ALIBABA

Analyse van de koers van het Alibaba aandeel

--- Publiciteit ---
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Zoals iedereen inmiddels weet is China de laatste jaren een van de landen met de hoogste economische groei ter wereld. En grote Chinese bedrijven staan nu ook aan de beurs genoteerd. Particuliere beleggers kunnen hiervan profiteren, dus ook in Nederland. In dit artikel gaan we dieper in op het aandeel Alibaba en leggen we uit hoe u de koers van dit aandeel kunt analyseren met behulp van de beursgrafieken.  

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

De eerste uitdaging voor de toekomst van Alibaba is natuurlijk zijn capaciteit om zich op andere markten dan alleen de Chinese te ontwikkelen. De groep kon in zijn land van herkomst al een bepaalde bekendheid verwerven, maar heeft ook alle nodige troeven in handen voor de verovering van de wereldmarkt.

Analyse nr. 2

Natuurlijk moet Alibaba ook opboksen tegen bepaalde dreigingen, waaronder de belangrijke ontwikkeling van sommige concurrenten. De Indische markt, die door Alibaba als prioriteit wordt beschouwd, heeft met Amazon en Flipkart bovendien al twee erg grote concurrenten met een solide reputatie. Het zal Alibaba in werkelijkheid tijd kosten om zich op de hoogte te hijsen van deze twee bedrijven die al een tijd in het land actief zijn. Globaal gezien ondervindt Alibaba op internationale schaal de laatste jaren steeds sterkere concurrentie, waarbij verschillende grote concerns zoals eBay, Amazon, JD en Tencent een serieuze dreiging vertegenwoordigen.

Analyse nr. 3

Zoals we hierboven zagen is het voordat u positie inneemt ook aanbevolen om rekening te houden met de stabiliteit van de Chinese economie.

Analyse nr. 4

De stijgende vraag naar diensten op e-commerceplatformen betekent een aanzienlijke verlaging van de winstgevendheid voor ondernemingen zoals Alibaba. Dit kan een verlies van interesse van de beleggers in dit aandeel veroorzaken.

--- Publiciteit ---
Beleg nu in het aandeel Alibaba!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.

Over de Alibaba-groep:

De Alibaba Holding is op dit moment de grootste Chinese onderneming op het gebied van internethandel.  Dankzij een internetplatform waarmee particulieren en bedrijven online kunnen handelen, wordt de omzet van het bedrijf steeds groter.

De onderneming is vooral actief in 3 grote sectoren: met name het beheer van online handelsplatformen, maar ook online betalingsdiensten en andere IT-dienstverlening.

 

Het aandeel Alibaba in het kort:

 

De belangrijkste concurrenten van Alibaba:

Vandaag is Alibaba een van de internetgiganten die een voorkeursplekje wisten te veroveren in de sector van internationale e-commerce. Maar het bedrijf is niet als enige actief binnen de sector; het moet dus de valstrikken van zijn concurrenten omzeilen. Tijdens uw fundamentele analyse van dit aandeel moet u dus rekening houden met Alibaba's grote concurrenten en hun resultaten. Om u te helpen vindt u hier een lijst met de belangrijkste bedrijven binnen de sector, gerangschikt volgens omzet:

 

De belangrijkste partners van Alibaba:

In 2016 bereikten Groupe Axa, Alibaba en Ant Financial Services een akkoord voor een wereldwijd strategisch partnerschap om samen nieuwe mogelijkheden te bestuderen voor de distributie van producten en verzekeringsservices van de Franse groep via het e-handeluniversum van Alibaba, en meer in het bijzonder voor ondernemingen en bedrijven die voor hun online aan- en verkoop nu al de platforms van Alibaba gebruiken.

Datzelfde jaar sloot de Nestlé-groep een partnerschap met Alibaba om hun producten in de kijker te plaatsen op de tot dan erg gesloten Chinese markt. Honderden producten van Nestlé zullen als gevolg hiervan via het Alibaba-platform verkocht worden.

Nog steeds in 2016, werd ook Crédit Agricole een partner van Alibaba: het biedt klanten die via de platformen van Alibabaeen voertuig kochten autoverzekeringen aan via dochteronderneming GMC-Sofinco.

 

Analyse van de koers van het aandeel Alibaba:

Het aandeel Alibaba heeft een realtime notering op de Amerikaanse beurs NYSE en op de Main Market.

Het aandeel Alibaba kreeg in september 2014 een eerste notering op de beurs met een koers van 90,46 $. De koers begon direct te stijgen tot in november 2014 toen een hoogste punt werd bereikt van 114,56 $. Daarna ging de koers flink op en neer met een licht dalende trend die in september 2015 lijkt te zijn beëindigd toen een laagste koers werd bereikt van 59,29 $. Sindsdien wordt een lichte koersstijging genoteerd die echter wel wordt gekenmerkt door sterke en minder sterke neerwaartse koerscorrecties.

 

Belangrijke beursgegevens met betrekking tot het aandeel Alibaba:

Tot slot vindt u hier wat algemene maar niet te missen informatie over het aandeel Alibaba:

 

Economische en financiële geschiedenis van de Alibaba-groep:

Opdat u de historische koersbewegingen van het aandeel Alibaba beter zou kunnen interpreteren, geven wij u hier een overzicht van de recentste economische en financiële gebeurtenissen die deze onderneming gekenmerkt hebben.

 

Wat zijn de voordelen van het aandeel Alibaba als beursactivum?

Om goed te beginnen met beleggen in een Chinees aandeel zoals dat van het Alibaba-concern moet u eerst de voordelen en sterktes van dit beursaandeel goed kennen, net als de mogelijkheden ervan om de komende jaren positief te evolueren. Hier vindt u een overzicht van de troeven van deze groep.

Een eerste troef van Alibaba is natuurlijk de reikwijdte van zijn operaties en de markt waarop de groep hoofdzakelijk actief is: de Chinese markt behoort tot de aantrekkelijkste ter wereld. China is niet alleen het dichtstbevolkte land ter wereld: het is ook een land in volle economische ontwikkeling, waardoor het een belangrijke economische leider is. Toch is het zelfs voor de grote internationale concerns bijzonder moeilijk om zich op deze heel rendabele markt te positioneren. Alibaba is hier echter heel snel in geslaagd.

Een ander voordeel van het Alibaba-aandeel is het marktaandeel van deze onderneming. Zoals we hierboven al vermeldden is Alibaba een belangrijke speler op de Chinese markt, waar het in 2017 een marktaandeel van bijna 58% had. Zijn dichtste concurrent heeft daarentegen een marktaandeel van slechts 22%. Om deze prestatie mogelijk te maken deed Alibaba een beroep op de solide steun van grote fabrikanten, waardoor het zijn producten op de Chinese markt maar ook wereldwijd kon aanbieden.

Alibaba is bovendien een visionaire leider. De groep wordt al sinds lange tijd geleid door Jack Ma, die zijn voorstellingskracht en avantgardistische visie op de markt al lang niet meer hoeft te bewijzen. Zoals Steve Jobs het merk Apple tot een succesverhaal omtoverde, wordt ook Jack Ma erkend als de basis van het succes en de groei van Alibaba. Het spreekt voor zich dat de onderneming in de toekomst voordeel zal kunnen blijven putten uit de adviezen en visies van deze emblematische leider, waardoor het bedrijf blijvend van een optimaal beheer zal kunnen genieten.

Een van Alibaba’s belangrijkste troeven bestaat ten slotte uit de goede relaties die het concern met zijn verschillende partners onderhoudt. En deze partners zijn talrijk in het licht van de kwaliteit die de groep aanbiedt. Alibaba biedt in feite zowel aan handelaars, consumenten als derde verkopers efficiënte financiële systemen, evolutieve platformen, opslagoplossingen en cloudoplossingen aan; dit maakt de onderneming bijzonder aantrekkelijk.

 

De zwakke punten en nadelen van het aandeel Alibaba als beursactivum:

We zagen net de sterke punten van het Alibaba-concern en de gebieden waarop de onderneming aantrekkelijk kan zijn voor wereldwijde beleggers die dankzij CFD’s in de koers van het bedrijf willen beleggen. Maar voordat u zich op zo’n speculatie stort moet u natuurlijk ook eerst de zwaktes en belangrijkste gebreken van dit concern kennen. Daarom vindt u hier een overzicht van de zwakke punten van de Alibaba-groep.

De eerste zwakte van het bedrijfsmodel van Alibaba heeft vreemd genoeg te maken met het succes van de onderneming. Het Alibaba-platform begrenst het aantal verkopers die er hun producten aan de man willen brengen niet. Dit zorgt elk jaar voor een grote stijging van het aantal verkopers, maar het verhoogt ook de concurrentie tussen deze verkopers. Hoewel de eindklanten uiteraard van deze concurrentie profiteren om goede koopjes te doen, zullen verkopers deze te sterke concurrentie op termijn mogelijk niet langer verdragen omdat ze te sterk op hun winstgevendheid weegt. Daarom kunnen ze misschien hun contract met Alibaba beëindigen, wat het bedrijf uiteraard enkele problemen zou kunnen veroorzaken. Het is interessant om eraan te herinneren dat het platform enkele jaren geleden slechts 8,5 miljoen verkopers telde, maar dat dit cijfer sinds toen onophoudelijk is gestegen. Om die reden hebben enkele grote en erg populaire verkopers zich snel teruggetrokken uit de online verkoop van hun producten via de Taobao- en Tmall-platformen van Alibaba.

Een ander negatief punt met betrekking tot Alibaba betreft de erg hoge kortingen. Het prijsbeleid van de platformen van de Alibaba-groep zorgt er in werkelijkheid voor dat de verkopers hun producten niet tegen billijke en winstgevende prijzen kunnen verkopen. In werkelijkheid haalt deze groep haalt zijn grootste winsten voornamelijk uit de verhuur van publicitaire ruimte aan de verkopers. Daarom kunnen verkopers die zich genoodzaakt zien om hun producten tegen lage prijzen te verkopen ook beslissen om het schip te verlaten voor een in hun ogen betere oplossing.

Daarnaast moet u ook rekening houden met het erg bijzondere commerciële beleid van China en met grenzen die de ondernemingen soms opgelegd krijgen, wat hun ontwikkeling kan hinderen of afremmen. De Alibaba-groep zal dus mogelijk niet van hetzelfde liberalisme als zijn belangrijkste concurrenten genieten; zo kan het een belangrijk deel van zijn marktaandeel verliezen.

Een aantal veelgestelde vragen

Op welke markten zijn de Alibaba-aandelen genoteerd?

De aandelen van de Alibaba Group zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange, waar ze op 19 september 2014 werden genoteerd. Het aandeel stond toen voor het eerst genoteerd op 68 dollar. Het is ook de grootste beursintroductie ter wereld met een totaalbedrag van 25 miljard dollar. In november 2019 heeft het Alibaba-aandeel ook zijn intrede gedaan op de Aziatische beurs in Hongkong. Deze vermelding op twee financiële centra werd mogelijk gemaakt na de regelwijzigingen in 2018.

Wat zijn de bronnen van de omzet van de Alibaba Group?

De omzet van de Alibaba Group is afkomstig uit verschillende segmenten en bedrijfsonderdelen. In feite werd voor het jaar 2018 meer dan 85,5% van de omzet van de Groep gegenereerd door de verkoop van e-commercediensten via het gelijknamige platform. Ook moet worden opgemerkt dat 5,4% van de omzet afkomstig is van de verkoop van IT-diensten. De resterende 9,1% van de omzet, dat wil zeggen 9,1%, was afkomstig van gediversifieerde nevenactiviteiten.

Wat zijn de financiële ratio's van de Alibaba Groep?

Voor het boekjaar 2018 zijn de financiële ratio's van de Alibaba Groep als volgt gepubliceerd:

  • De verhouding tussen het nettoresultaat en het eigen vermogen bedraagt 13,98 euro.
  • De verhouding tussen netto-inkomsten en omzet is 24,54 euro.
  • De headcount ratio is 66,42%.
Dit zijn natuurlijk de ratio's die het bedrijf vorig jaar heeft gepubliceerd. De nieuwe ratio's zullen in maart 2020 worden gepubliceerd voor het jaar 2019.

--- Publiciteit ---
Beleg nu in het aandeel Alibaba!
76.4% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.