NIKE

Analyse van de koers van het Nike aandeel

72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Op het gebied van beleggen op de aandelenmarkt zijn er grote namen die aantrekkelijk zijn voor traders, omdat het merk dat ze vertegenwoordigen synoniem staat voor reputatie en populariteit. Dit is met name het geval bij de onderneming Nike waarvan de effecten op de beurs beschikbaar zijn voor verhandeling. Laten we samen kijken hoe we analyses van de koers van dit aandeel kunnen uitvoeren door wat essentiële informatie over deze groep te lezen, maar ook door een historische analyse van de koers van dit aandeel in de afgelopen tien jaar.

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

We zullen voornamelijk alle acties van Nike volgen om zich geleidelijk te onderscheiden van het schoeisel segment door het ontwikkelen van haar assortiment modekleding en accessoires.

Analyse nr. 2

We zullen ook de internationale expansiestrategie van de groep nauwlettend in de gaten houden en in het bijzonder de aanwezigheid van het merk in opkomende landen zoals China en India, die voor kopers een belangrijk doelwit vormen om aan te trekken. Dit kunnen wereldwijde evenementen zijn waarin het merk vertegenwoordigd is en die uitstekende publiciteit voor de groep opleveren.

Analyse nr. 3

De valutamarkt is ook een belangrijk element om te volgen bij de handel in aandelen van Nike. Aangezien deze onderneming in verschillende landen produceert en haar producten ook in veel landen op de markt brengt, kunnen haar marges en kosten rechtstreeks worden beïnvloed door de wisselkoersen.

Analyse nr. 4

De concurrenten van Nike, die ook hun bedrijfsmodel hebben gebruikt om kwaliteitsproducten tegen lagere kosten te produceren, dreigen nauwlettend in de gaten te worden gehouden met de ontwikkeling van het marktaandeel van elk van de grote spelers in deze sector.

Analyse nr. 5

Ten slotte moet het prijsbeleid van Nike en haar detailhandelaren ook worden gevolgd vanwege de grote volatiliteit van de markt en de instabiliteit van de koopkracht van de consument.

Handel nu in het aandeel Nike!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op Plus500

Algemene presentatie van Nike

Nike is een Amerikaanse onderneming die is gespecialiseerd in het ontwerpen, fabriceren en verkopen van schoenen en sportartikelen. Tot het bedrijf behoren de merken Nike, Cole Haan, Bragano, Converse All Star en Hurley.

58,3% van de omzet heeft betrekking op schoenen, daarna kleren met 29,2% en tot slot sportartikelen met 6%.

Nike heeft meer dan 858 winkels wereldwijd maar vooral in de Verenigde Staten.

 Analyse van de koers van het Nike aandeel
Handel nu in het aandeel Nike!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op Plus500

Concurrentie

Om te begrijpen hoe de Nike-groep in staat is vooruitgang te boeken in termen van groei, is het natuurlijk belangrijk zijn sectoriële omgeving te kennen en in het bijzonder wie zijn voornaamste concurrenten zijn in zijn voornaamste activiteitensector, die van sportartikelen en schoenen.

Puma

Natuurlijk is de Duitse groep Puma op dit moment een van de voornaamste concurrenten van Nike. Het is een onderneming die gespecialiseerd is in de productie van sportartikelen, opgericht in 1948 en gevestigd in Beieren. Tot 2018 was dit bedrijf ook een dochteronderneming van de Franse groep Kering. Dit bedrijf heeft zijn merk bekend gemaakt in meer dan 120 landen over de hele wereld en is de op twee na grootste fabrikant van sportartikelen ter wereld geworden. Tot de door de Puma-groep op de markt gebrachte produkten behoren uiteraard schoenen, die het grootste deel van de omzet van de groep uitmaken, alsmede kleding en accessoires.

Adidas

Een andere groep waarmee bij de analyse van het aandeel van Nike rekening moet worden gehouden, is de Duitse Adidas-groep die in 1949 werd opgericht. Deze onderneming is gespecialiseerd in de vervaardiging van sportartikelen. Adidas, dat vanwege zijn logo bekend staat als het merk met de drie strepen, is al heel lang een pionier en leider op het gebied van sportartikelen en is dan ook een van de bekendste fabrikanten van sportartikelen ter wereld. Adidas verkoopt een breed scala van producten online en via winkels over de hele wereld, waaronder schoeisel, sportkleding, sportkleding en sportuitrusting.

Under Armour

de Under Armour-groep tenslotte is een Amerikaanse onderneming die gespecialiseerd is in de kledingsector en die in 1996 werd opgericht door een voormalige Amerikaanse profvoetballer. De onderneming is met name bekend om haar productie van rugbytruien en basketbalschoenen.


Strategische allianties

Hier vindt u de belangrijkste partnerschappen die Nike in de loop van de laatste jaren sloot.

Philis

In 2003 begint Nike een partnerschap met elektronicaconcern Philips voor de ontwikkeling van sportieve audioproducten, waaronder een draagbare MP3-speler, maar ook draagbare cd-spelers en draadloze hoofdtelefoons.

Apple

In 2006 sluit Nike in het licht van de creatie van de iPod Nike+ een partnerschap met Apple. De productie ervan zal uiteindelijk snel stopgezet worden omdat het succes uitblijft.

Adidas

Omdat ze schaars werden in de offciële winkels verbindt Nike zich in 2014 zelfs aan Adidas - nochtans een van zijn grootste concurrenten - voor de productie van de Franse nationale voetbalshirts.  Nike heeft dus een beroep gedaan op Adidas om de winkels sneller te bevoorraden door het verhogen van de shirtproductie.

Handel nu in het aandeel Nike!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op Plus500
De voordelen en de sterke punten van het aandeel Nike als beursactivum

Ten eerste, en met betrekking tot de belangrijkste troeven van de Nike Group, kunnen we natuurlijk wijzen op het hoge concurrentieniveau van dit bedrijf. De Nike groep voert op dit niveau een zeer agressief beleid en toont een reële afkeer van zijn belangrijkste concurrenten. Deze strategie van directe confrontatie met concurrerende merken is al tientallen jaren succesvol en moet de groep in staat stellen om nieuwe klanten te winnen.

Een ander onmiskenbaar voordeel van de Nike Group, die ditmaal betrekking heeft op de productielijn, is dat er geen fabriek is. Zo investeert zij zeer weinig in gebouwen of in de aanwerving en opleiding van haar personeel, wat enerzijds aanzienlijke besparingen oplevert en anderzijds een slankere en minder complexe organisatie mogelijk maakt dan andere grote groepen. Nike investeert bij voorkeur in onderzoek en ontwikkeling en biedt innovatieve en schaalbare producten aan door deze nieuwe producten te laten produceren waar ze willen en vooral tegen extreem lage prijzen. Nike kan ook profiteren van een sterke onderhandelingspositie met zijn producenten en probeert voortdurend zijn productiekosten te verlagen door niet te aarzelen om de productie van zijn producten regelmatig van de ene naar de andere onderaannemer te verplaatsen.

Tot slot, de laatste kracht van Nike waarop we kunnen vertrouwen is natuurlijk het wereldwijde aspect van dit merk, dat bekend en erkend is over de hele wereld en het nummer één sportmerk in de wereld is. Het merklogo is dus al heel lang door iedereen herkenbaar.

Nadelen en zwakke punten van het Nike-aandeel als beursactivum

Ten eerste, en hoewel het mogelijk is om het brede gamma van producten ontwikkeld en op de markt gebracht door de Nike Group te waarderen, is het ook merkbaar, door de verdeling van de verkoop per segment nader te bekijken, dat de inkomsten van het bedrijf zeer sterk afhankelijk blijven van de sportschoenensector.  Ook het geringste verlies van marktaandeel in dit segment of een grote verandering in de mode of het koopgedrag van de consumenten van sneakers kan een aanzienlijk risico vormen voor de groep en haar winstgevendheid.

De tweede en laatste zwakte van Nike ten slotte betreft de zeer grote afhankelijkheid van de detailhandelaren. De Nike Group heeft immers zeer weinig eigen distributiepunten in de wereld en is voor de verkoop van haar producten voornamelijk afhankelijk van derde wederverkopers. De detailhandel is echter, zoals we al weten, zeer prijsgevoelig en detailhandelaren proberen de daling van de marktprijzen door te berekenen aan Nike producten, die vaak hun marges verkleinen. Zij hebben dus een belangrijk middel om druk uit te oefenen op de groep.

De informatie die hier wordt verstrekt, is slechts indicatief en mag niet worden gebruikt zonder een meer volledige fundamentele analyse van dit bestand uit te voeren, waarbij in het bijzonder rekening wordt gehouden met externe gegevens, toekomstige publicaties en al het fundamentele nieuws dat deze sterke en zwakke punten zou kunnen doen evolueren of ze min of meer belastend. Deze informatie vormt op geen enkele manier een aanbeveling voor het uitvoeren van transacties.

Een aantal veelgestelde vragen

Hoe kan ik de koers van Nike live volgen?

Als u de koers van het aandeel Nike live wilt volgen vanaf de beurs, kunt u de officiële website van de groep bezoeken in de beleggersrubriek. U zult echter voorraadtabellen die meer geschikt zijn voor uw handelsactiviteit op de CFD-platforms tot uw beschikking hebben. Deze grafieken hebben het voordeel van een aanpasbare weergave en de mogelijkheid om verschillende trend- en volatiliteitsindicatoren visueel te integreren voor uw technische analyse.

Welke strategie te voeren op het Nike aandeel?

De keuze van de strategie die wordt toegepast op de handel in Nike aandelen zal grotendeels afhangen van uw ambities als handelaar. Gezien de hoge volatiliteit en de hoge liquiditeit van dit aandeel zijn korte-, middellange- en langetermijnstrategieën mogelijk en heeft u de keuze welke methode u verkiest voor uw belegging.

Wie zijn de grootste aandeelhouders van de Nike Group?

Het kapitaal van Nike Group is verdeeld tussen vrij verhandelbare aandelen en aandelen in handen van grote individuele en particuliere aandeelhouders, waaronder Oak Hill Investment Management met 8,14% van de aandelen, The Vanguard Group met 7,9% van de aandelen, SSgA Funds Management Inc met 4. 69%, Philip Knight met 2,84%, BlackRock Fund Advisors met 2,45%, Fidelity Management & Research Co met 2,27%, Wellington Management Company met 1,67%, Northern Trust Investments Inc met 1,6%, Lone Pine Capital met 1,53% en Geode Capital Management LLC met 1,48%.

Handel nu in het aandeel Nike!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. Dit is een advertentie voor de handel in CFD's op Plus500