Algemene presentatie van Pfizer :
De Pfizer Group is vandaag de dag niemand minder dan de internationale leider op het gebied van farmaceutica. Maar het bedrijf kan worden onderverdeeld in verschillende categorieën met voornamelijk geneesmiddelen voor de behandeling van hart- en vaatziekten, aandoeningen van het zenuwstelsel, infectieziekten, urologie en oogheelkunde, en ook vaccins en oncologische producten.
Het overgrote deel van de omzet wordt gegenereerd in de Verenigde Staten en Europa. De koers van Pfizer is momenteel genoteerd aan de NYSE ARCA Europe markt in Nederland en omvat ook de berekening van het Dow Jones Industrieel Gemiddelde.
Ken de concurrentie van het Pfizer-aandeel:
De Pfizer Groep heeft de laatste jaren een lichte daling van de verkoop gekend, maar blijft vandaag de dag het belangrijkste farmaceutische bedrijf ter wereld. In termen van omzet is het inderdaad het grootste bedrijf in deze sector.
- Novartis en Roche: Tot de meest directe concurrenten behoren de Novartis- en Roche-groepen, die beide op de tweede plaats in de wereld staan.
- Sanofi: Vervolgens komt de Franse Sanofi, de leider in zijn land, gevolgd door de Amerikaanse Merck, waarvan de resultaten sinds 2015 ook licht gedaald zijn.
- Gilead: De vijfde plaats in het klassement wordt ingenomen door Gilead.
- Johnson&Johnson: De volgende zijn Johnson&Johnson, GSK, Astrazeneca en Bayer.
De strategische allianties die de Pfizer Group heeft opgezet:
Pfizer heeft ook geprivilegieerde relaties kunnen ontwikkelen met enkele grote bedrijven door middel van strategische partnerschappen.
- Zhejiang Hisun: In 2012 werkte Pfizer samen met het Chinese bedrijf Zhejiang Hisun om hoogwaardige, goedkope generieke geneesmiddelen voor de Chinese markt te produceren.
- Matwin: In 2015 werd de Pfizer Groep één van de partners van het bedrijf MATWIN, dat gespecialiseerd is in oncologieprojecten en deel uitmaakt van de UNICANCER groep, die zich aansluit bij de tien andere laboratoria die deelnemen aan het onderzoeksproject.
- IBM: In 2016 werkte Pfizer ook samen met het IT-bedrijf IBM om oplossingen voor de monitoring van Parkinson-patiënten op afstand te creëren.
De voordelen en sterke punten van het Pfizer-aandeel als beursintroductie :
Allereerst is het belangrijk om te onthouden dat de Pfizer Group een van de reuzen van de farmaceutische industrie in de hele wereld is. Het heeft met name deze zeer gunstige positionering weten te bereiken dankzij een zeer sterke internationale aanwezigheid, aangezien het in meer dan vijftig verschillende landen actief is.
Dit brengt ons bij een andere troef waarover dit bedrijf beschikt, die ditmaal betrekking heeft op de goede geografische spreiding van de inkomstenbronnen. Door zijn producten over de hele wereld op de markt te brengen, zorgt Pfizer voor een goede bescherming tegen geo-economische risico's op de lange termijn.
Een ander sterk punt van de Pfizer Groep is natuurlijk zijn innovatievermogen, waardoor hij zich effectief kan onderscheiden van de concurrentie door producten te ontwikkelen die zowel innovatief zijn als inspelen op nieuwe behoeften van de consument. Om dit doel te bereiken, investeert Pfizer natuurlijk veel geld in onderzoek en ontwikkeling en heeft het hooggekwalificeerde onderzoekers in dienst.
Door de economische en financiële geschiedenis van dit bedrijf te volgen, stellen we ook vast dat de Pfizer-groep vaak zijn toevlucht heeft genomen tot fusies en overnames van grote farmaceutische merken over de hele wereld. Deze strategie heeft natuurlijk gezorgd voor een aanzienlijke uitbreiding van het bedrijf en heeft bijgedragen aan de versterking van het merkimago.
Het merk Pfizer is op zich een onmiskenbare troef van deze groep, aangezien het wereldwijd bekend is en geassocieerd wordt met een vrij positief imago bij patiënten, maar ook bij artsen en andere apothekers.
Ten slotte is het grote aantal werknemers van de Pfizer-groep, met meer dan 100.000 werknemers in de hele organisatie, natuurlijk ook een voordeel voor de toekomst van de groep, die zo doeltreffend kan inspelen op de vraag en de nieuwe behoeften van de markt, of het nu gaat om de productie of om de ontwikkeling.
Nadelen en zwakke punten van het Pfizer-aandeel als beursactivum :
In de eerste plaats is het concurrentieniveau waarin de Pfizer Groep opereert natuurlijk een grote handicap voor haar groeimogelijkheden. De grote farmaceutische concerns die we hierboven hebben genoemd en die rechtstreeks concurreren met Pfizer, voeren inderdaad een hevige oorlog om marktaandeel te behouden en te veroveren. Het is daarom bijzonder moeilijk voor Pfizer om zijn omzet aanzienlijk te verhogen buiten het uitbrengen van innovatieve producten of het indienen van patenten om.
Het tweede en laatste zwakke punt van Pfizer betreft het merkimago, dat onlangs is aangepast. Het imago van deze groep is in de ogen van de consument inderdaad steeds negatiever geworden sinds het bedrijf werd beschuldigd van deelname aan de grootste gezondheidsfraude. De groep heeft namelijk een van zijn geneesmiddelen illegaal op de markt gebracht, wat niet alleen het wantrouwen van zijn klanten heeft aangewakkerd, maar ook het wantrouwen van de markt en de investeerders die nu terughoudend zijn om deze voorraad te kopen.