Over de Alibaba-groep:
De Alibaba Holding is op dit moment de grootste Chinese onderneming op het gebied van internethandel. Dankzij een internetplatform waarmee particulieren en bedrijven online kunnen handelen, wordt de omzet van het bedrijf steeds groter.
De onderneming is vooral actief in 3 grote sectoren: met name het beheer van online handelsplatformen, maar ook online betalingsdiensten en andere IT-dienstverlening.
Het aandeel Alibaba in het kort:
- Totale beurswaarde: 196 miljard dollar
- Aantal aandelen: Niet opgegeven
- Plaats van notering: NYSE
- Markt: Main Market
- Index: Geen
- Sector: Internet
De belangrijkste concurrenten van Alibaba:
Vandaag is Alibaba een van de internetgiganten die een voorkeursplekje wisten te veroveren in de sector van internationale e-commerce. Maar het bedrijf is niet als enige actief binnen de sector; het moet dus de valstrikken van zijn concurrenten omzeilen. Tijdens uw fundamentele analyse van dit aandeel moet u dus rekening houden met Alibaba's grote concurrenten en hun resultaten. Om u te helpen vindt u hier een lijst met de belangrijkste bedrijven binnen de sector, gerangschikt volgens omzet:
- Amazon met 135 miljard dollar.
- JD.com met 26 miljard dollar
- Apple Inc met 24 miljard dollar.
- Wal-Mart met 13 miljard dollar.
- Suning Commerce Group Co met 8 miljard dollar.
- Otto met 7 miljard dollar.
- Tesco PLC met 6 miljard dollar.
- Vipshop Holdings Limited eveneens met 6 miljard dollar.
- Liberty Interactive Corporation met 5 miljard dollar.
- Macy’s met 4,5 miljard dollar.
De belangrijkste partners van Alibaba:
In 2016 bereikten Groupe Axa, Alibaba en Ant Financial Services een akkoord voor een wereldwijd strategisch partnerschap om samen nieuwe mogelijkheden te bestuderen voor de distributie van producten en verzekeringsservices van de Franse groep via het e-handeluniversum van Alibaba, en meer in het bijzonder voor ondernemingen en bedrijven die voor hun online aan- en verkoop nu al de platforms van Alibaba gebruiken.
Datzelfde jaar sloot de Nestlé-groep een partnerschap met Alibaba om hun producten in de kijker te plaatsen op de tot dan erg gesloten Chinese markt. Honderden producten van Nestlé zullen als gevolg hiervan via het Alibaba-platform verkocht worden.
Nog steeds in 2016, werd ook Crédit Agricole een partner van Alibaba: het biedt klanten die via de platformen van Alibabaeen voertuig kochten autoverzekeringen aan via dochteronderneming GMC-Sofinco.
Analyse van de koers van het aandeel Alibaba:
Het aandeel Alibaba heeft een realtime notering op de Amerikaanse beurs NYSE en op de Main Market.
Het aandeel Alibaba kreeg in september 2014 een eerste notering op de beurs met een koers van 90,46 $. De koers begon direct te stijgen tot in november 2014 toen een hoogste punt werd bereikt van 114,56 $. Daarna ging de koers flink op en neer met een licht dalende trend die in september 2015 lijkt te zijn beëindigd toen een laagste koers werd bereikt van 59,29 $. Sindsdien wordt een lichte koersstijging genoteerd die echter wel wordt gekenmerkt door sterke en minder sterke neerwaartse koerscorrecties.
Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Alibaba:
Tot slot vindt u hier wat algemene maar niet te missen informatie over het aandeel Alibaba:
- In 2017 bereikt de totale beurswaarde van Alibaba de ordegrootte van 301.292,85 miljoen USD.
- Het aantal van door Alibaba uitgegeven effecten dat in diezelfde periode en nu nog steeds op de aandelenmarkt in omloop is, bedraagt 7.508.642 stuks.
- De marktprijs van het aandeel Alibaba staat genoteerd op de Main Market van het financiële centrum NYSE (New York Stock Exchange) in de Verenigde Staten.
- Alibaba maakt ook deel uit van de Amerikaanse beursindex DJ 100 en bevindt zich tussen de 100 Amerikaanse bedrijven met de hoogste beurswaarden van deze sector.
- De groep van Alibaba-aandeelhouders is samengesteld uit 32% aandelen van investeringsfonds SoftBank Corporation, 15,40% aandelen van de Yahoo-groep en 12,50% aandelen die in handen zijn van de bestuursleden en de huidige CEO van de groep. De resterende aandelen zijn in vrije omloop op de markt en worden uitgewisseld tussen individuele of institutionele beleggers.
Economische en financiële geschiedenis van de Alibaba-groep:
Opdat u de historische koersbewegingen van het aandeel Alibaba beter zou kunnen interpreteren, geven wij u hier een overzicht van de recentste economische en financiële gebeurtenissen die deze onderneming gekenmerkt hebben.
- In 2013 neemt Alibaba door een investering van 364 miljoen dollar 2%van het kapitaal van Haier over.
- In 2014 verwerftAlibaba voor 1,58 miljard dollar AutoNavi in China, terwijl het ook 60% van ChinaVision - gespecialiseerd in filmproductie - overneemt. In datzelfde jaar investeert de groep in de Amerikaanse start-up Tango. Alibaba verwerft vervolgens voor 880 miljoen euro aandelen van de onderneming YoukuTudou en 34% van de aandelen die het nog niet had in UCWeb.
- In 2014 wordt het aandeel Alibaba in New York voor het eerst op de beurs genoteerd, tegen 68 dollar per stuk. Met 25 miljard dollar zal dit de grootste beursintroductie ter wereld zijn.
- In 2015 investeert Alibaba in Meizu; het wordt er meerderheidsaandeelhouder. Alibaba kondigt vervolgens de aankoop van de nog ontbrekende aandelen in Youku aan. Datzelfde jaar koopt Alibaba South China Morning Post voor 266 miljoen dollar en het tekent een contract met Disney voor de levering van video on demand in China.
- In 2016 verwerft Alibaba een meerderheidsaandeel in Lazada en het lanceert een partnerschap met AXA Assurance. Hetzelfde jaar kondigt de groep aan dat hij voor 300 miljoen dollar een participatie van 25% in Sanjiang Shopping Club verwerft; er volgt nog een bijkomende participatie van 7% in dezelfde onderneming.
- In 2017 verhoogt Alibaba zijn participatie in Intime Retail van 35 naar 74% en het koopt MoneyGram voor 880 miljoen dollar.
- In 2017, ten slotte, investeert Alibaba 18 miljoen euro in de Zwitserse start-upWayRay, die gespecialiseerd is in augmentedreality aan boord van voertuigen. De groep maakt een einde aan de levering van video on demand door DisneyLife: het is een samenwerking die slechts 5 maanden duurde.
Wat zijn de voordelen van het aandeel Alibaba als beursactivum?
Om goed te beginnen met beleggen in een Chinees aandeel zoals dat van het Alibaba-concern moet u eerst de voordelen en sterktes van dit beursaandeel goed kennen, net als de mogelijkheden ervan om de komende jaren positief te evolueren. Hier vindt u een overzicht van de troeven van deze groep.
Een eerste troef van Alibaba is natuurlijk de reikwijdte van zijn operaties en de markt waarop de groep hoofdzakelijk actief is: de Chinese markt behoort tot de aantrekkelijkste ter wereld. China is niet alleen het dichtstbevolkte land ter wereld: het is ook een land in volle economische ontwikkeling, waardoor het een belangrijke economische leider is. Toch is het zelfs voor de grote internationale concerns bijzonder moeilijk om zich op deze heel rendabele markt te positioneren. Alibaba is hier echter heel snel in geslaagd.
Een ander voordeel van het Alibaba-aandeel is het marktaandeel van deze onderneming. Zoals we hierboven al vermeldden is Alibaba een belangrijke speler op de Chinese markt, waar het in 2017 een marktaandeel van bijna 58% had. Zijn dichtste concurrent heeft daarentegen een marktaandeel van slechts 22%. Om deze prestatie mogelijk te maken deed Alibaba een beroep op de solide steun van grote fabrikanten, waardoor het zijn producten op de Chinese markt maar ook wereldwijd kon aanbieden.
Alibaba is bovendien een visionaire leider. De groep wordt al sinds lange tijd geleid door Jack Ma, die zijn voorstellingskracht en avantgardistische visie op de markt al lang niet meer hoeft te bewijzen. Zoals Steve Jobs het merk Apple tot een succesverhaal omtoverde, wordt ook Jack Ma erkend als de basis van het succes en de groei van Alibaba. Het spreekt voor zich dat de onderneming in de toekomst voordeel zal kunnen blijven putten uit de adviezen en visies van deze emblematische leider, waardoor het bedrijf blijvend van een optimaal beheer zal kunnen genieten.
Een van Alibaba’s belangrijkste troeven bestaat ten slotte uit de goede relaties die het concern met zijn verschillende partners onderhoudt. En deze partners zijn talrijk in het licht van de kwaliteit die de groep aanbiedt. Alibaba biedt in feite zowel aan handelaars, consumenten als derde verkopers efficiënte financiële systemen, evolutieve platformen, opslagoplossingen en cloudoplossingen aan; dit maakt de onderneming bijzonder aantrekkelijk.
De zwakke punten en nadelen van het aandeel Alibaba als beursactivum:
We zagen net de sterke punten van het Alibaba-concern en de gebieden waarop de onderneming aantrekkelijk kan zijn voor wereldwijde beleggers die dankzij CFD’s in de koers van het bedrijf willen beleggen. Maar voordat u zich op zo’n speculatie stort moet u natuurlijk ook eerst de zwaktes en belangrijkste gebreken van dit concern kennen. Daarom vindt u hier een overzicht van de zwakke punten van de Alibaba-groep.
De eerste zwakte van het bedrijfsmodel van Alibaba heeft vreemd genoeg te maken met het succes van de onderneming. Het Alibaba-platform begrenst het aantal verkopers die er hun producten aan de man willen brengen niet. Dit zorgt elk jaar voor een grote stijging van het aantal verkopers, maar het verhoogt ook de concurrentie tussen deze verkopers. Hoewel de eindklanten uiteraard van deze concurrentie profiteren om goede koopjes te doen, zullen verkopers deze te sterke concurrentie op termijn mogelijk niet langer verdragen omdat ze te sterk op hun winstgevendheid weegt. Daarom kunnen ze misschien hun contract met Alibaba beëindigen, wat het bedrijf uiteraard enkele problemen zou kunnen veroorzaken. Het is interessant om eraan te herinneren dat het platform enkele jaren geleden slechts 8,5 miljoen verkopers telde, maar dat dit cijfer sinds toen onophoudelijk is gestegen. Om die reden hebben enkele grote en erg populaire verkopers zich snel teruggetrokken uit de online verkoop van hun producten via de Taobao- en Tmall-platformen van Alibaba.
Een ander negatief punt met betrekking tot Alibaba betreft de erg hoge kortingen. Het prijsbeleid van de platformen van de Alibaba-groep zorgt er in werkelijkheid voor dat de verkopers hun producten niet tegen billijke en winstgevende prijzen kunnen verkopen. In werkelijkheid haalt deze groep haalt zijn grootste winsten voornamelijk uit de verhuur van publicitaire ruimte aan de verkopers. Daarom kunnen verkopers die zich genoodzaakt zien om hun producten tegen lage prijzen te verkopen ook beslissen om het schip te verlaten voor een in hun ogen betere oplossing.
Daarnaast moet u ook rekening houden met het erg bijzondere commerciële beleid van China en met grenzen die de ondernemingen soms opgelegd krijgen, wat hun ontwikkeling kan hinderen of afremmen. De Alibaba-groep zal dus mogelijk niet van hetzelfde liberalisme als zijn belangrijkste concurrenten genieten; zo kan het een belangrijk deel van zijn marktaandeel verliezen.