in de automobielindustrie. Dit is het geval voor de Renault-groep, die wij u uitnodigen om hier meer in detail te ontdekken om te leren hoe u de meest oordeelkundige gebeurtenissen kunt spotten om een analyse van de koers van het aandeel uit te voeren.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

In de eerste plaats zullen we de inspanningen van Renault volgen om zijn strategische positionering uit te breiden vanuit een geografisch standpunt, en in het bijzonder de activiteiten om zijn aanwezigheid te vergroten in de opkomende markten waar de vraag naar auto's sterk toeneemt.

Analyse nr. 2

Aangezien ook de markt voor schone voertuigen booming is, zal ook aandacht moeten worden besteed aan operaties die gericht zijn op het creëren van nieuwe modellen van elektrische of hybride voertuigen van het merk.

Analyse nr. 3

Wat de indicatoren betreft die in het kader van een fundamentele analyse van deze actie moeten worden gevolgd, zullen de gegevens van de concurrentie in deze sector met belangstelling worden gevolgd, samen met de publicaties en de resultaten van de belangrijkste autofabrikanten.

Analyse nr. 4

Het nieuws van de Nissan-groep, waarmee Renault nauw verbonden is, heeft ook invloed op dit aandeel op de beurs en moet daarom nauwlettend worden gevolgd.

Analyse nr. 5

Het zal ook mogelijk zijn om de kosten van de financiering van de aankoop van voertuigen te volgen in de landen waar Renault zijn producten het meest verkoopt en die gevolgen zullen hebben voor de bestellingen.

Analyse nr. 6

Tot slot zullen de financiële resultaten van deze onderneming uiteraard systematisch worden getoetst aan de driemaandelijkse en jaarlijkse publicaties en aan de gestelde doelen.

--- Publiciteit ---
Handel in Renault aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Algemene presentatie van Renault :

Renault dankt zijn sterke populariteit in Frankrijk en in het buitenland aan het feit dat het al lang de grootste Europese fabrikant van Franse voertuigen is. Helaas is het nu onttroond door zijn directe concurrent, de PSA-groep. Het is echter het vermelden waard dat Renault op de achtste plaats in de wereld staat.

De creatie van het merk Renault vond plaats net na de Tweede Wereldoorlog, aan het einde van de vorige eeuw. Renault werd in die tijd beschouwd als een echt embleem van de naoorlogse wederopbouw en van het Franse sociale en economische succes.

Renault werd in 1990 geprivatiseerd, maar pas in 1996 werd deze privatisering daadwerkelijk in praktijk gebracht. Het was in die tijd dat de Franse staat het grootste deel van zijn aandelen aan particuliere investeerders verkocht. Er zij echter op gewezen dat de staat vandaag de dag nog steeds 15% van de aandelen van Renault in handen heeft. Later, in 1999, zal Renault fuseren met de Japanse fabrikant Nissan.

 

De concurrentie van het Renault-aandeel kennen:

De concurrentie van Renault komt neer op één enkele autofabrikant, PSA. Onlangs, in 2018, wist Volkswagen de nummer één positie in de ranglijst van Franse autofabrikanten te heroveren, terwijl Renault sinds 2016 aan de leiding stond. Hier is de huidige ranglijst van autofabrikanten in termen van verkoop:

 

Strategische allianties opgezet door de Renault-groep :

De Renault-groep streeft voortdurend naar doelgerichte partnerschappen met bepaalde concurrerende of complementaire bedrijven om zijn positie op de automobielmarkt te behouden.

 

Wat zijn de voordelen en sterke punten van het Renault-aandeel als beursinstrument?

Een van de grootste voordelen van Renault is ongetwijfeld zijn positionering op de wereldwijde markt van de autofabricage. Renault is momenteel de vierde grootste autofabrikant ter wereld, met bijna 10% van het wagenpark ter wereld, uiteraard dankzij de Renault-voertuigen, maar ook dankzij de merken Dacia en Renault-Samsung.

De effectieve strategie van het bedrijf voor de ontwikkeling van zijn activiteiten over de hele wereld, met een uitstekende verdeling van de activiteiten tussen Europa, Rusland, Turkije, Algerije en Latijns-Amerika voor het merk Renault en in Europa en Azië voor het merk Nissan, onderscheidt zich ook als een sterk punt.

De Renault-groep heeft de afgelopen jaren een sterke groei laten zien. Dit is grotendeels te danken aan een aanbod van laaggeprijsde instapmodellen via Dacia's instapmodel. Renault heeft ook zijn groei verhoogd door het winnen van nieuw marktaandeel in het buitenland, met name in India, China, Japan en Brazilië, waar het meer dan de helft van zijn omzet genereert.

Renault is strategisch goed gepositioneerd op de Aziatische productiemarkt, die zeer gewaardeerd wordt door zijn belangrijkste concurrenten. Het heeft met name zijn productiecapaciteit in Zuid-Korea verdubbeld, met een opleving van de registraties in Europa, waardoor het reële kosten kan besparen. De groep heeft ook de industriële installaties van zijn Nissan-dochteronderneming samengevoegd met de vestiging van Renault, wat opnieuw heeft bijgedragen tot een verlaging van de productiekosten en een verbetering van het concurrentievermogen. Dankzij deze strategie heeft de groep in 2015 een operationele marge van 5,7% bereikt en heeft zij aangetoond dat zij in staat is de distributiestromen te beheersen door haar voorraden sterk te verminderen.

Nog steeds in termen van internationale groei heeft de Renault-groep momenteel een duidelijk voordeel ten opzichte van zijn concurrenten, aangezien het de allereerste autofabrikant was die profiteerde van de openstelling van de Iraanse markt.

Een andere belangrijke troef van de Renault-groep is ditmaal de financiële engineering, met name door de succesvolle terugkoop van Nissan-aandelen in 2016, waardoor de groep een groot deel van de aandelen van deze dochteronderneming heeft kunnen behouden en in 2016 enkele miljarden euro's heeft kunnen genereren.

Dankzij zijn financiële strategie en zijn inspanningen om zijn schuldenlast te verminderen, zou Renault eindelijk moeten profiteren van een verbetering van zijn rating door de belangrijkste ratingbureaus en zo meer vertrouwen moeten krijgen van de investeerders.

Tot slot waarderen beleggers die aandelen van Renault kopen ook de directe dividenduitkering van de verschillende participaties aan de aandeelhouders van de groep.

Een aantal veelgestelde vragen

Waar zijn de Renault-aandelen genoteerd?

Het Renault-aandeel is momenteel genoteerd op de beurs van Parijs, d.w.z. op Euronext. Het werd voor het eerst genoteerd op 17 november 1994, de datum waarop de onderneming besloot haar kapitaal open te stellen. Ten tijde van dit openbaar bod bedroeg de prijs van een Renault-aandeel 165 FRF of 25,15 euro. Meer bepaald is dit aandeel genoteerd in compartiment A van deze beurs, d.w.z. in het deel van de bedrijven met de hoogste kapitalisatie.

Op welke beursindexen kunnen de Renault-aandelen worden genoteerd?

Natuurlijk, en zoals u waarschijnlijk al weet, maken de Renault-aandelen momenteel deel uit van de Franse beursindex CAC 40, en zijn ze sinds 9 februari 1995 een van de 40 Franse bedrijven met de grootste kapitalisatie. Maar dit is niet de enige index die rekening houdt met de waarde van dit aandeel, aangezien de Renaultgroep ook deel uitmaakt van de samenstelling van andere beursindexen zoals de SBF-index, de Euronext-index, de Euronext Auto-index, enz.

Wat is de historische prestatie van het Renault-aandeel geweest?

Om te weten hoe het Renault-aandeel op min of meer lange termijn zal evolueren, moet u de geschiedenis ervan kennen en meer bepaald de recordniveaus die het sinds zijn eerste notering heeft bereikt. Zo werd de laagste prijs opgetekend in maart 2009 met 10,56 euro, terwijl de hoogste prijs werd opgetekend in juli 2007 met 122,87 euro.

--- Publiciteit ---
Handel in Renault aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500