Algemene presentatie van het bedrijf Michelin:
Door de bekende merken Michelin, BFGoodrich, Kleber en Uniroyal samen te brengen, is de Michelin-groep een van de internationale leiders op het gebied van ontwerp, productie en marketing van banden.
Meer dan 78% van de activiteit bestaat uit de verkoop en distributie van banden voor alle soorten bedrijfs- of personenauto's, maar een ander deel van deze activiteit is gewijd aan de productie van banden voor landbouw of luchtvaart. Het overgrote deel van de omzet wordt gerealiseerd in Frankrijk en in Europa.
Ken de concurrentie van Michelin-aandelen:
De Michelin-groep is momenteel een van de belangrijkste internationale bedrijven in de bandensector. Maar het staat niet alleen op dit gebied en staat ook tegenover verschillende concurrenten over de hele wereld. Om u een beter begrip te geven van dit marktaandeel, raden wij u daarom aan hier in detail de belangrijkste concurrenten van Michelin te ontdekken, evenals hun marktaandelen in deze sector:
- Bridgestone: is momenteel de grootste concurrent van Michelin met $ 26,8 miljard aan banden die in 2018 zijn verkocht.
- Goodyear: staat op de derde plaats net na Michelin met een bandenverkoop van $ 14,2 miljard in 2018.
- Continental: De eerstvolgende concurrent is Continental met vorig jaar $ 13 miljard aan omzet.
- Andere concurrenten: Sumimoto met 6,5 miljard dollar, Pirelli met 6,2 miljard en tenslotte Yokohama met 4,4 miljard dollar. De rest van de markt wordt verdeeld over kleinere bedrijven over de hele wereld.
De strategische allianties die zijn aangegaan door de Michelin-groep:
De Michelin-groep heeft ook tal van samenwerkingsverbanden opgezet met verschillende grote bedrijven. We raden u daarom aan hier de belangrijkste partnerbedrijven van dit bedrijf te ontdekken.
- Accenture, Atos & Logica: In 2008 tekende Michelin een contract met verschillende partners, waaronder de Accenture-groep, Atos Origin en Logica. Het doel van deze partnerschappen is om Michelin in staat te stellen een betere operationele efficiëntie en een beter reactievermogen en flexibiliteit van zijn informatiesystemen te hebben.
- Europcar: De Europcar-groep heeft ook een langetermijnpartnerschap gesloten met de Michelin-groep om zijn volledige vloot uit te rusten.
- CNRS: Ten slotte is Michelin een partner van het CNRS in wetenschappelijk onderzoek. Dit partnerschap heeft duidelijk bijgedragen aan het merkimago van de bandenfabrikant in Frankrijk en de rest van de wereld.
- Guestonline: In 2018 zette de groep ook een partnerschap op met dit bedrijf als onderdeel van een technische verbinding tussen zijn reserveringssysteem en mobiele applicaties en de Michelin-restaurantsite.
- Faurécia: Nog recenter hebben Michelin en Faurécia samen een joint venture opgericht met als doel waterstofbrandstofcellen te produceren en de verschillende activiteiten van de twee entiteiten op dit gebied samen te brengen.
Wat zijn de voordelen en sterke punten van Michelin-aandelen als beursactiva?
Michelin-aandelen hebben een aantal voordelen voor handelaren die besluiten om met CFD's op de actuele prijs te speculeren. Ten eerste kunnen we onderstrepen dat de Michelin-groep momenteel de nummer één bandensector ter wereld is. Het heeft dus ongeveer 15% van het marktaandeel in handen, ongeveer hetzelfde als zijn directe concurrenten Bridgestone en Goodyear. Dit voordeel wordt nog versterkt door de snelle stijging van het marktaandeel van de groep in opkomende landen, wat haar leiderspositie op lange termijn zou moeten consolideren.
De structuur van de Michelin-groep en zijn organisatie in drie verschillende divisies: een divisie van banden voor personenauto's en bestelwagens die 57% van de verkoop vertegenwoordigt, de divisie van banden voor zware voertuigen die 29% van de verkoop vertegenwoordigt en specialiteiten die vertegenwoordigen 14% van de omzet is ook een van de sterke punten van het bedrijf Michelin. De groep geniet ook van een uitstekende geografische spreiding van haar activiteiten met een zeer evenwichtige omzet tussen de markt van Amerika, die van Europa en de rest van de wereld.
Terwijl de concurrenten van Michelin mogelijk worden blootgesteld aan de economische gezondheid van autofabrikanten, kan Michelin erop rekenen dat zijn activiteiten op het gebied van vervangende banden, die meer dan ¾ van zijn activiteiten vertegenwoordigen, beschermd zullen worden tegen de grillen van deze markt.
Michelin is ook erg aantrekkelijk voor investeerders dankzij een bewezen prijsbeleid dat is gebaseerd op een lagere blootstelling aan natuurlijk rubber, carbonblacks en andere van aardolie afgeleide grondstoffen, die 40% vertegenwoordigen. aankopen. Om dit te doen, vermindert het zijn afhankelijkheid van leveranciers voortdurend door zelf de materialen te produceren die het nodig heeft, en in toenemende mate op een ecologisch verantwoorde manier.
De groep kan ook rekenen op aanzienlijke marges op zijn specifieke producten, zoals speciale banden voor luchtvaart, landbouw, civiele techniek, mijnbouw of tweewielers voor wedstrijden. Zijn assortiment premiumbanden vertoont inderdaad een marge die meer dan het dubbele is van die van conventionele banden.
Michelin kan ook rekenen op zijn sterke investeringen in innovatie en onderzoek, met name in het verbeteren van zijn productieniveau door de steeds belangrijkere automatisering van zijn industriële sites in Europa en een aanzienlijke inzet van zijn productie in opkomende landen.
Een ander sterk punt van Michelin betreft zijn recente innovaties in de sector van groene banden, die een lage rolweerstand bieden en die uiteindelijk meer dan 40% van de markt voor personenwagenbanden zouden moeten vertegenwoordigen, vergeleken met slechts 10% vandaag.
Ten slotte is de Michelin-groep een van de financieel meest gezonde bedrijven in vergelijking met zijn concurrenten en is de rating in die zin bijzonder hoog. We merken ook op dat de groep weet hoe ze genereus moet zijn met haar aandeelhouders door met name eigen aandelen terug te kopen en zich te committeren aan een uitbetaling van minstens 35%.
Wat zijn de nadelen en zwakke punten van het Michelin-aandeel?
Natuurlijk heeft de Michelin-titel niet alleen voordelen voor investeerders, maar het is ook belangrijk om rekening te houden met deze zwakke punten voordat je in de online speculatie springt.
We zullen met name rekening houden met het feit dat de bandenmarkt al enkele jaren in een fase van stagnatie verkeert, wat zorgwekkend kan zijn. Dit gevoel wordt dus versterkt door de lage zichtbaarheid van de activiteit gewijd aan zware vrachtwagens, met name als gevolg van een daling van de vraag in Noord-Amerika en Zuid-Amerika en een steeds concurrerender aanbod van de kant van de Aziatische markt, wat in 2016 leidde tot de sluiting van drie productievestigingen in Europa.
Hoewel Michelin zich beschermt tegen schommelingen in de prijzen van grondstoffen zoals rubber, komt de prijsdaling van deze laatste dus de concurrenten van deze groep en in het bijzonder de goedkope concurrenten ten goede.
Ten slotte blijft het Michelin aandeel ondanks de kapitaalvergrendeling relatief duur om te kopen in vergelijking met de langetermijnvooruitzichten.