ADIDAS

Analyse van de koers van het Adidas aandeel

--- Advertentie ---
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder.
 
Grafiek van Tradingview

Er zijn die multinationals die niet meer gepresenteerd hoeven te worden, zoals de grote kleding- of schoenmerken, en die verkoopcijfers genereren die investeerders logischerwijs interesseren. Dit is het geval voor de Adidas Groep, waarvan de aandelen erg populair zijn. Ontdek hier wat praktische informatie die u zal helpen om een technische analyse van deze koers beter uit te voeren en te begrijpen.

Elementen die de prijs van dit actief kunnen beïnvloeden:

Analyse nr. 1

We weten ook dat de Adidas Groep zich uitbreidt naar nieuwe markten over de hele wereld. Deze strategie zal naar verwachting snel vruchten afwerpen, aangezien de markten in de ontwikkelde landen momenteel te kampen hebben met een zeer sterke concurrentie.

Analyse nr. 2

Tot slot is de Adidas Groep van plan om meer te investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Analyse nr. 3

In de eerste plaats is de concurrentie waar het merk Adidas mee te maken heeft, ondanks zijn sterke wereldwijde reputatie, een belangrijk punt. We zullen de evolutie van de marktaandelen van zijn belangrijkste concurrent, de Nike groep, die momenteel de leider is in deze sector, op de voet volgen.

Analyse nr. 4

De toegenomen onderhandelingspositie van de onderaannemers van de Adidas Groep vormt ook een reële bedreiging voor de winstgevendheid op lange termijn. Het bedrijf besteedt bijna de gehele productie uit.

Analyse nr. 5

Ten slotte zou de Adidas-groep kunnen worden onderworpen aan de gevolgen van bepaalde overheidsvoorschriften (zoals invoerheffingen), met name vanwege het deel van zijn producten dat in China en meer in het algemeen in Azië wordt vervaardigd.

--- Advertentie ---
Verhandel het Adidas-aandeel!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Algemene presentatie van Adidas

Hoewel de Adidas Groep niet meer echt te presenteren is gezien zijn wereldwijde populariteit, volgt hier een aantal interessante informatie over zijn activiteit. Adidas is natuurlijk een van 's werelds grootste ontwerpers, fabrikanten en retailers van sportartikelen en -uitrusting. Het bedrijf is echter verdeeld in verschillende afzonderlijke sectoren.

Eerst vinden we schoenen, dan kleding en tot slot, voor een klein percentage, sportuitrusting.

De omzet van Adidas wordt voornamelijk gegenereerd in Europa en Noord-Amerika.

Analyse van de koers van het Adidas aandeel
--- Advertentie ---
Verhandel het Adidas-aandeel!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500

Concurrentie

Een goede kennis van de concurrentie van de Adidas Groep is essentieel om een goede analyse van dit aandeel te kunnen maken. Daarom stellen wij nu voor na te gaan wie de belangrijkste tegenstanders zijn van deze groep in haar activiteitensector:

Puma SE

De Puma-groep is natuurlijk een serieuze concurrent van de Adidas-groep omdat zij er historisch mee verbonden is. Dit Duitse bedrijf, gespecialiseerd in de vervaardiging van sportartikelen, werd in 1948 opgericht door Rudolf Dassler, de oudere broer van Adol Dassler, de oprichter van Adidas. De groep is vandaag gevestigd in Beieren en was tot 2018 een dochteronderneming van de Franse groep Kering. Puma is ook een merk dat wereldwijd bekend is en in meer dan 120 landen over de hele wereld op de markt wordt gebracht. Het is de op twee na grootste fabrikant van sportartikelen ter wereld, na Nike en Adidas. De groep heeft sinds 1987 een hoofdkantoor in Frankrijk, in de buurt van Straatsburg.

Nike

De tweede grote concurrent van Adidas is niemand minder dan de reus Nike, een Amerikaans bedrijf dat in 1971 werd opgericht door Philip Knight en Bill Bowerman en is gevestigd in Beaverton, Oregon. Dit concern is gespecialiseerd in de vervaardiging en verkoop van sportartikelen, waaronder schoenen, kleding en sportuitrusting. De bekendheid van het merk Nike in de hele wereld is niet meer te bewijzen en is met name te danken aan het gemakkelijk herkenbare logo en de kwalitatief hoogstaande marketingcampagnes. De groep is nu de grootste fabrikant van sportuitrusting ter wereld in termen van omzet, vóór Adidas, dat op de tweede plaats staat. Meer dan de helft van de verkoop vindt plaats buiten de Verenigde Staten.

Bata

Tot de concurrenten van de Adidas-groep behoort ook de groep Bata Shoes, een van oorsprong Tsjechische onderneming die gespecialiseerd is in de vervaardiging en verkoop van allerlei soorten schoenen en haar hoofdkantoor heeft in Lausanne in Zwitserland. Het bedrijf werd in 1894 opgericht in Zlin, dat toen deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk. Het werd opgericht door Thomas Bata, een man die afkomstig was uit een familie van schoenmakers die al verschillende generaties in zaken waren. Het destijds opgerichte bedrijf Bata was een moderne industriële onderneming naar het voorbeeld van de automobielbedrijven van Henry Ford, met een woonwijk voor de werknemers en een infrastructuur die het bedrijf in staat stelde snel een van de leiders in de schoenenproductie te worden.

Fila

Tenslotte zullen wij ook rekening houden met de concurrentie van het Fila-concern. Dit merk is een Italiaans merk dat in 1911 in Biella in Piemonte is opgericht door de broers Ettore en Giansevero Fila. Het is gespecialiseerd in sportkleding en schoenen. Dit bedrijf, dat ooit een eenvoudige wollenfabriek was, werd al snel een van de leiders in zijn sector. In feite werd de fabriek van het bedrijf in de jaren 1950 een grote fabriek die gespecialiseerd was in ondergoed, alvorens uiteindelijk over te schakelen op het segment sportkleding.


Strategische allianties

Adidas heeft de afgelopen jaren ook verschillende strategische partnerschappen opgezet, die hieronder worden beschreven.

Samsung

De Adidas Group heeft onlangs een joint venture met Samsung opgericht om de Micoach-applicatie te ontwikkelen, een trainingssysteem met aangepaste trainingsplannen en dat de concurrentie met de Nike + wil aangaan.

Nike

Om het tekort aan Franse nationale teamtruien te verhelpen, heeft Nike, de officiële uitrustingsfabrikant van Les Bleus, besloten om in 2014 de krachten te bundelen met Adidas.

Wanda

De Duitse sportuitrustingsreus Adidas heeft een akkoord bereikt met Wanda, het conglomeraat dat gecontroleerd wordt door Wang Jianlin, de rijkste man van China, om sportevenementen te sponsoren, voetbal en basketbal te promoten en winkels in de winkelcentra van Wanda te openen.

--- Advertentie ---
Verhandel het Adidas-aandeel!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. CFD's handelen met Plus500
De voordelen en de sterke punten van het aandeel Adidas als beursactivum

Laten we allereerst niet vergeten dat het merk Adidas een zeer oud merk is dat in 1949 werd gelanceerd en al snel zeer succesvol werd. Deze lange ervaring maakt Adidas tot een emblematisch merk, verankerd in het populaire geheugen, terwijl het vooral een jong en dynamisch merk blijft.

De Adidas Groep kan ook rekenen op zijn sterk gediversifieerde productportefeuille om zijn verkoop te stimuleren. Adidas biedt inderdaad een zeer uitgebreid assortiment sportschoenen aan, maar ook sportaccessoires die het zowel onder het merk Adidas voor het Premium-assortiment als onder het merk Reebok voor het middensegment op de markt brengt.

Beleggers en aandeelhouders die geïnteresseerd zijn in het bedrijf waarderen ook de sterke en stabiele financiële positie van het bedrijf. Met een netwerk van meer dan 4.000 winkels wereldwijd en consistent sterke jaarresultaten heeft Adidas een financiële positie die door analisten als uitstekend wordt beschouwd.

Zoals hierboven vermeld, heeft de Adidas Groep ook een groot netwerk van winkels in verschillende landen over de hele wereld. Maar de groep kan ook rekenen op zijn online shops en talrijke wederverkopers om zijn inkomsten verder te verhogen. Over het geheel genomen is de groep er dus in geslaagd een complex maar formidabel distributienetwerk op te zetten om zijn producten via verschillende kanalen te verkopen.

De marketingstrategie van de Adidas Groep is ook grotendeels gebaseerd op sponsoring. Inderdaad, het merk heeft altijd geprobeerd om beroemde mensen of prestigieuze sportorganisaties zoals de NBA te sponsoren en is ook zeer goed vertegenwoordigd op grote wereldwijde sportevenementen zoals de Olympische Spelen. Door deze kwaliteitscommunicatie bereikt Adidas een groot aantal consumenten en versterkt het zijn merkimago bij het grote publiek.

Tot slot, zoals we hierboven hebben gezien, steunt Adidas ook op tal van partnerschappen en allianties met andere bedrijven, maar ook op meer specifieke gebieden zoals duurzame ontwikkeling. Zo heeft de groep bijvoorbeeld nauwere banden aangeknoopt met de Internationale Arbeidsorganisatie, die Adidas een onmiskenbaar voordeel heeft gegeven ten opzichte van haar concurrenten door een duurzaam bedrijf te creëren.

Nadelen en zwakke punten van het Adidas-aandeel als beursactivum

In de eerste plaats moet worden bedacht dat de producten die onder het merk Adidas worden verkocht, relatief duur blijven. Sterker nog, Adidas richt zich vooral op kwaliteitsproducten die gebruik maken van innovatieve technologie. Door dit feit en ook door een relatief dure productiemethode slaagt de groep er niet in zich te positioneren bij een deel van het cliënteel of op bepaalde specifieke markten zoals de opkomende markten en de ontwikkelingslanden.

Meer dan 93% van de productie van sportschoenen en accessoires van de Adidas Groep wordt ook uitbesteed. De groep maakt immers gebruik van onderaannemers die voornamelijk in Azië gevestigd zijn om de productiekosten te verlagen en te profiteren van meer beschikbare middelen. Deze beslissing om het grootste deel van de productie uit te besteden betekent echter ook dat de groep sterk afhankelijk is van deze onderaannemers. Bovendien heeft de kwaliteit van de in het buitenland vervaardigde producten momenteel te lijden onder de steeds kritischer wordende blik van de consumenten in de ontwikkelde landen, wat het bedrijf op de lange termijn zou kunnen schaden.

Ten slotte heeft de Adidas-groep weliswaar een gevarieerde productportefeuille, maar slechts twee merken, Adidas en Reebok, wat een beperking van het aanbod en dus van de verkoop inhoudt, terwijl sommige van de directe concurrenten veel meer hebben.

De informatie die hier wordt verstrekt, is slechts indicatief en mag niet worden gebruikt zonder een meer volledige fundamentele analyse van dit bestand uit te voeren, waarbij in het bijzonder rekening wordt gehouden met externe gegevens, toekomstige publicaties en al het fundamentele nieuws dat deze sterke en zwakke punten zou kunnen doen evolueren of ze min of meer belastend. Deze informatie vormt op geen enkele manier een aanbeveling voor het uitvoeren van transacties.

Een aantal veelgestelde vragen

Wat zijn de lobbyactiviteiten van Adidas?

Adidas is actief in het lobbyen bij de instellingen van de Europese Unie en de Verenigde Staten. In Europa is Adidas sinds 2016 ingeschreven in het register van belangenvertegenwoordigers bij de Europese Commissie, met uitgaven tussen 400.000 en 500.000 euro in 2015. Wat de Verenigde Staten betreft, heeft Adidas, volgens het Center for Responsive Politics, de lobbykosten van $40.000 in 2015 verklaard.

Wat is de trendrichting van de koers van Adidas?

Als we kijken naar de historische grafieken van de aandelenkoers van Adidas, zien we dat het Adidas-aandeel een duidelijke opwaartse trend op de lange termijn volgt. De afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf dus +247,53% gepresteerd. In de afgelopen drie jaar is de prestatie gestegen tot 42,98% en in twee jaar tijd was dat 30,54%. Op kortere termijn worden echter negatieve prestaties waargenomen met een verlies van 13,47% in 2019.

Welke gebeurtenissen moet ik volgen om Adidas aandelen te verhandelen?

Om uw analyse van de koers van het Adidas-aandeel uit te voeren en te anticiperen op toekomstige trends, kunt u uiteraard de belangrijkste gebeurtenissen van het bedrijf volgen. Het kan gaan om partnerschappen met andere bedrijven, het creëren van nieuwe producten of het publiceren van interessante financiële of strategische informatie. Het meest interessante nieuws om te analyseren vindt u op de officiële website van dit bedrijf.

--- Advertentie ---
Verhandel het Adidas-aandeel!
72% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. CFD's handelen met Plus500