AMAZON

Analyse van de koers van het Amazon aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Steeds meer particuliere beleggers en handelaren hebben interesse in de effecten van grote Amerikaanse bedrijven. Vooral de aandelen die staan genoteerd aan de Nasdaq zijn erg populair. Dit geldt ook voor het aandeel Amazon dat grote koersschommelingen kent en waarin op de lange termijn dus winstgevend kan worden gespeculeerd.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

Als onderdeel van uw fundamentele analyse van deze actie, zal u uiteraard de online verkoopsector in het algemeen en de evolutie van de vraag met grote aandacht volgen.

Analyse nr. 2

De reputatie van Amazon wordt vaak beschadigd door de pers en elke gebeurtenis of communicatie in dit verband kan een belangrijke invloed hebben op de koers van het aandeel. Het kan met name gaan om rechtszaken of andere sociale schandalen.

Analyse nr. 3

De toenemende diversificatie van de activiteiten van deze groep is ook een interessante manier om te bestuderen. Alle activiteiten die erop gericht zijn deze diversificatie te versnellen, zoals de oprichting van strategische partnerschappen, bedrijfsovernames of joint ventures, zullen daarom worden gevolgd.

Analyse nr. 4

Aangezien de verkopen van Amazon internationaal plaatsvinden, zal het ook nodig zijn om de valutamarkt nauwlettend in de gaten te houden, aangezien de wisselkoersen van invloed kunnen zijn op de concurrentiepositie van het bedrijf.

Analyse nr. 5

Tot slot, hoewel de concurrentie van Amazon relatief zwak is, zullen we de andere grote onlineverkoopbedrijven en hun grote evenementen, maar ook en vooral de evolutie van de marktaandelen van elk van deze grote spelers nauwlettend in de gaten houden.

--- Publiciteit ---
Handel nu in het aandeel Amazon!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.

Algemene presentatie van het bedrijf Amazon:

Amazon is algemeen bekend omdat het sterk aanwezig is op internet en over de hele wereld. De belangrijkste activiteit is de online verkoop van boeken, maar in de loop van de tijd heeft Amazon nieuwe activiteiten ontplooid. Het bedrijf verkoopt nu allerlei soorten producten zoals CD's, DVD's, digitale apparatuur en huishoudapparatuur en het biedt zelfs de mogelijkheid om tegen betaling muziekbestanden te downloaden.

Het grootste deel van de omzet wordt in de Verenigde Staten gerealiseerd, maar Amazon heeft de hele wereld weten te veroveren en is ook sterk aanwezig in Europa. Op dit moment is het een van de wereldleiders op het gebied van online verkoop van consumentenproducten.

 

Belangrijkste concurrenten van Amazon:

Binnen de e-commerce-sector is Amazon ongetwijfeld een van de bedrijven die in de loop van de laatste jaren de grootste vooruitgang boekten. Dankzij de ontwikkeling van producten en diensten door implementering van een diverse knowhow en door een rationele en progressieve strategie voor de mobilisering van middelen wist de groep zich te onderscheiden van de concurrentie, in het bijzonder op het gebied van standaardiseren van zijn procedures. Om die redenen heeft Amazon op dit moment niet veel rechtstreekse concurrenten. Tussen de ondernemingen die proberen om met Amazon te concurreren vinden we vaak de naam van volgende bedrijven:

Natuurlijk krijgt Amazon nog steeds veel jaloerse blikken omdat het binnen zijn activiteitengebied de leidersplaats wist te behouden en omdat het steeds verder vernieuwt om die leiderspositie voor lange tijd te consolideren.

 

De belangrijkste partners van Amazon:

Amazon blijft nieuwe partnerschappen met ondernemingen uit vaak verrassende sectoren sluiten. Zo kwam het tot een akkoord met autobouwer Ford voor het ontwerp van een toestel om de auto vanop afstand te controleren.

In 2014 sluit Amazon ook partnerschappen met Samsung op het vlak van online uitzenden van inhoud via 4K-televisie.

In 2015 kondigt Nintendo een partnerschap met Amazon aan, net als het Spaanse Dia, dat in 2016 een gelijksoortig akkoord sluit voor de online verkoop van hun producten.

 

Introductie en notering van het Amazon-aandeel:

In 1995 wordt Amazon op de beurs geïntroduceerd en in de berekening van de Nasdaq opgenomen. Zijn resultaten maken het tot een van de meest geliefde aandelen bij traders in deze sector; Amazon haalt immers een omzet van ongeveer 35 miljard dollar per jaar.

In sommige jaren maakt het bedrijf zelfs winsten die bijna 40% hoger liggen dan het jaar ervoor. Amazon voelde natuurlijk de gevolgen van de crisis en van het uiteenspatten van de internetbubbel in 2006, maar het bedrijf veerde recht door talrijke diensten te ontwikkelen.

De aandelen van Amazon zijn dan ook zeer populair bij beleggers vanwege het vermogen van het bedrijf om zich te richten op nieuwe winstgevende activiteiten, maar ook vanwege de opeenvolgende overnames van bedrijven waarvan de activiteiten complementair zijn aan die van het bedrijf zelf.

 

Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Amazon:

Om volledige en betrouwbare analyses van de aandelenkoers van Amazon te kunnen maken, moet u uiteraard de bovenstaande informatie, zoals de activiteiten van het bedrijf, zijn historische koersevolutie en overige belangrijke gegevens kennen. Toch zijn ook enkele meer fundamentele beursgegevens onmisbaar; die hebben we hierna voor u samengevat:

Een groot deel van het kapitaal van de onderneming is in handen van institutionele beleggers, waaronder Royal London Asset Managment, T. Rowe Price Associates, Vanguard Group, Capital World Investors, Fidelity Managment and Research Company, State Street Corporation, BlackRock Funds Advisors, Capital Research Global Investors, Baillie Gifford & Co Limited en Jennisson Associate.

 

Economische en financiële geschiedenis van Amazon:

Om de koersevoluties van het aandeel Amazon beter te begrijpen en erop te kunnen anticiperen, is het belangrijk om bepaalde historisch-economische gebeurtenissen die de opgang van dit aandeel kenmerkten te kennen, met inbegrip van de belangrijkste overnames en aandelenparticipaties. Hieronder vindt u een paar belangrijke gebeurtenissen.

In 2017 neemt Amazon online distributeur Souq over, een bedrijf dat erg aanwezig is in het Midden-Oosten, een regio waar het voor Amazon moeilijk was om voet aan de grond te krijgen. Recentelijk kondigde Amazon de overname van 23% van de aandelen in Plug Power aan, een Amerikaanse producent van waterstofbatterijen.

 

De verschillende producten en diensten die Amazon aanbiedt:

Om via CFD's op de koers van het aandeel Amazon te traden is het uiteraard van cruciaal belang dat u het geheel van producten en diensten die het bedrijf aanbiedt goed kent. Wij stellen ze hieronder aan u voor en bekijken de activiteiten van dit concern wat meer in detail.

 

Het online verkoopplatform van Amazon:

Dit is natuurlijk de bekendste activiteit van de groep. Hett MarketPlace-platform geeft zowel professionele als particuliere verkopers de kans om hun producten online te verkopen, op voorwaarde dat deze producten deel uitmaken van de Amazon-catalogus. Via een commissie op de verkoopprijs, vaste beheerkosten en een vaste commissie per verkocht item haalt de groep inkomsten uit elke voltooide verkoop. Uiteraard heft de website, in overeenstemming met de wet, ook btw.

 

E-reader Kindle:

In 2007 creëerde Amazon een e-reader die Kindle gedoopt werd en die intussen een echt vlaggenschip van het merk is geworden. De e-reader kan ook in de vorm van een softwareprogramma voor computers of tablets gebruikt worden en is uiteraard geschikt voor gebruik met Android- of Apple-smartphones.

Op die manier commercialiseert Amazon de leeslicentie van een heleboel werken, terwijl de koper ze via verschillende ondersteuningen en platformen kan raadplegen. Natuurlijk blijven de eigenlijke bestanden eigendom van Amazon. Ze worden dus niet echt verworven door de gebruiker, die in feite alleen het lees- en consultatierecht koopt.

 

De service Amazon Video:

Dit is een van Amazons grootste projecten. De Amazon Video-dienst werd in 2006 gelanceerd en is - zoals zijn naam doet vermoeden - een video on demandplatform. Het doel van deze service is natuurlijk om zich op de steeds verder groeiende VOD-markt te positioneren en er te concurreren met de sectorgiganten zoals Netflix of Google.

De Amazon Video-service is al beschikbaar in een heleboel landen zoals de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Oostenrijk en Duitsland.

Hoewel hij tot nu toe nog niet het verhoopte succes had, kan deze dienst met een steeds vollere videocatalogus en competitieve tarieven op langere termijn een steeds grotere bekendheid krijgen.

 

De Amazon Mechanical Turc-crowdsourcingservice:

Minder bekend dan andere diensten waarover we hierboven hadden, is Amazon Mechanical Turc of AMT: een in 2005 gelanceerde online service van microwerk die gebaseerd is op een online crowdsourcingplatform. Personen die dat wensen kunnen via dit platform bepaalde gedematerialiseerde taken uit sectoren met een nog erg onderontwikkelde artificiële intelligentie op zich nemen, zoals analyse van beeldinhoud of productie van diverse informatie.

 

Bewaringsdienst Amazon Lockers:

Via deze dienst (opgestart in 2015) wil Amazon zich op het gebied van online verkoop nog maar eens onderscheiden van de concurrentie. Amazon Lockers is eigenlijk een dienst van automatische lockers die in verschillende grote steden in Frankrijk zoals Parijs en Villeneuve d'Ascq geplaatst werden, en ook in verschillende Amerikaanse en Britse steden. Met deze dienst kunt u in bepaalde winkelcentra bestellingen die u op het internetplatform plaatste afhalen.

 

Vrachtdiensten van Amazon:

Nog steeds met het doel om de kosten te minimaliseren en om de volledige verkoopketting van zijn producten te beheersen, begint Amazon in 2016 in de Verenigde Staten een partnerschap met vliegtuigverhuurder ATSG: het huurt een twintigtal Boeing 767-vrachtvliegtuigen voor een periode van 5 tot 7 jaar. Deze toestellen zijn bestemd voor het uitvoeren van Amazon-leveringen: zo kan het bedrijf zich beetje bij beetje loswerken uit zijn verplichtingen met traditionele bezorgbedrijven zoals UPS of FedEx.

Maar Amazon gaat nog verder in dit opzicht: in 2016 verklaart het bedrijf dat het met de Britse regering onderhandelt over de ontwikkeling van een project voor de levering van kleine pakjes met behulp van drones. Omdat men rekening moet houden met talrijke legale en logistieke beperkingen zit dit project uiteraard nog in de fase van haalbaarheidsstudie. Zou dit project werkelijkheid worden, dan zou Amazon zowat overal ter wereld in minder dan 30 minuten kleine pakjes kunnen bezorgen.

Nog steeds in 2016 toont de Amazon-groep opnieuw zijn grote verbeelding: het vraagt een patent aan voor het plaatsen van door zeppelins omhooggehouden vliegende magazijnen om de service van pakjesbezorging via drones te ondersteunen.

 

De Amazon Go-winkels:

In 2016 toont Amazon zich nog maar eens een pionier in de sector van geautomatiseerd werk door in Seattle de eerste kassaloze supermarkt voor levensmiddelen - Amazon Go genaamd - te openen. Deze supermarkt is de eerste in zijn soort en bevindt zich na de lancering nog in de testfase; op dit moment kunnen alleen Amazon-werknemers er al gebruik van maken.

 

De Amazon Textiles-kleding:

Nog zo’n activiteitensector waarin men de gigant Amazon niet meteen zou verwachten. Het bedrijf lanceerde met Goodtgreads en Paris Sunday twee textielmerken die momenteel uitsluitend online gecommercialiseerd worden.

 

Wat zijn de voordelen van het aandeel Amazon als beursactivum?

 

De nadelen van het aandeel Amazon als beursactivum:

Natuurlijk heeft traden in het aandeel Amazon niet alleen voordelen voor beleggers. Hoewel die enkele tekortkomingen van de waarde tegenover haar talrijke kwaliteiten eerder klein zijn, moet u er toch rekening mee houden.

Tot de grootste zwaktes van de Amazon-groep rekent men in het bijzonder bepaalde problemen die met inbreuken op octrooien te maken hebben en die sinds enige tijd op het vertrouwen van de beleggers wegen. De betrouwbaarheid van de hosting servers van het Amazon-platform (die regelmatig storingen ondervinden) is een terugkerend probleem dat de markt kan verontrusten.

Amazon wordt ook geconfronteerd met enkele belangrijke bedreigingen, in het bijzonder wat de belastinginning op via het platform verkochte goederen betreft: die verkleinen de marges en dus ook de competitiviteit van de groep.

Amazon voert jaar na jaar ook een steeds belangrijker wordende concurrentiestrijd met nieuwkomers die marktaandeel proberen in te pikken op het terrein van gedematerialiseerde boeken.

Als laatste kunnen fluctuerende wisselkoersen, afhankelijk van de marktcondities, de rentabiliteit van het bedrijf op internationaal vlak afremmen.

Maar omdat de voordelen van het aandeel Amazon alles bij elkaar veel talrijker blijven dan de nadelen blijft deze titel momenteel een beleggersfavoriet.

Een aantal veelgestelde vragen

Wat is de marktkapitalisatie van Amazon?

Na de publicatie van de jaarrekening over het boekjaar 2019 bereikte het aandeel van Amazon een recordhoogte op de beurs. Op de 30/01/2020 sprong de voorraad met meer dan 12% in één sessie. De kapitalisatie van deze "BLAUWE CHIP" van de NASDAQ kwam zo over de mythische balk van 1000 miljard dollar. In de lijn van het zicht is Amazon nu op basis van de voornaam met Apple, Microsoft en Alphabet, die de enige zijn die een hogere waardering laten zien dan die van de e-commerce reus.

Wat zijn de elementen die de koers van het Amazon-aandeel kunnen doen dalen?

De evolutie van de aandelenkoers van Amazon is de laatste maanden een "succesverhaal" geworden. In 10 jaar tijd is de koers van het aandeel met 2160 % !!! gestegen. Alleen al in de maand januari 2020 werd een prestatie van +18% neergezet. Amazon is nu stevig geïnstalleerd in de stoel van een wereldleider. De firma lijkt de concurrentie te hebben verpletterd. We moeten echter niet vergeten dat de Tarpeïsche rots altijd dicht bij de hoofdstad ligt. Amazon zet zijn activiteiten in op de 5 continenten. Haar omzet is multi-valuta en permanent sterk blootgesteld aan een valutadevaluatie op de valutamarkt. Haar leidende positie dwingt haar nu te innoveren om nieuwe groeiaandrijvers te vinden. Erger nog, aangezien de meeste van zijn activiteiten verband houden met de wereldhandel en de gezinsconsumptie, zou het Amazongebied hard getroffen worden door een economische recessie. Dit zijn allemaal factoren om op te letten, want dat zou de koers van het Amazon-aandeel kunnen doen dalen.

Moeten we de koers van Amazon in euro's analyseren?

Het Amazon-aandeel is een van de meest volatiele aandelen op de beurs. De koers van het aandeel is de afgelopen 10 jaar gestegen, maar schommelt ook van een laag naar een hoog punt. Het aandeel staat genoteerd op de NASDAQ in Amerikaanse dollars. Als u overweegt om Amazon-aandelen te kopen, moet u natuurlijk rekening houden met de kosten van de EUR/USD-conversie bij het kopen en vervolgens verkopen. In plaats van zich te richten op de valutabewegingen en de euro-equivalente waarde van het Amazonbestand, moet u echter op zoek gaan naar mogelijkheden om het bestand op een laag pitje te kopen met als doel een kapitaalwinst op korte termijn te boeken.

--- Publiciteit ---
Handel nu in het aandeel Amazon!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.