Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

De stijging van de brandstofprijzen in de afgelopen jaren en de algemene economische instabiliteit

Analyse nr. 2

Ook de door de groep ontwikkelde groene voertuigen kunnen profiteren van de huidige bewustwording.

Analyse nr. 3

De groep kan ook profiteren van de vele technologische innovaties, met name op het gebied van autonome en intelligente voertuigen, dankzij de geïntegreerde en verbonden technologieën.

Analyse nr. 4

Ten slotte zou het BMW-concern een begin kunnen maken met het aangaan van strategische partnerschappen met andere autofabrikanten en zo zijn marktaandeel wereldwijd aanzienlijk kunnen vergroten.

Analyse nr. 5

De huidige stijging van de grondstofprijzen kan een rem zijn op de groei van de automobielindustrie.

Analyse nr. 6

De groep heeft ook te maken met toenemende concurrentie van fabrikanten, vooral in ontwikkelde landen. De markten van deze landen zijn inmiddels echter verzadigd en de prijzen van BMW maken BMW minder concurrerend dan de meeste andere fabrikanten.

Analyse nr. 7

De valutamarkt kan ook een negatieve invloed hebben op de resultaten van BMW als gevolg van de fluctuatie van de euro ten opzichte van andere belangrijke valuta.

Analyse nr. 8

De groep heeft onlangs ook te lijden gehad onder het terugroepen van producten als gevolg van min of meer significante defecten die hebben bijgedragen tot de aantasting van het merkimago van de onderneming in de ogen van de zeer veeleisende consumenten in de high-end sector.

--- Publiciteit ---
Handel nu in BMW!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.

Over de BMW-groep:

De Duitse onderneming BMW of Bayerische Motoren Werke is een van de belangrijkste specialisten op het gebied van het ontwerp, de productie en de verkoop van luxeauto's.  91% van de omzet van de onderneming komt uit de verkoop van auto's, maar BMW verkoopt ook motors en is actief in autofinancieringen.

Het bedrijf heeft 29 verschillende productielocaties en is daardoor in de hele wereld actief, maar het zwaartepunt ligt in West-Europa, vooral in Duitsland.

 

Het aandeel BMW in het kort:

 

De belangrijkste concurrenten van BMW:

De BMW-groep blijft momenteel de wereldwijde leider op het vlak van productie en verkoop van voertuigen uit het zogeheten hogere gamma. Maar in de huidige recessieperiode en in het licht van een gevoelige daling van de vraag, kijkt de groep aan tegen concurrentie die steeds heviger wordt. Om op een samenhangende manier te kunnen handelen in het aandeel van dit bedrijf, is het daarom noodzakelijk dat u de concurrenten van BMW leert kennen. Door het nieuws over deze concurrerende bedrijven te volgen zult de positie van BMW binnen dit marktsegment kunnen inschatten. Hieronder vindt u de rangschikking met de belangrijkste concurrenten van BMW, die overigens voornamelijk beursgenoteerde bedrijven zijn.

Om mogelijkheden op te sporen is het natuurlijk belangrijk om ieder jaar nauwgezet de marktaandeelevolutie van elk van deze bedrijven in het segment van luxeauto's te volgen.

 

De belangrijkste partners van BMW:

De BMW-groep baseert zijn ontwikkelingsstrategie - net als talrijke andere groepen in de sector - op het sluiten van specifieke en doelgerichte partnerschappen. Door zich te verenigen met andere ondernemingen kan de groep bovendien zijn marktaanwezigheid vergroten en zich op een meer zichtbare manier presenteren aan de consument.

BMW is zelfs partner van Toyota, nochtans een rechtstreekse concurrent. Sinds 2013 werken deze bedrijven samen aan de ontwikkeling van een voertuig met een brandstofcel. Het onderzoek beperkt zich niet tot het systeem en de cel zelf, maar omvat ook de waterstoftank, elektrische motor en batterij.

In 2016 tekent BMW een partnerschapsakkoord met IBM voor het ontwerpen van vernieuwende voertuigen die een beroep doen op informatietechnologie.

Het valt ook op te merken dat BMW tot 2013  partner van PSA was op het vlak van productie en ontwerp van motoren voor gebruik in hun voertuigen.

 

Analyse van de koers van het aandeel BMW:

Historisch gezien is het aandeel BMW een van de aandelen die in het afgelopen decennium het sterkst is gestegen. Uit de technische analyse van de grafieken blijkt namelijk dat de koers na een neergaande fase tussen oktober 2007 en januari 2009, waarbij de koers niet heel ver terugviel, nu in een langdurige hausseperiode zit.

Het hoogste historische niveau in deze periode werd niet lang geleden bereikt, namelijk in maart 2015 met € 119,70. Sindsdien heeft het aandeel opeenvolgende dalende en stijgende fasen gekend, maar de koers ligt zich nog altijd op een aantrekkelijk niveau van rond 75 €.

Daarnaast was er tijdens deze hele periode sprake van meerdere microbewegingen met een hoge volatiliteit.

 

Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel BMW:

Naast deze precieze gegevens over recente economische gebeurtenissen die doorheen de laatste jaren een invloed hadden op het merk BMW en op de evolutie van zijn beurskoers, kunt u hier ook kennismaken met meer algemene (maar daarom niet minder belangrijke) beursinformatie.

 

Economische en financiële geschiedenis van BMW:

Opdat u gebeurtenissen met het potentieel om de aandelenkoers van BMW te beïnvloeden zoukunnen identificeren, tonen we u hier een paar te onthouden sleutelgegevens en elementen die de recente financiële geschiedenis van het bedrijf kenmerkten.

Deze informatie en gegevens tonen - in combinatie met historische beursgrafieken - hoe dit soort aankondigingen de koers van het aandeel BMW beïnvloedt.

 

De voordelen en sterke punten van het BMW aandeel als beursactivum:

In de eerste plaats moet eraan worden herinnerd dat de BMW groep wereldwijd een solide reputatie geniet en in 2012 door het zakenblad Forbes werd erkend als het meest internationaal gerenommeerde bedrijf. Deze hoge kwaliteitsreputatie is door BMW bereikt door zijn effectieve bedrijfsstrategie en de consumenten hebben geleerd het merkimago van het bedrijf te waarderen.

De BMW Group onderscheidt zich ook van zijn concurrenten door zijn milieuvriendelijke technologie. De groep heeft namelijk innovaties en technologische ontwikkelingen doorgevoerd die het milieu respecteren door met name te werken aan sectoren van de toekomst, zoals nieuwe ecologische brandstoffen, waaronder waterstof. Als gevolg hiervan bezit de groep nu meer dan twintig voertuigmodellen die als weinig vervuilend worden beschouwd.

De BMW groep kan ook rekenen op hooggekwalificeerd personeel voor de productie van hoogwaardige auto's met hoogwaardige materialen. Opgemerkt zij dat het BMW-concern aan het hoofd staat van een aantal van de meest gekwalificeerde autoassemblagefabrieken ter wereld, met name in de Verenigde Staten en Duitsland. Het moet gezegd worden dat BMW er alles aan doet om een werkgever te zijn die door zijn werknemers gewaardeerd wordt dankzij een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het bedrijf heeft met name veel geïnvesteerd in het beheer van de gezondheid van zijn medewerkers, het professionele evenwicht en de levenskwaliteit op het werk van zijn medewerkers, naast zijn inzet voor de bescherming van het milieu.

Ook wat de sterke punten van de BMW groep betreft, kunnen we de hoge kwaliteit van de producten van dit bedrijf noemen, dat dankzij zijn hoogwaardige techniek een wereldwijd gerenommeerd merk is. De groep investeert veel in onderzoek en ontwikkeling om steeds meer innovatieve voertuigen te produceren die voldoen aan de behoeften van de consument.

Tot slot biedt de BMW Group haar klanten een hoge kwaliteit en een bijzonder concurrerende klantenservice. Het bedrijf werkt immers voortdurend aan de dienst na verkoop om de vragen, problemen en behoeften van zijn klanten te beantwoorden. Op deze manier versterkt het zijn merkimago en past het een bijzonder effectieve loyaliteitstrategie op lange termijn toe.

 

De nadelen en zwaktes van het BMW aandeel als beursactivum:

In de eerste plaats is het van belang eraan te herinneren dat het BMW-concern te maken heeft met een zeer hoge kostenstructuur, of het nu gaat om de productie van luxe- en zeer hoogwaardige auto's, de beloning van gekwalificeerd personeel of de aankoop van nieuwe technologische componenten. Door al deze kosten heeft de groep een hogere productiekosten dan zijn belangrijkste concurrenten, wat uiteraard op zijn winstgevendheid drukt.

Als gevolg van deze hoge kostenstructuur is het BMW-concern verplicht hogere verkoopprijzen te vragen dan zijn concurrenten, met name voor zijn luxeauto's, waardoor het minder concurrerend wordt en marktaandeel verwerft.

Ondanks de inspanningen om uitbreiding te bereiken op basis van strategische bedrijfsaankopen, is het betreurenswaardig dat er een gebrek is aan strategie met betrekking tot deze aankopen en een gebrek aan partnerschappen die interessant zijn voor de groei en ontwikkeling ervan. Het is dus niet de kwantiteit van de allianties die hier ter discussie wordt gesteld, maar de kwaliteit ervan.

Tot slot is de merkenportefeuille van de BMW-groep een ander zwak punt in vergelijking met de concurrentie met slechts 3 grote automerken: BMW, MINI en Rolls-Royce. Ook is er een gebrek aan differentiatie in de merkenportefeuille en de negatieve invloed daarvan op de groei van de onderneming op lange termijn. De groep is met name afwezig op de middensegmenten van de automarkt, waardoor de groep in hoge mate blootgesteld is aan de huidige economische crisis.

Een aantal veelgestelde vragen

Hoe heeft het BMW aandeel het de laatste tijd gedaan?

Het is interessant om te weten hoe het BMW aandeel de afgelopen maanden en jaren heeft gepresteerd. Over een periode van 5 jaar is de prestatie van dit aandeel dus - 45,37%. In drie jaar tijd was dat -30,71%, in twee jaar tijd -27,67% en in één jaar tijd -13,87%. Er was echter een positieve prestatie in de afgelopen drie maanden met een winst van 37,22% en een stijging van 6,67% in de afgelopen maand, dat wil zeggen juni 2020.

Wat is het risiconiveau van de BMW actie?

Het is ook nuttig om te weten welk risico de BMW-actie op min of meer lange termijn met zich meebrengt voordat u uw strategie implementeert. Op korte termijn, d.w.z. gedurende een maand, is dit niveau dus 36,27%. Het gaat door naar 59,05% over drie maanden en 54,99% over zes maanden. Op langere termijn daalt dit risico echter tot 29,71% over 3 jaar en is het 33,64% over 10 jaar.

Waar zijn de BMW aandelen momenteel genoteerd?

Zoals in dit artikel wordt vermeld, is de koers van het BMW-aandeel momenteel genoteerd op de markt van Frankfurt, d.w.z. op de Deutsche Boerse. BMW is inderdaad een Duits concern en het bedrijf maakt ook deel uit van de Duitse nationale referentie-index, de DAX 30 en daarmee van de 30 grootste kapitalisaties van het land. Maar dit aandeel staat ook op de NASDAQ.

--- Publiciteit ---
Handel nu in BMW!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.