HEINEKEN

Analyse van de koers van het Heineken aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Zoals het aandeel Heineken, waar we u in dit artikel meer over zullen vertellen. U ontdekt hier gegevens over de realtime koers van het aandeel en over de historische koersontwikkelingen, maar ook details over de activiteiten van deze onderneming. Zo leert u de omstandigheden die van invloed zijn op de koersontwikkeling beter begrijpen.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

De ontwikkeling van nieuwe drankenmerken door Heineken is uiteraard een zeer belangrijk element, omdat deze diversificatie van de portefeuille het bedrijf in staat zal stellen zijn inkomstenbronnen te vergroten en zijn winstgevendheid te vergroten.

Analyse nr. 2

We zullen ook de steeds sterkere concurrentie in deze sector in de gaten houden en in het bijzonder de grote concurrenten die ook in Europa gevestigd zijn.

Analyse nr. 3

Ook de internationale expansiestrategie van Heineken is een belangrijk element. Daarom zullen wij de internationale acquisities en fusies van de groep op de voet volgen, met name in de opkomende landen, die een aantrekkelijke markt vormen in termen van groei.

Analyse nr. 4

Tot slot kunnen de marketingactiviteiten van Heineken, met name in het kader van internationale sportevenementen, de zichtbaarheid van de groep vergroten en de verkoop vergroten.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Heineken!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Over de Heineken-groep:

De Nederlandse onderneming Heineken is gespecialiseerd in het brouwen van bieren onder de merknamen Heineken en Amstel. Het bedrijf verkoopt daarnaast allerlei andere regionale biermerken zoals Birra Moretti, Bulmer Cruzcampo, Dos Equis, Foster’s, Primus en Sol.

Heineken heeft ongeveer 167 brouwerijen in meer dan 70 landen en is actief op de Europese markt, maar ook in de beide Amerika's, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Op dit moment heeft het bedrijf wereldwijd maar liefst 73.767 mensen in dienst.

 

De belangrijkste concurrenten van Heineken:

Hoewel er steeds meer concurrentie op de biermarkt is, kent het Heineken-concern toch het geluk deel uit te maken van de wereldwijde leiders binnen deze sector. Het levert daarbij strijdt met enkele belangrijke concurrenten die u absoluut moet kennen voordat u in dit beursaandeel begint te traden.

De belangrijkste concurrent van Heineken en huidige marktleider is de groep AB InBev, die biermerken zoals Leffe, Budweiser, Hoegaerden, Corona en Spaten bezit. Enkele jaren geleden kocht AB Inbev bovendien het Koreaanse bedrijf Oriental Brewery, eigenaar van het merk Cass.

Heineken is de nummer twee van de biersector. Daarna volgt de Carlsberg-groep, die een consortium met Heineken heeft voor de gemeenschappelijke aankoop van ondernemingen. Op dit moment is Carlsberg eigenaar van de biermerken Kronenbourg en 1664.

De laatste concurrent van Heineken is de wereldwijd vierde grootste groep van de sector: SAB Miller. Dit bedrijf biedt biermerken die in de rest van de wereld grotere bekendheid genieten dan in Europa, zoals Carlton Dry of Blue Moon.

 

De belangrijkste partners van Heineken:

Heineken begon in de loop van de tijd verschillende partnerschappen om zijn wereldwijde bekendheid te vestigen. Hier vindt u enkele van deze grote allianties, die doorheen de laatste jaren ontegensprekelijke voordelen opleverden.

 

Analyse van de koers van het aandeel Heineken:

De koers van het aandeel Heineken staat genoteerd aan Euronext Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Nederlandse AEX-beursindex.

 

De voordelen en sterke punten van het Heineken aandeel als beursactivum:

In de eerste plaats moet worden opgemerkt dat de merkenportefeuille van de Heineken groep bijzonder gediversifieerd is met meer dan 300 verschillende biermerken wereldwijd. Hierdoor kan zij haar markt zo veel mogelijk uitbreiden en inkomsten genereren voor verschillende segmenten van de bevolking.

De sterke reputatie en het positieve merkimago van Heineken is een andere troef van de groep, aangezien de groep het vertrouwen geniet van haar klanten, die zij op de lange termijn kan behouden.

Ook waarderen wij de communicatie- en reclame-inspanningen van de Heineken Groep, die het mogelijk maken om dicht bij de consument te blijven en het merkimago verder te verbeteren.

De Heineken Groep kan ook rekenen op een zeer groot netwerk van brouwerijen om haar succes te ondersteunen. De groep bezit momenteel meer dan 125 brouwerijen in 70 verschillende landen over de hele wereld. Het feit dat de brouwerijen van de groep geografisch goed gespreid zijn, stelt Heineken in staat om zijn productie in de directe nabijheid van de eindmarkten te hebben, wat de transportkosten aanzienlijk verlaagt en de groep in staat stelt om sneller te reageren op de vraag. Toch kan de Heineken groep dankzij de vele brouwerijen profiteren van een grotere klanttevredenheid en de productie aanpassen aan de lokale smaak zonder grote extra kosten.

Ook met betrekking tot de voordelen van deze groep kan worden benadrukt dat Heineken wordt beschouwd als een stakeholder in de huidige energie- en milieutransitie. Het profiteert dus van het imago van een energie-efficiënte brouwerij die het mogelijk maakt om een jonge bevolking aan te trekken.

De communicatiestrategie van Heineken is ook moderner en creatiever dan die van de concurrentie, wat natuurlijk een extra kracht is voor de onderneming.

Ten slotte kan de groep, naast de verschillende brouwerijen, rekenen op zijn personeel om zijn ontwikkeling en succes te ondersteunen, aangezien hij momenteel wereldwijd meer dan 73.000 mensen tewerkstelt, vooral in de productie maar ook in de distributie, met competente en zeer goed verdeelde verkoopteams.

 

De nadelen en zwaktes van het Heineken aandeel als beursactief:

In de eerste plaats heeft de biermarkt, met name in bepaalde specifieke sectoren zoals West-Europa, de afgelopen jaren bepaalde problemen ondervonden, vooral vanwege de recente financiële crisis die de koopkracht heeft aangetast, maar ook vanwege andere factoren zoals het weer, belastingverhogingen en het rookverbod in bepaalde consumentengebieden. Deze recessie zou dus een min of meer significante impact kunnen hebben op de omzet van de groep en een negatieve impact kunnen hebben op de financiële resultaten.

Heineken moet ook zijn inspanningen verdubbelen om de huidige en vroegere waarden van de onderneming in stand te houden, een correct merkimago te behouden en te voldoen aan steeds hogere kwaliteitsnormen in een aantal van de landen waar Heineken zijn dranken op de markt brengt. Het valt nog te bezien of de groep in staat zal zijn om de juiste strategieën in te voeren om dit te bereiken.

Door haar imago als toonaangevend biermerk staat de Heineken Groep ook in hoge mate bloot aan de risico's van het kopiëren en imiteren van haar populairste producten. Het spreekt voor zich dat deze vorm van namaak of imitatie, die vaak tegen lagere kosten wordt verkocht, het bedrijf en zijn inkomsten rechtstreeks schaadt.

Er zij ook op gewezen dat het zwakke punt van deze onderneming haar beperkte manoeuvreerruimte met betrekking tot haar toekomstige ontwikkelingscapaciteit is. Door de huidige zeer grote omvang kan de groep immers niet langer streven naar een aanzienlijke toename van het marktaandeel in de toekomst en riskeert dus een verlies aan groei.

Tot slot is bekend dat de productie van dranken van merken die eigendom zijn van Heineken, direct afhankelijk is van de markt voor agrarische grondstoffen. Deze markt wordt momenteel echter bijzonder bedreigd door de toekomstige klimaatverandering. In dit verband is het duidelijk dat een stijging van de prijzen van bepaalde voor de brouwerij gebruikte granen een zeer aanzienlijke negatieve invloed zou hebben op de productiekosten van de groep en dus indirect op haar productiviteit en marges.

--- Publiciteit ---
Handel nu in Heineken!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500