Algemene presentatie van het bedrijf Nio :
We nodigen u nu uit om iets meer te weten te komen over het bedrijf Nio en zijn specifieke kenmerken. Een goede kennis van deze groep en in het bijzonder van zijn activiteiten, producten of diensten is inderdaad essentieel om een beter inzicht te krijgen in zijn economische omgeving, zijn uitdagingen en de bedreigingen waarmee hij in de toekomst geconfronteerd zou kunnen worden. Hier is wat precieze informatie over dit onderwerp.
Nio Group Inc. is een Chinees bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerp, de productie en de verkoop van intelligente en aangesloten elektrische voertuigen. Meer specifiek is dit bedrijf gespecialiseerd in de productie van elektrische voertuigen voor autonoom rijden geïntegreerd met nieuwe generatie technologieën en kunstmatige intelligentie.
Onder de vlaggenschipmodellen van dit bedrijf en merk is de ES8 die een aluminium-gelegeerde elektrische sport utility SUV is die zeven zitplaatsen biedt. Dit voertuig is met name uitgerust met een elektronisch aandrijfsysteem dat in slechts 4,4 seconden kan accelereren van 0 tot 100 km/u met een bereik van 355 kilometer en een maximumbereik van 500 km op één enkele lading.
Maar dit is niet de enige activiteit van deze Chinese groep, die ook actief is in het aanbieden van oplossingen voor het opladen van voertuigen, waaronder bijvoorbeeld Power Home, Power Swap, Power Mobile en Power Express diensten. Andere diensten die Nio aanbiedt zijn onder andere een WA-verzekering, een autoschadeverzekering via derdenverzekeraars en partners, reparatie- en routine-onderhoudsdiensten, beleefdheidsauto's voor langdurige reparaties en onderhoud en een wegverzekering.
Om de concurrentie van het Nio-aandeel te kennen:
Laten we nu eens kijken naar de competitieve omgeving van de Nio Group. Inderdaad, en gezien het feit dat dit bedrijf zich probeert te positioneren op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen, moet je de andere autofabrikanten die zich in dit segment onderscheiden goed in de gaten houden. Hier zijn ze:
- Tesla: Deze Amerikaanse fabrikant onderscheidt zich van andere elektrische fabrikanten met name door de esthetische kwaliteit van zijn voertuigen en zijn vrij hoge classificatie.
- BYD: Dit is een andere Chinese fabrikant die een van de grootste verkopers van elektrische voertuigen ter wereld is geworden en een voormalige fabrikant van batterijen voor mobiele telefoons en camera's. Het is ook eigenaar van een van de grootste autobatterijfabrieken ter wereld.
- Renault-Nissan : Deze Frans-Japanse fabrikant is een van de leiders in deze sector in Europa, met name dankzij het model Renault Zoé en de Nissan Leaf, die in 2018 de topverkopers waren.
- BAIC: Een andere Chinese fabrikant die in 2018 drie van de vijf best verkochte modellen elektrische voertuigen van het land heeft geproduceerd. Het bekendste model is de EC 180.
- BMW: De Duitse premiumfabrikant slaagt er met zijn i3-model in om de vruchten te plukken van zijn investering in elektriciteit.
- SAIC: Een andere Chinees in deze rangschikking, deze keer onderscheiden door het feit dat het de eerste fabrikant in het land was die een 100% elektrische SUV uitbracht en een voertuig produceert dat is uitgerust met 5G-technologie.
- Geely: Deze andere Chinese fabrikant is een voormalige fabrikant van koelkasten voor de lancering van het merk Geometry, 100% elektrisch en zal niet minder dan 10 modellen aanbieden tegen 2025. Het is met name belast met de productie van de nieuwe elektrische Smart auto's van Daimler.
- Hyundai-Kia: De Zuid-Koreaanse fabrikant, die een achterstand had opgelopen in de elektrische sector, heeft sindsdien de opening van een productiefaciliteit in Indonesië goed ingehaald. Deze groep ontwikkelt ook voertuigen op waterstof.
- Volkswagen: De Duitse fabrikant is van plan meer dan 70 modellen elektrische voertuigen te ontwikkelen en op de markt te brengen.
- Chery : Eindelijk komt een andere Chinees deze ranglijst sluiten. Dit is de pionier van de elektrische industrie in China, die met name het best verkochte model in 2011, 2012 en 2013 op de markt brengt.
De strategische allianties die de Nio Group heeft opgezet:
Laten we dan twee samenwerkingsverbanden ontdekken die recentelijk door de Nio Group zijn opgezet. Het is inderdaad belangrijk om het belang van dit soort allianties te begrijpen, zowel voor de groei en ontwikkeling van het Nio-bedrijf als voor de waarschijnlijke groei van zijn aandeel op de beurs.
- Mobileye: Het eerste partnerschap waarover we gaan praten, werd in 2019 opgericht door Nio met de Mobileye groep en betreft de industrialisatie van de productie van autonome voertuigen in China. De twee bedrijven hebben hun krachten gebundeld om de productie van autonome SAE-voertuigen van niveau 4 te industrialiseren met als hoofddoel ze aan het grote publiek te verkopen. Natuurlijk is dit partnerschap in eerste instantie alleen gericht op de Chinese markt, maar het is ook van plan om de marketing van deze voertuigen uit te breiden naar andere markten met export naar de rest van de wereld.
- Total Energy Ventures: Een ander belangrijk samenwerkingsverband dat de Chinese groep Nio onlangs heeft opgezet, was met de dochteronderneming van de Total groep "Total Energy Ventures". Total Energy Ventures is het investeringsfonds van de oliegroep Total. Zij heeft een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Nio op het gebied van de mobiliteit in China, die betrekking heeft op elektrische voertuigen, autonoom rijden en intelligente systemen, aangesloten voertuigen en mobiliteitsdiensten. Door deze partnerschapsovereenkomst zal Total deel kunnen uitmaken van het dynamische innovatie-ecosysteem dat specifiek is voor de mobiliteitssector in China en sterke banden kunnen smeden met de belangrijkste innovatiespelers van het land. Het investeringsfonds Total Energy Ventures zal waarde brengen door zijn wereldwijde beleggingsexpertise en de Total Groep zal waarde brengen door zijn geïntegreerde wereldwijde koolstofarme oplossingen. Het doel is natuurlijk dat Total zijn integratie en positionering in de innovatiesector in China verbetert.
De elementen ten gunste van een stijging van de aandelenkoers van Nio:
Om te begrijpen hoe de NIO-groep waarschijnlijk aan groei zal winnen en daarom, indirect, om te begrijpen hoe haar actie op de aandelenmarkt kan evolueren op min of meer lange termijn, is het essentieel om de huidige situatie van het bedrijf met de belangrijkste sterke punten en zwakke punten.
Met betrekking tot de belangrijkste sterke punten die momenteel beschikbaar zijn voor de NIO-groep en die haar in staat zouden kunnen stellen zich in de komende jaren verder te ontwikkelen, moet er in het bijzonder rekening gehouden worden met de volgende elementen:
- Ten eerste is een van de grote troeven van dit bedrijf het feit dat het profiteert van de hulp en financiering van de Chinese overheid, met name met betrekking tot onderzoek en ontwikkeling, maar ook met betrekking tot de behoeften van de netwerkgebruikers. Hierdoor kan het aanzienlijke besparingen realiseren en aan efficiëntie winnen. Deze overheidssteun stelt de groep ook in staat beperkingen op kentekenplaten van elektrische voertuigen te vermijden wanneer de reeds opgelegde beperkingen zouden moeten worden afgeschaft. Zo heeft de Chinese regering zeer sterke toetredingsdrempels ingesteld tegen fabrikanten van elektrische voertuigen en moedigt ze minder maar meer concurrerende spelers aan. Fabrikanten die de productiecapaciteit van andere bedrijven willen exploiteren, zullen dus eerst minimaal 3 jaar en minimaal 4 miljard yuan of 580 miljoen dollar moeten investeren in onderzoek en ontwikkeling in China.
- Een ander sterk punt van de NIO-groep is het feit dat dit bedrijf als allereerste een motor ontwikkelde voor high-end elektrische voertuigen met een zeer scherpe prijs. We verwachten dan ook een zeer sterke groei in het Premium- en SUV-segment voor de huidige periode en tegen 2022. In 2019 zagen we een zeer interessante groei in de verkoop van luxe voertuigen in de hele sector. Alleen al voor de Chinese markt en volgens de voorspellingen van specialisten in deze sector weten we ook dat de verkoop van elektrische voertuigen in 2022 3,6 miljoen voertuigen zou moeten bedragen.
- De groeivooruitzichten van het bedrijf in het segment van de nieuwe generatie voertuigen zijn ook vrij optimistisch en zouden de groep in staat kunnen stellen om extra marktaandeel te winnen. Dit betreft met name autonoom rijden.
- Als deel van de sterke punten van het bedrijf NIO, kunnen we het ook hebben over de service die de groep biedt en die door de consument als uitstekend wordt beoordeeld.
- We kunnen ook benadrukken dat het NIO-aandeel ook genoteerd is in de Verenigde Staten. Hierdoor kan het profiteren van aanvullende financiering en tegelijkertijd bijdragen aan de internationale reputatie van het merk.
- Een ander sterk punt van de NIO-groep is dat ze niet direct vanuit de fabriek opereert, waardoor er kosten kunnen worden bespaard.
- De groep profiteert ook van zijn NIO Power-laadnetwerk, waardoor het inkomsten kan genereren bij andere fabrikanten van elektrische voertuigen en zo zijn rentabiliteit verder kan verhogen.
- Ten slotte kunnen we ook de strategie van strategische partnerschappen noemen die NIO implementeert met als doel zich in zoveel mogelijk segmenten te positioneren en zo een breder doel te bereiken.
De argumenten voor het verlagen van de koers van het Nio-aandeel:
Laten we nu even kijken naar de belangrijkste tekortkomingen van dit aandeel, met andere woorden, de belangrijkste zwakke punten van de NIO-groep die waarschijnlijk zullen wegen op de winstgevendheid op min of meer lange termijn:
- Allereerst is de liquiditeit van de groep een altijd belangrijk aandachtspunt met weinig transparantie over bepaalde elementen.
- We kunnen hier natuurlijk ook aanhalen dat NIO nog weinig bekend is, zowel in China maar vooral ook in de rest van de wereld. Het zal dus waarschijnlijk veel investeringen in marketing vergen om dingen de goede richting in te duwen.
- De kosten die worden geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling zijn ook erg hoog en hun succes is nog niet gegarandeerd. Hetzelfde geldt voor de aanzienlijke personeelskosten.
- Nog een van de zwakke punten van dit bedrijf is dat het nog relatief jong is en momenteel niet genoeg voertuigen heeft verkocht om zijn bekendheid te verzekeren.
- Er moet ook worden opgemerkt dat bepaalde nieuwe Chinese wetten nadelig kunnen zijn voor dit bedrijf, met name door een verplichting tot regelgevend toezicht.
- De zwakke groei van de markt voor elektrische voertuigen in de wereld en de nog steeds grote onwil van consumenten om dergelijke voertuigen te kopen, spelen ook niet in het voordeel van NIO, en de concurrentie van goedkopere traditionele voertuigen blijft sterk en weegt op het bedrijf.
- Ten slotte betreft het laatste grote huidige nadeel van de NIO-groep de handelsoorlog tussen China en bepaalde landen in de wereld waar bepaalde elementen vandaan komen die nodig zijn voor de productie van de groep, zoals koper of hoogwaardige chips.