Algemene presentatie van Adidas :
Hoewel de Adidas Groep niet meer echt te presenteren is gezien zijn wereldwijde populariteit, volgt hier een aantal interessante informatie over zijn activiteit. Adidas is natuurlijk een van 's werelds grootste ontwerpers, fabrikanten en retailers van sportartikelen en -uitrusting. Het bedrijf is echter verdeeld in verschillende afzonderlijke sectoren.
Eerst vinden we schoenen, dan kleding en tot slot, voor een klein percentage, sportuitrusting.
De omzet van Adidas wordt voornamelijk gegenereerd in Europa en Noord-Amerika.
Ken de concurrentie van het Adidas-aandeel:
De Duitse groep Adidas is ongetwijfeld een van de grote namen in de sportschoenen sector en concurreert internationaal met weinig serieuze concurrenten. Gezien de diversiteit van haar activiteiten heeft zij echter nog steeds te maken met enkele bedrijven die proberen marktaandeel van haar te stelen. Daarom is het noodzakelijk om de concurrenten van Adidas zo goed mogelijk te kennen voordat er met de handel in Adidas-aandelen wordt begonnen. Zo kunt u de positie van Adidas in deze markt controleren en anticiperen op de toekomstige prijsbewegingen als gevolg van het nieuws en de resultaten van deze bedrijven. Hier is de lijst van de belangrijkste concurrenten van Adidas in de wereld:
- Nike de Amerikaanse reus: volgt Adidas op de voet, vooral in de sector van de sportschoenen.
- Bata: In schoen distributie.
- Vrijheid
- Puma: Uit de divisie van het bedrijf waar Adidas vandaan komt.
- Fila: Blijft een van de marktleiders ondanks een verlies aan bekendheid.
De strategische allianties die de Adidas Groep heeft opgezet:
Adidas heeft de afgelopen jaren ook verschillende strategische partnerschappen opgezet, die hieronder worden beschreven.
- Samsung: De Adidas Group heeft onlangs een joint venture met Samsung opgericht om de Micoach-applicatie te ontwikkelen, een trainingssysteem met aangepaste trainingsplannen en dat de concurrentie met de Nike + wil aangaan.
- Nike: Om het tekort aan Franse nationale teamtruien te verhelpen, heeft Nike, de officiële uitrustingsfabrikant van Les Bleus, besloten om in 2014 de krachten te bundelen met Adidas.
- Wanda: De Duitse sportuitrustingsreus Adidas heeft een akkoord bereikt met Wanda, het conglomeraat dat gecontroleerd wordt door Wang Jianlin, de rijkste man van China, om sportevenementen te sponsoren, voetbal en basketbal te promoten en winkels in de winkelcentra van Wanda te openen.
Voordelen en sterke punten van het Adidas-aandeel als beursactivum :
Laten we allereerst niet vergeten dat het merk Adidas een zeer oud merk is dat in 1949 werd gelanceerd en al snel zeer succesvol werd. Deze lange ervaring maakt Adidas tot een emblematisch merk, verankerd in het populaire geheugen, terwijl het vooral een jong en dynamisch merk blijft.
De Adidas Groep kan ook rekenen op zijn sterk gediversifieerde productportefeuille om zijn verkoop te stimuleren. Adidas biedt inderdaad een zeer uitgebreid assortiment sportschoenen aan, maar ook sportaccessoires die het zowel onder het merk Adidas voor het Premium-assortiment als onder het merk Reebok voor het middensegment op de markt brengt.
Beleggers en aandeelhouders die geïnteresseerd zijn in het bedrijf waarderen ook de sterke en stabiele financiële positie van het bedrijf. Met een netwerk van meer dan 4.000 winkels wereldwijd en consistent sterke jaarresultaten heeft Adidas een financiële positie die door analisten als uitstekend wordt beschouwd.
Zoals hierboven vermeld, heeft de Adidas Groep ook een groot netwerk van winkels in verschillende landen over de hele wereld. Maar de groep kan ook rekenen op zijn online shops en talrijke wederverkopers om zijn inkomsten verder te verhogen. Over het geheel genomen is de groep er dus in geslaagd een complex maar formidabel distributienetwerk op te zetten om zijn producten via verschillende kanalen te verkopen.
De marketingstrategie van de Adidas Groep is ook grotendeels gebaseerd op sponsoring. Inderdaad, het merk heeft altijd geprobeerd om beroemde mensen of prestigieuze sportorganisaties zoals de NBA te sponsoren en is ook zeer goed vertegenwoordigd op grote wereldwijde sportevenementen zoals de Olympische Spelen. Door deze kwaliteitscommunicatie bereikt Adidas een groot aantal consumenten en versterkt het zijn merkimago bij het grote publiek.
Tot slot, zoals we hierboven hebben gezien, steunt Adidas ook op tal van partnerschappen en allianties met andere bedrijven, maar ook op meer specifieke gebieden zoals duurzame ontwikkeling. Zo heeft de groep bijvoorbeeld nauwere banden aangeknoopt met de Internationale Arbeidsorganisatie, die Adidas een onmiskenbaar voordeel heeft gegeven ten opzichte van haar concurrenten door een duurzaam bedrijf te creëren.
Nadelen en zwakke punten van het Adidas-aandeel als beursactivum :
In de eerste plaats moet worden bedacht dat de producten die onder het merk Adidas worden verkocht, relatief duur blijven. Sterker nog, Adidas richt zich vooral op kwaliteitsproducten die gebruik maken van innovatieve technologie. Door dit feit en ook door een relatief dure productiemethode slaagt de groep er niet in zich te positioneren bij een deel van het cliënteel of op bepaalde specifieke markten zoals de opkomende markten en de ontwikkelingslanden.
Meer dan 93% van de productie van sportschoenen en accessoires van de Adidas Groep wordt ook uitbesteed. De groep maakt immers gebruik van onderaannemers die voornamelijk in Azië gevestigd zijn om de productiekosten te verlagen en te profiteren van meer beschikbare middelen. Deze beslissing om het grootste deel van de productie uit te besteden betekent echter ook dat de groep sterk afhankelijk is van deze onderaannemers. Bovendien heeft de kwaliteit van de in het buitenland vervaardigde producten momenteel te lijden onder de steeds kritischer wordende blik van de consumenten in de ontwikkelde landen, wat het bedrijf op de lange termijn zou kunnen schaden.
Ten slotte heeft de Adidas-groep weliswaar een gevarieerde productportefeuille, maar slechts twee merken, Adidas en Reebok, wat een beperking van het aanbod en dus van de verkoop inhoudt, terwijl sommige van de directe concurrenten veel meer hebben.