De koers van het Boeing aandeel verhandelen

Tips voor het handelen in Boeing-aandelen

Advies nummer 1

Deze fabrikant van commerciële vliegtuigen heeft zijn succes ongetwijfeld te danken aan de kwaliteit en de reputatie van zijn vliegtuigen. Daarom moeten alle gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op deze gegevens, zoals het vrijkomen van nieuwe vliegtuigen, maar ook incidenten zoals ongelukken of grote technische problemen, in de gaten worden gehouden.

Advies nummer 2

Hoewel Boeing in werkelijkheid slechts één directe concurrent heeft, namelijk Airbus, is het belangrijk om alle belangrijke publicaties en nieuws van Airbus die een directe invloed hebben op de koers van het aandeel op de beurs, goed in de gaten te houden.

Advies nummer 3

Natuurlijk moet u zich ook interesseren voor de financiële gegevens van dit bedrijf door de orderportefeuille van de vliegtuigfabrikant en de kwartaal- en jaarcijfers zorgvuldig te bestuderen.

Advies nummer 4

De activiteiten van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen in de wereld zijn ook belangrijke indicatoren voor de handel in deze actie. De verkoop van Boeing is immers rechtstreeks afhankelijk van de financiële gezondheid van deze industrie.

Advies nummer 5

Tot slot zullen wij uiteraard de operaties volgen die de groep samen met andere ondernemingen heeft opgezet, zoals de oprichting van joint ventures, partnerschappen of andere participaties die gericht zijn op de ontwikkeling van de activiteiten en de groei van de groep.

Handel nu in Boeing aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
Als er één industrie is die enorme hoeveelheden geld verdient, dan is het wel de lucht- en ruimtevaartindustrie. Het is geen wonder dat sommige van de grote bedrijven in die sector beursgenoteerd zijn en effecten uitgeven voor financieel gewin. Dit is het geval voor Boeing, dat deel uitmaakt van de Dow Jones U.S. markt en waarvan de aandelen op de beurs kunnen worden verhandeld. Maar voordat je begint, moet je leren hoe dit bedrijf werkt en, nog belangrijker, hoe zijn aandelen hebben gepresteerd sinds de beursintroductie. Om dit te doen, is hier een volledige en gedetailleerde uitleg van wat je moet weten over het bedrijf Boeing.  

 

Algemene presentatie van het bedrijf Boeing :

Het bedrijf Boeing werd in 1916 in de Verenigde Staten opgericht. Dit bedrijf was een van de eersten die internationaal vliegtuigen produceerde. De belangrijkste concurrenten zijn Airbus, Lockheed Martin en Northrop Grumman. Vandaag de dag werkt Boeing nog steeds op het gebied van de burgerluchtvaart, het leger en de ruimtevaart.

Maar het succes van Boeing zoals we dat nu kennen is ook te danken aan de aankoop van twee andere Amerikaanse bedrijven, Rockwell International en Mc Donnell Douglas meer recentelijk.

Boeing heeft een totale omzet van meer dan 68 miljard dollar en een netto-inkomen van meer dan 1,3 miljard dollar per jaar. Haar activiteiten kunnen echter worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

 

Het kennen van de concurrentie van de Boeing-aandelen:

Vanwege het specifieke karakter van de activiteiten heeft de Boeing-groep weinig te maken met concurrentie. De enige fabrikant waarmee hij regelmatig strijdt om bepaalde belangrijke markten te veroveren of terug te winnen is Airbus.

Sinds het einde van de jaren negentig concurreren de twee groepen inderdaad hevig met elkaar op het gebied van burgervliegtuigen, maar ook op het gebied van defensie. Boeing is ook een directe concurrent van Airbus' dochteronderneming Airbus Defensie en Ruimtevaart, die actief is op het gebied van militaire vliegtuigen en draagraketten.

Behalve Boeing en Airbus heeft nog geen enkel ander bedrijf in de vliegtuigbouwsector zich een plaats weten te veroveren op de belangrijkste beurzen ter wereld.

 

De strategische allianties die door de Boeing-groep zijn opgezet:

Of het nu gaat om de levering van vliegtuigen, het onderhoud ervan of het ontwerp zelf van nieuwe technologieën in deze sector, Boeing heeft banden gesmeed met andere grote internationale bedrijven en is erin geslaagd bepaalde strategische partnerschappen op te zetten. Om u te helpen een beter inzicht te krijgen in de problemen die gepaard gaan met dergelijke partnerschappen, zijn dit de belangrijkste huidige partners van de Boeing-groep:

 

Inleiding en notering van het Boeing-aandeel :

Boeing was in 1996 voor het eerst genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE), maar is nu ook genoteerd aan Euronext Amsterdam. De totale marktkapitalisatie van Boeing is meer dan 47 miljard dollar. De lijst is opgenomen in de berekening van de Amerikaanse S&P 500-index.

De historische ontwikkeling van het aandeel van Boeing sinds de eerste notering heeft een sterke correlatie met de wereldwijde economische situatie laten zien.  Van 2005 tot 2007 is de koers van het aandeel sterk gestegen, van 58,38 naar 104,99 dollar. Daarna daalde het als gevolg van de internationale economische crisis tot 2009, toen het zijn laagste niveau van 30,1 dollar bereikte.

Maar het uitstel was van korte duur, want de aandelen van Boeing werden toen alom gewaardeerd totdat ze eind 2016 meer dan 150 dollar bereikten.

In de daaropvolgende maanden en jaren kende de koers van het aandeel een verdere opwaartse trend en bereikte het aandeel een nieuw historisch hoogtepunt van $436,32 in februari 2019.

 

De voordelen en de sterke punten van het aandeel van Boeing als beursgenoteerd bedrijf :

In de eerste plaats is de positionering van de Boeing-groep in zijn activiteitensector natuurlijk een van zijn belangrijkste sterke punten. De Boeing-groep is momenteel inderdaad een van de grootste lucht- en ruimtevaartgroepen ter wereld. Het is ook een van de grootste fabrikanten van defensie-, ruimtevaart- en veiligheidssystemen en een van 's werelds grootste fabrikanten van commerciële vliegtuigen.

Ook vanuit puur financieel oogpunt stelt de Boeing-groep de investeerders gerust met zijn resultaten. De Amerikaanse groep heeft de laatste jaren inderdaad een constante en duidelijke stijging van de omzet laten zien. Dit geldt ook voor het bedrijfsresultaat, dat ook een interessante en stabiele groei heeft laten zien. Deze verbetering van de resultaten van het bedrijf is grotendeels te danken aan het vermogen om de door de klanten van Boeing bestelde vliegtuigen op tijd te leveren. De groep staat er immers om bekend een optimale operationele efficiëntie te garanderen, waardoor ze uiteraard haar inkomsten kan verhogen en haar rentabiliteit voortdurend kan verbeteren.

Natuurlijk, en gezien de hoogtechnologische sector waarin Boeing actief is, is het vooral een innovatieve groep die veel investeert in onderzoek en ontwikkeling. De groep heeft dus blijk gegeven van een constante belangstelling voor O&O, in het bijzonder voor engineering, operaties en technologische activiteiten. Als gevolg van deze talrijke investeringen in O & O is Boeing in staat haar aanbod van producten en diensten voortdurend uit te breiden. Hierdoor kan zij haar positie onder de koplopers in haar markt behouden.

Tot slot is het ook interessant om op te merken dat Boeing voortdurend streeft naar uitbreiding van haar aanbod van duurzame producten en brandstoffen. Door haar productportfolio uit te breiden is Boeing in staat om aan alle huidige en toekomstige behoeften van haar klanten te voldoen en een langdurige klantenbinding op te bouwen. De sterke focus van Boeing op duurzame brandstoffen draagt ook bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Dit draagt bij aan een beter imago van het bedrijf in de ogen van het grote publiek in deze tijd van zorg voor het milieu.

 

Nadelen en zwakke punten van het aandeel van Boeing als beursactivum :

In de eerste plaats kunnen we de problemen van de Boeing-groep met zijn personeel benadrukken. Inderdaad, ongeveer 38% van het totale personeelsbestand van Boeing staat onder toezicht van een machtige vakbond. Deze vakbond zorgt er regelmatig voor dat werknemers stoppen met werken. Deze stakingen en andere onderbrekingen leiden natuurlijk tot een aanzienlijke daling van de productiviteit, wat soms kan leiden tot vertragingen in de levering. Dit heeft natuurlijk een directe invloed op de kwaliteit van de relaties van Boeing met haar grote klanten.

We weten ook dat de Boeing-groep voor een groot deel afhankelijk is van de contracten die zij met de Amerikaanse regering heeft gesloten. In feite zijn Amerikaanse overheidscontracten goed voor een groot deel van de totale omzet van Boeing. Dit vertegenwoordigt naar schatting bijna 30% van de jaarlijkse omzet van de groep, wat aanzienlijk is. De duurzaamheid van deze contracten in de tijd hangt echter van vele factoren af, of het nu gaat om economische, budgettaire of gewoon politieke factoren. Als gevolg daarvan kan deze afhankelijkheid van Amerikaanse overheidsbeslissingen een bedreiging vormen voor de toekomst en in ieder geval leiden tot een gebrek aan zichtbaarheid op de resultaten voor beleggers.

Ten slotte toont de Boeing-groep ook een aanzienlijke afhankelijkheid van een aantal van zijn leveranciers, die dus een aanzienlijke onderhandelingspositie hebben. Het gaat hierbij vooral om leveranciers van grondstoffen of geïntegreerde componenten, maar ook om andere soorten leveranciers die onmisbaar zijn voor de activiteiten van de groep. Leveranciers kunnen dus onderhandelen over hun prijzen met Boeing, dat vaak gedwongen is hun voorwaarden te accepteren omdat het bedrijf hun producten en materialen nodig heeft om zijn activiteiten uit te voeren en de productie voort te zetten. Dit probleem leidt natuurlijk tot soms moeilijk te beheersen productiekosten, die een directe invloed hebben op de totale winstgevendheid en het nettoresultaat van de groep.

Een aantal veelgestelde vragen

Op welke markten staan de Boeing-aandelen genoteerd?

Sinds de beursintroductie in 1996 zijn de aandelen van Boeing genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). Sindsdien is het aandeel Boeing ook genoteerd aan Euronext Amsterdam. Natuurlijk is de notering van dit aandeel in de loop van de tijd aanzienlijk veranderd en is de prijs ervan nu veel hoger dan de oorspronkelijke noteringsprijs. Het lijkt de internationale economische situatie te volgen en dus op de lange termijn positief te evolueren.

Wie zijn de dochterondernemingen van de Boeing-groep?

Het Boeing-concern heeft verschillende dochterondernemingen die zowel in de Verenigde Staten als in de rest van de wereld gevestigd zijn, waaronder de volgende bedrijven: Boeing Canada, Boeing International Corporation India Private Limited, Boeing UK, Boeing Rotorcraft Systems, Boeing Capital, Boeing Commercial Airplanes, Boeing Phantom Works, Boeing Australia, Boeing Integrated Defense Systems, McDonnell Douglas, Boeing Spanje, Alteon Training, Boeing Aircraft Holding Company, Insitu en Jeppesen.

Hoe analyseer je de koers van het aandeel Boeing?

Om de koers van het aandeel Boeing te analyseren, moet u zowel de technische analyse gebruiken om de sterkste grafiektrends op te sporen als de fundamentele analyse. Voor dit laatste zult u de markt voor burgerluchtvaartuigen en de groei of achteruitgang daarvan nauwlettend in de gaten houden, evenals de lucht- en ruimtevaartsector, die zelf verbonden is met de defensiesector, en de verschillende partnerschappen die Boeing heeft opgezet, met name met de grote luchtvaartmaatschappijen, die de kern vormen van de groeistrategie van het bedrijf.

De Boeing-titel is online beschikbaar:

U hoeft zich niet tot uw bankier te wenden om te profiteren van de koersbewegingen van Boeing, want CFD-makelaars bieden u de mogelijkheid om direct online te handelen vanaf uw computer!

Handel nu in Boeing aandelen!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.